• Denebola

Att prata andra språk med sitt barn?

Jag har vänner som kommit hit från Libanon. Den äldsta var ca 3 och den yngsta var några månader när de kom hit tror jag.

Deras mamma tänkte som så, att för att komma in i samhället, så pratade hon svenska med barnen. När de så kunde svenska, hade svenska vänner osv, så bytte hon tillbaka till arabiska, så att de skulle kunna det språket också. Och de är flytande på båda språken.

Det är ju inte riktigt samma situation, men något tips kanske du kan hämta av det här =)

• Denebola

Filip 2 år skrev 2009-12-15 12:12:55 följande:

Jag tror att det är ett dåligt råd. Även om det säkert gynnande mamman så att hon lärde sig svenska snabbare så tror jag inte att det var bra för barnen. Jag har inte sett någon forskning som rekomenderar föräldrarna att prata sitt andra språk med barnen. Det allra bästa är att föräldrarna pratar sitt modersmål med barnen samt "en förälder - ett språk". joline ellen oliwia: Är Chris modersmål engelska?
    Som sagt, det är en annan situation då de kom hit som flyktingar. De ville verkligen integreras i samhället, och mamman insåg att det vettigaste att göra med språket var att fokusera på svenskan i första hand och arabiskan i andra hand. Hade det varit bättre om de fortsatte att prata arabiska så att ingen i familjen lärde sig svenska?

Som sagt, när barnen kunde svenska bytte föräldrarna tillbaka till arabiska för att de inte skulle förlora den.
  • Denebola

Filip 2 år skrev 2009-12-15 12:33:02 följande:

Jag kan inte svara för vad som är bäst för den familjen men jag är i liknade situation nu som de var då. Även om jag inte är flykting. Jag bor i Tyskland och är inge vidare på tyska. Jag är säker på att det skulle vara katastrof för vår son om jag och min man bestämde oss för att prata dålig tyska med vår son istället för svenska som är vårt modersmål. Tyska får sonen lära sig på sin förskola istället (kindergarten).
    Barnen var ju väldigt små när de kom till Sverige, så det föräldrarna lärde sig på SFI räckte nog gott och väl att lära barnen till att börja med. Sen såg föräldrarna till att barnen var med i många olika sorters barnverksamhet så att de på så sätt skulle kunna träna svenskan ännu mer.
Svar på tråden Att prata andra språk med sitt barn?