• TimesAreAChangin

Förtal?

Hej, detta är en mamma som skriver från sin dotters konto pga av att jag inte har något konto här själv.
    Dottern kom gråtandes och erkände att hon anonymt skrivit skit om en tjej på nätet, sagt att hon varit otrogen och kallat henne för äcklig och hora. Plus varit allmänt nedlåtande i tonen. Att hon varit otrogen är tydligen sant, dock. Hon är livrädd för att den här personen ska anmäla detta då hon sett det. Det är dock inte ens säkert att personen i fråga ens anmäler det, då min dotter inte ens är straffmyndig, utan blir det nästa år. Är det någon stor chans att det händer något om den här flickan skulle anmäla? Jag menar, om de inte ens tar tag i pengabedrägerier på blocket kan jag inte tänka mig att en sån här engångsförteelse skulle prioriteras högt..

• Svar på tråden Förtal?
  • Hannah76

Brottsbalkens bestämmelser [redigera]
    Bestämmelser om ärekränkning ? brotten förtal och förolämpning ? finns i 5 kap. brottsbalken.

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den.

Straffet för brott av normalgraden är böter. Om brottet är att anse som grovt ska det rubriceras som grovt förtal. Påföljden kan då bestämmas till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömandet av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om uppgiften genom sitt innehåll eller den spridning den fått eller på annat sätt var ägnad att medföra allvarlig skada.[1]

Förtal får normalt inte åtalas av någon annan än den drabbade (målsäganden). Om brottet riktar sig mot någon som är under 18 år eller om målsäganden i annat fall anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt.[2]

Att innehållet i en dom är offentligt hindrar inte att det, under vissa omständigheter, kan vara förtal att ge spridning åt uppgifter som finns där.

• Hannah76

Brottsbalkens bestämmelser [redigera]
    Bestämmelser om ärekränkning ? brotten förtal och förolämpning ? finns i 5 kap. brottsbalken.

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den.

Straffet för brott av normalgraden är böter. Om brottet är att anse som grovt ska det rubriceras som grovt förtal. Påföljden kan då bestämmas till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömandet av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om uppgiften genom sitt innehåll eller den spridning den fått eller på annat sätt var ägnad att medföra allvarlig skada.[1]

Förtal får normalt inte åtalas av någon annan än den drabbade (målsäganden). Om brottet riktar sig mot någon som är under 18 år eller om målsäganden i annat fall anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt.[2]

Att innehållet i en dom är offentligt hindrar inte att det, under vissa omständigheter, kan vara förtal att ge spridning åt uppgifter som finns där.

• Hannah76

Oj.. Dubbelklick = )

Nej jag tror inget händer om det anmäls.
    Det bästa är väl om din dotter kan få bort det hon har skrivit på något sätt och be om ursäkt.

• Mizz Turko

Om jag hade varit tjej i fråga som blivit utsatt för detta, så hade jag definitivt anmält detta OAVSETT om det skulle leda till att din dotter straffas eller inte. Detta för att visa min ståndpunkt att jag inte tar skit och att man inte får skriva skit om andra.

Detta är min mening i alla fall.

Tänk tvärtemot, om det hade varit din dotter som hade råkat ut för "skriveriet". Hur hade du reagerat då?

• gamlingen

Mizz Turko skrev 2009-12-14 22:15:00 följande:

Om jag hade varit tjej i fråga som blivit utsatt för detta, så hade jag definitivt anmält detta OAVSETT om det skulle leda till att din dotter straffas eller inte. Detta för att visa min ståndpunkt att jag inte tar skit och att man inte får skriva skit om andra. Detta är min mening i alla fall. Tänk tvärtemot, om det hade varit din dotter som hade råkat ut för "skriveriet". Hur hade du reagerat då?
    Instämmer!
  • Kjell2

Ett bra sätt att lugna ner allt är att först och främst ta bort det hon skrivet och det direkt.

Därefter be tjejen om ursäkt, uppriktigt och ansikte mot ansikte.

Även om din dotter inte har fyllt 15 kan den hon skrivit om anmäla och polis/åklagare välja att inleda en förundersökning. Det hela blir sen ett fall för socialen. Eventuellt kan skolan också bl inkopplat om det kan ses som mobbing.

Det hon har skrivit skulle mycket väl kunna leda till en fällande dom för förtal om din dotter hade fyllt 15. Om det är sant eller inte spelar faktiskt mindre roll.

Rent personligt tycker jag du ska ta ett ordenligt snack med din dotter om respekt för andra, mobbing och att man över huvud taget inte kallar någon annan hora.

/Kjell

• Achillea

Ja det beror väl på om din dotter lämnat ut uppgifter som den utsatte känner igen sig i eller någon i dess närhet. Har din dotter skrivit tjejens namn eller på annat sätt kunnat syfta på denna tjejs identitet?
    Jag skulle klassa det som ärekränkning eftersom otroheten stämmer, men ja finns det något som leder till at  denna tjej eller någon annan kan känna igen detta och veta att det rör sig om denna tjej som blir förtalad. Då finns nog risken till anmälning.,

Svar på tråden Förtal?