Buckliga hornhinnor
Ja som rubriken säger har min vuxna son fått diagnosen buckliga hornhinnor (från en synundersökning för körkort). Vad 17 betyder det? Någon som hört talas om detta förut?
Ja som rubriken säger har min vuxna son fått diagnosen buckliga hornhinnor (från en synundersökning för körkort). Vad 17 betyder det? Någon som hört talas om detta förut?
Keratokonus kanske? Jag har det iaf och hornhinnorna är koniska och "buckliga". Pga av detta får man kraftiga brytningsfel och man ser ofta en svag skugga bakom en text. Alltså man ser en svag skugga av texten bakom den riktiga texten.. Fråga gärna om du vill veta mer!
Tack för snabbt svar.
Behöver du glasögon? Min grabb behövde det inte för att ta körkort. Finns det bot? Operation? Krämer? Han har huvudvärk ganska ofta tycker jag, kan det bero på detta kanske`
Sökte på Keratokonus och det stod bara om konformade hornhinnor, inget om buckliga. De kan ju förstås ha sagt detta till honom och han glömt bort att säga det till mig...
min morbrors fru hade så. men det va så illa så hon knappt såg något alls. så hon fick nya hornhinnor på bägge ögon och nu har hon "bara" starka glasögon!
Tack för alla svar!
Min första tanke var precis som Tingi skrev att det är ganska sannolikt att det var astigmatism (ofta kallat brytningsfel) optikern menade. Det är en vanlig typ av synfel som innebär att ljuset bryts olika mycket in mot näthinnan på grund av att hornhinnan inte är helt rund utan lite "hoptryckt". Ofta ser man ganska bra när man har astigmatism, om det inte är i kombination med större närsynthet t.ex. Det är alltså inget konstigt.
Vi gick tillsammans dit idag och frågade. Det var keratokonus. De hade skickat en remiss till S:t Erik och imorgon ska jag ringa och fråga vart den tagit vägen. Skönt att vi tagit tag i detta nu. Tack alla som svarat!
Tack än en gång för alla svar. Vi har besökt S:t Eriks klinik och fotograferat hornhinnorna. Nu väntar vi på en ny remiss för antingen att göra den här behandlingen eller att prova ut linser. Skönt att vara ytterligare ett steg på väg.
Hej! Hur utvecklade det sig för grabben? Bättre mee linser? :)