• Superba Supernovan

Ok att ge makrill i tomatsås på burk till 7 månaders?

Hej!

Min 7 månaders fick smaka lite makrill på burk och tyckte det var jättegott. Dock innehåller ju detta lite salt (antar att det i tomatsåsen), är det ok att ge honom detta ändå? Har förstått det som att det inte är totalt saltförbud utan om maten innehåller lite salt från början är det ok, det viktiga är att man inte saltar extra själv... Eller?

• Svar på tråden Ok att ge makrill i tomatsås på burk till 7 månaders?
  • Pelargonen

Jag tycker det är rätt salt, både såsen och fisken i sig. Tror inte det är okej men vet inte.

• Superba Supernovan

Hmm... Kollade på innehållsförteckningen nu, där står salt som sista ingrediens i tomatsåsen. På innehållsförteckningen står det "Natrium 0,5 gram per 100 gr (motsvarar 1.25 gram koksalt per 100 gram). Alltså är 1.25 % av innehållet i burken salt? Är det mycket eller lite?

• La Lola

En gång då o då spelar ju ingen roll även om det skulle vara "mycket" salt.......

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pelargonen

Superba Supernovan skrev 2009-12-14 15:15:03 följande:

Hmm... Kollade på innehållsförteckningen nu, där står salt som sista ingrediens i tomatsåsen. På innehållsförteckningen står det "Natrium 0,5 gram per 100 gr (motsvarar 1.25 gram koksalt per 100 gram). Alltså är 1.25 % av innehållet i burken salt? Är det mycket eller lite?
    För en liten bebis vars njurar är outvecklade skulle jag tro att det är för mycket. Men som sagt, jag VET inte.

Men jag håller med din bebis om att det är gott.
Svar på tråden Ok att ge makrill i tomatsås på burk till 7 månaders?