• Ethi

Hon kvävde barnens marsvin.

Vasen skrev 2009-12-15 18:39:42 följande:
    En djurägare får avliva sina djur om den vill det. Tillochmed på osmakliga sätt.
    Nej, här har du och flera med dig som skrivit liknande saker faktiskt (och tack och lov) fel!

"Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av sällskapsdjur skall ske på ett sätt som följer djurskyddslagens krav att djuret ej utsätts för lidande." dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx

Att stoppa ett marsvin i en tät plastpåse och sen vänta... Och vänta och vänta... Och vänta lite till. Är verkligen INTE att omedelbart försätta djuret i ett tillstånd av medvetslöshet!

Jag hoppas att ts omedelbart slet upp påsen till det andra stackars marsvinet och sedan gav kompisen ett ultimatum: sätt dig på psykakuten och KRÄV hjälp, eller så anmäler jag dig för djurmisshandel. Det där beteendet är INTE normalt! *mår illa*
  • Ethi

Det skulle definitivt inte jag! Tvärt om är det få sätt att dö på som låter värre än att stoppas i en plastpåse och sakta kvävas till döds... Och det är olagligt. Vore det så lindrigt som du vill påskina så borde det ju inte vara olagligt kan man tänka!

Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:19:14 följande:
    Jag ville bara visa på att det finns värre sätt för ett djur att dö än i en plastpåse. Om jag var ett matdjur så skulle jag med glädje välja att bli stoppad i en plastpåse än skickad till ett slakteri. Jag skulle kunna räkna upp många sätt som djur avlias/slaktas på som låter värre i mina öron än en plastpåse.
  • Ethi

Ja, två fel ger ju ett rätt... Not.

Anonym (lägg ner) skrev 2009-12-15 19:13:14 följande:

Jag avlivade och släppde ut mina undulater för att dom lät och skräpade ner. Det är ett skäl gott om något!!!
  • Ethi

Precis! Och inga djur man får på tallriken har dödats genom att stoppas i en plastpåse och kvävts. Så vart vill du komma?

Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:26:55 följande:
    Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen vego. Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur. Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken. För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
  • Ethi

Att vi har ett många gånger tandlöst rättssamhälle betyder inte att: "En djurägare får avliva sina djur om den vill det. Tillochmed på osmakliga sätt."

För det får man inte.

Vasen skrev 2009-12-15 19:40:48 följande:
    Vet du hur många som döms för brott mot djurskyddslagen, avseende smådjur om året i landet? På ett ungefär? Att lagen säger att djur som avlivas måste försättas i ett omedelbart tillstånd av medvetslöshet innebär inte att den som dödar att djur utan att det omedelbart blir medvetslös har begått ett straffbart brott.
  • Ethi

Javisst, om du sov innan så... Men knappast om du helt vaken stoppas ned i påsen som försluts... Vem kan inte sätta sig in i den stressen, den paniken, den dödsångesten? Det räcker väl med att stoppa huvudet under täcket i några sekunder för att få en känslaför det om inte annat... Men visst, när djuret väl dör så är det säkert smärtfritt. Efter att det blivit medvetslöst alltså.

Att frysa ihjäl ska vara en "lätt" död det med. När man väl dör då... För ingen inbillar sig väl att man inte plågas under tiden man är vid medvetande och fryser sig sönder och samman

Anonym (Somnar) skrev 2009-12-15 19:47:52 följande:

Håller med om att det är fel att egenhändigt avliva djur. Men att det skulle vara en plågsam död stämmer inte. De dör av koldioxidförgiftning vilket klassas som en "mild" död. Inte smärtsam. Man somnar bara.
  • Ethi

Nå, ingen av oss har dött på det viset så ingen av oss lär väl egentligen veta hur det är... Och jag hoppas verkligen att ingen av mina djur ska behöva uppleva en sådan död!

Pigeon skrev 2009-12-15 20:12:28 följande:
    Jag ska be att få upprepa vad jag redan skrivit, eftersom många nog inte orkat läsa bakåt. Att avliva genom kvävning i en plastpåse är alltså INTE smärtsamt eller plågande för djuren. Det går inte att jämföra t.ex med dränkning. Om man hamnar i ett utrymme utan syretillförsel blir man koldioxidförgiftad, och det gör att man blir sömnig. Man dör sedan i sömnen. Jag vill alltså säga att METODEN som sådan inte är djurplågeri, inte värre än t.ex att döda möss i musfällor eller använda eter. Djuren somnar in, och dör. Eter är snabbare, men å andra sidan gör den starka lukten att det kanske är mer stressande för djuret. Djuret som är instängt i en påse kan jag inte tro blir mer stressad än t.ex i transportburen om man tar dem till veterinären, för att inte tala om hur stressande själva bilresan är om man inte har gångavstånd dit! Däremot är ju SKÄLET till avlivningen mycket underligt. Stör sig på ljudet?! Ge bort dem i så fall...
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.