• Lisali34

Buckliga hornhinnor

Ja som rubriken säger har min vuxna son fått diagnosen buckliga hornhinnor (från en synundersökning för körkort). Vad 17 betyder det? Någon som hört talas om detta förut?

• Svar på tråden Buckliga hornhinnor
  • Milliz

Keratokonus kanske? Jag har det iaf och hornhinnorna är koniska och "buckliga". Pga av detta får man kraftiga brytningsfel och man ser ofta en svag skugga bakom en text. Alltså man ser en svag skugga av texten bakom den riktiga texten.. Fråga gärna om du vill veta mer!

Elias 070202 Ella 080920
  • Lisali34

Tack för snabbt svar.

Behöver du glasögon? Min grabb behövde det inte för att ta körkort. Finns det bot? Operation? Krämer? Han har huvudvärk ganska ofta tycker jag, kan det bero på detta kanske`

• Lisali34

Sökte på Keratokonus och det stod bara om konformade hornhinnor, inget om buckliga. De kan ju förstås ha sagt detta till honom och han glömt bort att säga det till mig...

• Milliz
    Lisali34 skrev 2009-12-14 22:49:19 följande:
    Tack för snabbt svar. Behöver du glasögon? Min grabb behövde det inte för att ta körkort. Finns det bot? Operation? Krämer? Han har huvudvärk ganska ofta tycker jag, kan det bero på detta kanske`
    Jag har glasögon men måste skaffa kontaktlinser. För mig förrändras det väldigt fort då jag var mellan 17-20 år. Då jag böt glasögon såg jag bara bra i någon månad sen blev det oskarpt igen. Nu går det inte korrigera med glasögon längre för mig så jag måste skaffa hårda kontaktlinser istället. De hårda kontaktlinserna gör att tårvätskan lägger sig mellan hornhinnan och linsen så att man får en jämn yta istället för den buckliga. De flesta med keratokonus blir tvungna att skaffa kontaktlinser förr eller senare..

Tyvärr finns det inget bot och ingen operation hjälper heller. Om det förämras väldigt fort kan man göra någon behandling med laser och riboflavin tror jag att det var. Det ska då göra att hornhinnan blir stelare och inte kan förändras lika mycket. Men jag har inte gjort det då synfelet inte har förrändrats särskilt mycket de två senaste åren.

I en del fall blir man tvungen att byta hornhinna, men det är tack och lov ovanligt.
    Lisali34 skrev 2009-12-14 22:53:18 följande:
    Sökte på Keratokonus och det stod bara om konformade hornhinnor, inget om buckliga. De kan ju förstås ha sagt detta till honom och han glömt bort att säga det till mig...
    Hornhinnorna är buckliga vid keratokonus. Det är det som gör att man får brytningsfel. Fast det kan ju finnas andra orsaker till buckliga hornhinnor. Men keratokonus är det enda jag känner till.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Milliz skrev 2009-12-14 23:05:05 följande:
    Jag har glasögon men måste skaffa kontaktlinser. För mig förrändras det väldigt fort då jag var mellan 17-20 år. Då jag böt glasögon såg jag bara bra i någon månad sen blev det oskarpt igen. Nu går det inte korrigera med glasögon längre för mig så jag måste skaffa hårda kontaktlinser istället. De hårda kontaktlinserna gör att tårvätskan lägger sig mellan hornhinnan och linsen så att man får en jämn yta istället för den buckliga. De flesta med keratokonus blir tvungna att skaffa kontaktlinser förr eller senare.. Tyvärr finns det inget bot och ingen operation hjälper heller. Om det förämras väldigt fort kan man göra någon behandling med laser och riboflavin tror jag att det var. Det ska då göra att hornhinnan blir stelare och inte kan förändras lika mycket. Men jag har inte gjort det då synfelet inte har förrändrats särskilt mycket de två senaste åren. I en del fall blir man tvungen att byta hornhinna, men det är tack och lov ovanligt. Hornhinnorna är buckliga vid keratokonus. Det är det som gör att man får brytningsfel. Fast det kan ju finnas andra orsaker till buckliga hornhinnor. Men keratokonus är det enda jag känner till.
    Just ja en till sak kom jag ju på: många med keratoknus är ljuskänsliga. Jag är inte det men jag har hört om andra som är väldigt ljuskänsliga.  
    Elias 070202 Ella 080920
  • mammaNena

min morbrors fru hade så. men det va så illa så hon knappt såg något alls. så hon fick nya hornhinnor på bägge ögon och nu har hon "bara" starka glasögon!

• Milliz
    mammaNena skrev 2009-12-14 23:10:09 följande:
    min morbrors fru hade så. men det va så illa så hon knappt såg något alls. så hon fick nya hornhinnor på bägge ögon och nu har hon "bara" starka glasögon!
    Usch vad otäckt. Jag hoppas att mitt brytningsfel inte förämras mer nu. Det har ju stått nästan stilla nu i två år så jag håller tummarna stenhårt för att det får fortsätta vara så. Fast de säger ju att det försämras tills man är 35-40 år och därefter är försämringar pga keratokonus ovanliga. Jag är ju bara 24 år så det kommer väl troligen att försämras mer..
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Lisali34 skrev 2009-12-14 22:49:19 följande:
    Tack för snabbt svar. Behöver du glasögon? Min grabb behövde det inte för att ta körkort. Finns det bot? Operation? Krämer? Han har huvudvärk ganska ofta tycker jag, kan det bero på detta kanske`
    Jag glömde ju en grej. Jag behöver inte heller ha glasögon för att få köra bil. Jag tror att man måste se ganska dåligt för att få det villkoret.
    Elias 070202 Ella 080920
  • tingi
    Lisali34 skrev 2009-12-14 22:39:11 följande:
    Ja som rubriken säger har min vuxna son fått diagnosen buckliga hornhinnor (från en synundersökning för körkort). Vad 17 betyder det? Någon som hört talas om detta förut?
    hej.
    är det endast test för körkort han har gjort? av en optiker eller vart har han gjort det? keratokonus är ju en ganska allvarlig och ofta svårupptäckt ögonsjukdom vilket ofta kräver diagnos av en ögonläkare.

