• LAMadde

Är det ok att sjunga på dålig engelska när man är med i Idol?

Jag skrev ett inlägg på min blogg för några dagar sedan om att
    jag tycker majoriteten av deltagarna i amerikanska Idol slår
    svenskarna med hästlängder. Sedan la jag till att en stor anledning
    till att dom håller lägre nivå av kvalite är att dom många gånger
    uttalar orden fel i de låter de sjunger på engelska.

Jag fick då några kommentarer att det är OK att dom sjunger med
    brytning och uttalar ord helt fel för att 'det är ju inte deras första språk' och att
    'amerikanerna skulle minsann låta sämre om dom försökte sjunga
    på svenska (vilket ja tycker är en jättedum jämförelse, det är mer som
    att amerikaner skulle sjunga på svenska och svenskar på hindu isf)'.

Iaf så tycker jag att om man ger sig på att sjunga på engelska,
    så ska det vara på engelska. Inte svengelska. Dom har ju en
    massa coaches som hjälper dom med låtval, röstträning.etc. dom
    måste väl kunna lära dom att uttala orden rätt.

Så, tycker ni att det är ok att sjunga på dålig engelska när man är med i Idol
    (lr om man är någon form av artist i huvudtaget)?

• Svar på tråden Är det ok att sjunga på dålig engelska när man är med i Idol?
  • Mrs Winter
    LAMadde skrev 2009-12-14 17:13:53 följande:
    Jag skrev ett inlägg på min blogg för några dagar sedan om attjag tycker majoriteten av deltagarna i amerikanska Idol slårsvenskarna med hästlängder. Sedan la jag till att en stor anledningtill att dom håller lägre nivå av kvalite är att dom många gångeruttalar orden fel i de låter de sjunger på engelska. Jag fick då några kommentarer att det är OK att dom sjunger medbrytning och uttalar ord helt fel för att 'det är ju inte deras första språk' och att'amerikanerna skulle minsann låta sämre om dom försökte sjunga på svenska (vilket ja tycker är en jättedum jämförelse, det är mer somatt amerikaner skulle sjunga på svenska och svenskar på hindu isf)'. Iaf så tycker jag att om man ger sig på att sjunga på engelska, så ska det vara på engelska. Inte svengelska. Dom har ju en massa coaches som hjälper dom med låtval, röstträning.etc. dommåste väl kunna lära dom att uttala orden rätt. Så, tycker ni att det är ok att sjunga på dålig engelska när man är med i Idol(lr om man är någon form av artist i huvudtaget)?
    Det är väl något du kan ta upp med de som sitter i juryn i idol.Jag dömer inte

• Mrs Winter

Vem tvingar dig att titta på svenska idol?

• AnnaKlara

Ja, jag tycker det är helt OK.

• LAMadde
    Mrs Winter skrev 2009-12-14 17:38:27 följande:
    Vem tvingar dig att titta på svenska idol?
    Ja tittar inte på svenska Idol, för ja bor inte i sverige. Men om man suger på engelska så kanske man ska hålla sig till att bara sjunga på svenska isf. Samma sak med alla B-artister som är med i melodifestivalen.
  • AnnaKlara
    LAMadde skrev 2009-12-14 17:46:11 följande:
    Ja tittar inte på svenska Idol, för ja bor inte i sverige. Men om man suger på engelska så kanske man ska hålla sig till att bara sjunga på svenska isf. Samma sak med alla B-artister som är med i melodifestivalen.
    Hur känner du för säg, svenska i skrift?
  • Mrs Winter
    LAMadde skrev 2009-12-14 17:46:11 följande:
    Ja vad lider du av det för? Låt bli att titta om svensk tv är så dålig

• sockerslav

.... och om man inte kan skriva korrekt svenska så kanske man inte ska skriva på det språket.

Så typiskt. Jag var likadan själv när jag bodde i USA att jag rackade ner på allt svenskt inför mina svenska polare och höjde Sverige över skyarna när jag pratade med amerikaner.

• LAMadde
    Mrs Winter skrev 2009-12-14 18:01:51 följande:
    Ja vad lider du av det för? Låt bli att titta om svensk tv är så dålig
    Svensk TV är inte dålig.. Men om man är en ARTIST som förhoppningsvis ska lanseras utomlands så ska man väl kunna uttala orden rätt (spec om det är en låt man själv skrivit??). Man läser engelska fr åk 2 i sverige (?), man hör det på TV.etc. så ingen som är med i programmet är nybörjare på engelska. PLUS att om man är med i ett program som IDOL så finns det massa folk som hjälper en att bli så bra man bara kan.. och då ska man kunna uttana orden i låten man väljer RÄTT.

Ok en counter question ist.. Säg att en engelskman kommer med i svenska idol och väljer att sjunga Sommartider. Han kan inte uttala orden rätt och bryter rejält. Hade det inte varit en bättre ide att välja en låt på engelska isf lr är det 'helt ok' att han låter risigt för att 'det är ju inte hans första språk'.

Ja har sett en säsong av idol, och tittar lite granna på youtube på resten,
    jag säger inte att alla deltagarna är dåliga.. Men eftersom det va förklarliga
    skäl är färre som söker än till programmet i usa  så blir ofta kvaliten högre i usa
    just för att dom har nån miljon som söker varje år, jämfört med.. hur många i sverige? Att man ska sjunga på bra engelska gäller inte bara sverige. Ta alla
    andra länder i eurovision som sjunger på superdålig engelska. Är det ok?
    Han norrmannen som vann och lät som ett hejkonbejcon.. Allvarligt..
    är det OK att sjunga på engelska när de låter så dåligt?!
  • LAMadde
    sockerslav skrev 2009-12-14 18:13:14 följande:
    .... och om man inte kan skriva korrekt svenska så kanske man inte ska skriva på det språket.
    Höhö, ja för det är ju absolut samma sak..
Svar på tråden Är det ok att sjunga på dålig engelska när man är med i Idol?