Att prata andra språk med sitt barn?
En förälder-ett språk är faktiskt en lite lätt förlegad forskningsslutssats. Huvudsaken är att man inte byter språk i en mening t ex - men annars kan man mycket väl prata både två och tre och fyra språk med sitt barn. Över fyra språk rekommenderar man dock inte, det blir för mycket - däremot kan man introducera fler språk efter några år.
TS, du kan mycket väl prata både franska och svenska med ditt barn om du vill - och pappan kan prata engelska och ni kan fortfarande prata engelska med varandra. Gör det som känns naturligast för dig! Om ni bor i Sverige kommer barnet lära sig svenska även utan din hjälp - däremot kan det bli så att barnet inte har så mycket känsla för svenskan om det inte talas hemma och då menar jag en sorts vag hemkänsla och betydelseladdning i orden.
Du kan också ändra på det över tid.
Själv pratar jag både svenska och nederländska med mina barn. Det senare är ett val för att stärka deras utveckling på nederländska nu när vi bor i Sverige. Vi har infört 3 dagar i veckan då jag pratar nederländska med dem, för vi märkte att de inte utvecklade ett aktivt ordförråd.
Med min man pratar jag alltid holländska, om vi inte är ute bland folk för då switchar vi över till svenska. Min man pratar alltid holländska med kidsen.
Jag är alltså inte infödd holländare, men jag behärskar nederländska så pass bra att det är väldigt, väldigt nära en infödd - och det vi har märkt hemma hos oss är att de här "nederlands-praten-dagen" har betytt massor för barnens språkutveckling på holländska. Jag tror därför inte att det skulle vara skadligt eller fel för barnen att jag pratar holländska med dem (de hör mig ju ändå prata holländska dagligen med deras pappa)..