• Råsa

Hur ofta bajsar era 2-månaders bebisar?

Min dotter som är 2,5 månad bajsar typ en gång i veckan och då laddar hon rejält och allt kommer på samma gång. Konsistensen är flytande och slät. På BVC sa dom att det är normalt att bajsa allt från varje till var tionde dag och att hon tar upp näringen från bröstmjölken så pass bra att det inte blir så mycket slaggprodukter. Men i så fall borde det ju inte heller samla ihop sig så mycket och släppa det så i ett svep.
    Hon har ofta ont i magen och har svårt ibland att komma till ro, fiser en hel del och vi har kört med miniform och lätt massage på magen som jag tror har underlättat lite.
    Kan detta vara en form av 3-månaders-kolik?

Är det någon med samma erfarenhet som kan ge mig lite råd?

• Svar på tråden Hur ofta bajsar era 2-månaders bebisar?
  • mattispadd

min tjej är ochså 2månader och bajsar ja sist gick det 17 dagar så det är så olika! men kolik då skriker väl dom konstant? jag tror att hon blir bubblig och blir då orolig i magen och pruttar mycket pga det ,min gör lika dant så ta det lugnt och fortsätt att massera som ni gör !

• jadore

varje dag. min tjej är iofs 3 mån men har alltid gjort det. har dock blivit lite trögare sedan jag övergått till full ersättning men det kommer fortfarande varje dag.

• ojoj

Min kille gör sina behov oftast varje dag eller max varannan.

• Blomman1

Förut var det varje dag..men nu sista tiden, varannan dag.
    Han blir 3 mån. den 18...

• Cass mamma

Min son som är 2mån bajjar varannan till var tredje dag

//Sara med C och L

• Madden

1 gång varje dag tror ja det e ungefär.. Ger han ersättning.. Kan gå 2 veckor om man ger bröstmjölk

• AW76

Oj - då kommer jag med motsatt fråga. Min son bajsar nämligen hela tiden. Så fort jag har bytt blöja så dröjer det inte länge innan han bajsar igen. Han är visserligen bara 3 veckor, det kanske är så i början?

• lo123

Jag har fått berättat av barnläkare på BVC att så länge man ammar blir inte barn förstoppade. Det är helt normalt att det går 14 dagar mellan gångerna. Lika normalt som att ungen bajjar 12 gånger per dygn.

• Gummigumman

Kan tyvärr inte hjälpa dig, min son bajsade i varje blöja (och ibland när vi bytte, tvärs över badrummet i den åldern. Så olika det kan vara...

• Råsa

Jag har också hört att det kan dröja flera dagar med bajs när man ammar och att det är minimal risk för förstoppning. Men det kommer så mycket, så sällan. Igår kom det en laddning igen. Exakt en vecka sedan förra gången. Efter detta är hon mycket lugnare och gladare och sover mycket bättre. Det som är jobbigt är några dagar innan hon bajsar. Hon är gnällig och har svårt att somna in och sover inga längre stunder.
    Ska jag vara orolig?

• Happy76

Jag har en riktig "glesbajsare"... Sedan han var 3 veckor gammal (han är 9 veckor nu, drygt) har han bara bajsat två gånger... Första gången bajsade han inte på 13 dagar, sen tog det 22 (!!!) dagar innan nästa kom... Tom bvc blev lite oroade (jag vara nära ett sammanbrott efter 3 veckor...) och barnläkaren kollade honom. men allt såg bra ut.

Vissa barn är helt enkelt såna... Vi har fått tips om magmassage, kokt avsvalnat vatten, avsvalnat kamomillte, och även laktulos för att hålla igång bajsandet. Inget har iofs hjälpt, han bajsar inte oftare för det.

Theo har det jobbigt de sista dagarna innan han bajsar. Minifom hjälper och så massagen. När han inte bajsat på 22 dagar hade han jätteont i magen dagen innan bajset kom till slut. Sen var han lugn som en filbunke efter han bajsat, och så mkt nöjd ut... Hans föräldrar drog oxå en lättnadens suck kan jag säga!

• Råsa

Happy76: Oj, då bajar min Vendela "ofta" egentligen med 7 dagar mellan varje. Tror att jag ska testa dina tips med kamomillte och vatten. Ger du det med sked eller?

Det är så skönt när hon äntligen får ut det. Vet inte vem som är gladast; mamma & pappa eller tjejen själv

• PAM79

Min bebis är åtta veckor, han bajsade flera gånger per dag de första två veckorna. sen har han bajsat med 3-5 dagars mellanrum. Han blir också lugnare efter att han bajsat. I början var vi också oroliga, han fick messmör, termometer i rumpam mm men ingenting hjälpte...

• Snyltan

oftast var det varje dag ´men ibland var tredje. när han blev lite äldre 3-4 månader så kunde det gå 3-4 och tom 5 dagar. Så länge man ammar är det ok upp till 10 dagar har jag hört

• Happy76

Japp, vi har gett det med sked. Vatten går bra, men kamomillte gillade han inte alls!

På bvc säger de att det ofta ger med sig när man börjar med smakportioner.

• norpan74

Thea har bajsat var 5:e dag nästan från början men senaste veckan har hon bajsat varannan dag. Hon blir 3 månader den 16.

• maja3

Alex bajsar två ggr/dag, han är 5 veckor.

• gummibears

Puffar tråden liten då det är precis så här för oss.

Svar på tråden Hur ofta bajsar era 2-månaders bebisar?