Inlägg från: busfrönr1 |Visa alla inlägg
  • busfrönr1

Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv

Hej!

Vi har haft exakt likadant som er. Vet inte hur mycket er son pratar? Men det som fungerade för oss var att helt enkelt lyfta ner honom från son stol. Oftast kom de här kastandet precis i slutet av måltiden. Då sa jag till honom att: "Du behöver inte kasta saker för att få gå från bordet. Om du är mätt och klar, så säger du bara: Tack för maten, så lyfter jag ner dig."

Inget argt utan bara samma sak varje gång. "Nej, man kastar inte (i lugn ton). Har du ätit färdigt? Sedan samtidigt som jag lyfte ner honom : Tack för maten". Efter en vecka så var det inget mer kastande, så sa han: "maten maten" i samma tonläge som jag säger tack för maten. :)

Vet inte om det bara var tur att det funkade så, att det hade gått över av sig själv annars också, men jag märkte att han blev lugn av att veta att han fick vara färdig utan att börja hitta på bus.

Om de inte pratar, så får man tänka ut något annat som de kan göra för att indikera att de känner sig klara, så de slipper hitta på dumheter för att få gå från bordet.

Svar på tråden Ni med barn som kastar/kastade mugg/tallrik/bestick osv