det kan inte vara vanligt brytningsfel dvs astigmatism som han har?
  • Skogsstjärna

Min första tanke var precis som Tingi skrev att det är ganska sannolikt att det var astigmatism (ofta kallat brytningsfel) optikern menade. Det är en vanlig typ av synfel som innebär att ljuset bryts olika mycket in mot näthinnan på grund av att hornhinnan inte är helt rund utan lite "hoptryckt". Ofta ser man ganska bra när man har astigmatism, om det inte är i kombination med större närsynthet t.ex. Det är alltså inget konstigt.

• Lisali34
    tingi skrev 2009-12-15 21:52:39 följande:
    hej. är det endast test för körkort han har gjort? av en optiker eller vart har han gjort det? keratokonus är ju en ganska allvarlig och ofta svårupptäckt ögonsjukdom vilket ofta kräver diagnos av en ögonläkare. det kan inte vara vanligt brytningsfel dvs astigmatism som han har?
    Det började med ett körkortstest. Han såg lite suddigt enligt detta så optikern fixade en remiss till en ögonläkare som i sin tur gav diagnosen "buckliga hornhinnor".

Optikern sa att inga glasögon behövdes och läkaren sa att en ny undersökning ska göras. Vi väntar på att den kallelsen ska komma. Tror det är bäst jag följer med på den undersökningen.
  • Skogsstjärna
    Lisali34 skrev 2009-12-16 20:34:55 följande:
    Det började med ett körkortstest. Han såg lite suddigt enligt detta så optikern fixade en remiss till en ögonläkare som i sin tur gav diagnosen "buckliga hornhinnor". Optikern sa att inga glasögon behövdes och läkaren sa att en ny undersökning ska göras. Vi väntar på att den kallelsen ska komma. Tror det är bäst jag följer med på den undersökningen.
    Om han varit till ögonläkare tar jag tillbaka mitt inlägg, astigmatism kan optikern fixa med vanliga glasögon om det inte är väldigt, väldigt mycket, det remitterar man inte till ögonläkare.
  • Milliz
    Lisali34 skrev 2009-12-16 20:34:55 följande:
    Det började med ett körkortstest. Han såg lite suddigt enligt detta så optikern fixade en remiss till en ögonläkare som i sin tur gav diagnosen "buckliga hornhinnor". Optikern sa att inga glasögon behövdes och läkaren sa att en ny undersökning ska göras. Vi väntar på att den kallelsen ska komma. Tror det är bäst jag följer med på den undersökningen.
    Ja gör det så attt du får lite info också! Hur gammal är sonen? Om han inte har fyllt 18 år kan du väl ringa och prata med ögonläkaren kanske?
    Elias 070202 Ella 080920
  • Lisali34

Vi gick tillsammans dit idag och frågade. Det var keratokonus. De hade skickat en remiss till S:t Erik och imorgon ska jag ringa och fråga vart den tagit vägen. Skönt att vi tagit tag i detta nu. Tack alla som svarat!

• Milliz
    Lisali34 skrev 2009-12-17 22:18:48 följande:
    Vi gick tillsammans dit idag och frågade. Det var keratokonus. De hade skickat en remiss till S:t Erik och imorgon ska jag ringa och fråga vart den tagit vägen. Skönt att vi tagit tag i detta nu. Tack alla som svarat!
    Ok, men det blir nog bra ändå. I de allra flesta fall går det ju att korrigera med glasögon eller linser. Då jag just hade fått veta att jag har keratokonus blev jag lite rädd då jag läste alla skräckscenarium som finns på nätet, men nu har jag ju förstått att för de allra flesta går det hur bra som helst att leva med det..
    Elias 070202 Ella 080920
  • Lisali34
    Milliz skrev 2009-12-17 22:53:46 följande:
    Ok, men det blir nog bra ändå. I de allra flesta fall går det ju att korrigera med glasögon eller linser. Då jag just hade fått veta att jag har keratokonus blev jag lite rädd då jag läste alla skräckscenarium som finns på nätet, men nu har jag ju förstått att för de allra flesta går det hur bra som helst att leva med det..
    Precis så kände jag också. Det stod i princip bara om hemska utvecklingar... Förhoppningsvis hamnar ingen av oss i den riskgruppen.
  • Milliz
    Lisali34 skrev 2009-12-18 20:41:06 följande:
    Precis så kände jag också. Det stod i princip bara om hemska utvecklingar... Förhoppningsvis hamnar ingen av oss i den riskgruppen.
    Nej, min ögonläkare sa att det inte är så vanligt att det går så långt som till transplantation. Idag finns det ju också stabiliseringsåtgärder med laser och riboflavin, och det kan ju bromsa upp förloppet så att det inte försämras så mycket.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Lisali34

Tack än en gång för alla svar. Vi har besökt S:t Eriks klinik och fotograferat hornhinnorna. Nu väntar vi på en ny remiss för antingen att göra den här behandlingen eller att prova ut linser. Skönt att vara ytterligare ett steg på väg.

• vogele

Hej! Hur utvecklade det sig för grabben? Bättre mee linser? :)

Svar på tråden Buckliga hornhinnor