• Rosenöga

Hon kvävde barnens marsvin.

Har inte läst svaren du fått här. Men jag tycker inte du ska göra någonting. Möjligen fråga henne varför och om hon verkligen tänkt över vad hon gjort. Men vad skulle du kunna göra? Det är hennes marsvin, ja, barnens då, men hon ansvarar för dem. Finns väl ingenstans att anmäla detta om hon nu dödat dem så att det gick fort och smärtfritt. Fast jag vet inte om det är fort och smärtfritt att göra så. Att anmäla för djurplågeri är tveksamt. Om hon låtit dem svälta ihjäl hade det varit djurplågeri.

Vad har du för vänner egentligen?

• Rosenöga

Anonym (älskar djur.) skrev 2009-12-15 12:42:03 följande:

Det kan väl inte vara så att hon har varit med om något liknande när hon var liten? Att hon kanske bodde på en gård eller något, då är det inte helt ovanligt att man tar död på kattungar om de blir för många tex, eller nackar en höna eller slakter en julegris (USCH!), kanske hennes far var jägare, och hon så djuren han hade skjutit? Vissa människor, som "håller på" så, tex. vissa bönder och jägare, har en annan inställning till små/ stora djurs liv. De värdesätter inte ett liv som ett liv, utan är man en övertalig kattunge, eller en julegris, ja, då har de rätt att döda...... Inte helt ovanligt beteende, tyvärr. Stackars barn!
    Det som du beskriver här är väl ganska naturligt och mycket bättre än de djurfabriker och den slakt som förekommer idag. Man nackade hönan hemma på gården och man slaktade julgrisen. Man skötte grisen noga och kärleksfullt, hur gör man nu när grisbonden har flera hundra svin. Hönorna gick ute och pickade och satt inte instängd i en låda hela livet. Man hade inte så många djur och det blev viktigt att de hade det bra. Ungefär som med griseknoen i Lönneberga.

Det var tvärs om så att man verkligen värdesatte djuren. När hunden blev gammal och alldeles för sjuk fick den följa med ut i skogen och blev skjuten av ägaren som sörjde men tänkte på hundens bästa. Det fanns ingen tradition på att åka till veterinären och avliva djuren. I stället hade man nog ansett det mycket stressande för ett djur att bli instängd i en låda och medtagen till en veterinär för att dö bland främmande människor.

Mormor berättade att man slaktade djuren hemma på gården och åt köttet. Saltade in och rökte. Vad skulle de annars ha levat av? Det fanns inte butiker med massa mat och inga grönsaker heller annat än de rotfrukter som odlades på gården.
  • Rosenöga

Har nu läst tråden och du får många råd om att ringa psykvården.

Har din väninna varit psykiskt sjuk eller psykiskt instabil tidigare?

Det är verklighetsfrämmande att föreslå TS att ringa psykvården. Vad tänker ni de skulle göra? Man kan inte vårda någon mot deras vilja. I så fall blir det tvångsintagning och hämtning med hjälp av polis. Sedan kan man inte tvångsvårda någon utan vidare utan det måste gå lagligt rätt till. Menar ni på allvar att man skulle tvångsvårda någon för att de avlivade sina husdjur?

Förresten så får man inte hjälp på psyket i första taget. Jag känner till en som försökt ta livet av sig två gånger. Familjen har gjort allt för att få honom intagen på psyket men det är väntetid. Han väntar på att få tid för samtal hos psykolog. Tycker ni att detta fall ska gå före kanske?

• Rosenöga

# 65 ..jag skrev att grisbonden har flera hundra svin, men jag menade flera tusen svin. För det räcker inte med hundratals, nej ett par tusen är vanligt.

• Rosenöga

Undrar vad hon sa till barnen? Att ge bort marsvinen hade nog inte varit möjligt det hade väl inte barnen gått med på. Men att göra på detta viset... vilken sorg det måste bli för dem.

Jag tycker man ska tänka sig väldigt noga för innan man skaffar djur. Ja, innan man tar bort dem/dödar dem också. Man kan inte ersätta ett djur med ett annat. De har olika läggning, är olika "personligheter" så det går inte att få en ny helt likadan.

Måste ha känts obehagligt för dig TS, att komma dit. Det kan jag verkligen tänka mig.

• Rosenöga
    JosieJosie skrev 2009-12-15 17:53:06 följande:
    Också intressant att läsa att så många anser att detta är ett fullt normalt beteende. Min väninna avlivade sina ökenråttor genom att gasa ihjäl dom på gasspisen.Hon har en ganska allvarlig borderline diagnos och detta var i en period då hon mådde dåligt. Hennes terapeaut hävdade att det äre tt beteende som kommer med t ex empatistörningar.Men ok, det är helt normalt att kunna avliva sina barns husdjur med en plastpåse bara för att man irriterar sig på ljudet. För FL vet bäst.
    Fullt normalt är det nog inte. Ingen norm att göra så. Men att tro att hon är psykiskt störd om hon inte visat något avvikande beteende tidigare är att gå väl långt.
  • Rosenöga

Anonym (7) skrev 2009-12-15 17:54:38 följande:

.....Jag tycker att du ska fråga henne när hon är lugn, varför hon gjorde det och hur hon kände. Hon behöver ju inte vara psykiskt sjuk för att hon reagerade som hon gjorde men nåt säger mig att hon inte mår bra just nu. Varför skulle hon annars göra det precis när hon visste att hon skulle få besök? Det känns lite som att hon ropar på hjälp, visserligen på ett väldigt annorlunda sätt men ändock.
    Liksom Mad as snow tycker jag att det finns en poäng i detta. Ja hade missat att det var ett väntat besök av TS men det var det ju. Kan mycket väl stämma känns det som.
  • Rosenöga

Sedan är det ju inte bra ifall det var en impulshandling. En vuxen människa måste kunna hejda sina impulser och tänka efter vad hon/han håller på med.

• Rosenöga
    Eisa skrev 2009-12-15 21:35:55 följande:
    Du säger att det inte är plågsamt att dö i en plastpåse? Jag föreslår att du testar att sätta en plastpåse kring huvudet en stund. Du kommer känna en stark obehagskänsla efter ett tag.Har du inte drömt att du håller på att kvävas nån gång, och sedan vaknat och upptäckt att du legat under täcket?
    Nej, testa INTE det. När syret börjar ta slut är det inte säkert att man har sinnesnärvaro att få bort påsen. Jag har hört talas om en person som dog på det viset.
  • Rosenöga
    Pigeon skrev 2009-12-15 22:54:59 följande:
    ...Sen din jämförelse med barn är ju irrelevant i sammanhanget då människor är mer värda än djur. Även om inte DU kanske tycker det så tycker samhället det genom att tillåta handel med djur (men inte med människor), avlivning av djur (men inte aktiv dödshjälp), slakt av djur (men inte kannibalism). Och eftersom vi lever i samhället med dess lagar får vi rätta oss efter dem. Om du vill få till en förändring kan du ju testa att få med dig någon politiker (eller bli en själv) och stifta nya lagar för allas lika värde.
    Det här är ju helt sant. Man får tänka på vilka resurser som ska läggas ner i ett fall som detta. Det var dumt gjort att döda marsvinen men att ringa polisen, ta henne till psyket eller prata med soc är överkurs. Skulle gissa att de har viktigare saker/patienter att ägna sig åt.

TS har inte återkommit och klarlagt ifall hennes väninna mått psykiskt dåligt tidigare. TS har inte heller svarat på något annan fråga i tråden. Man undrar om TS gick därifrån och i så fall vad som blev sagt innan. Vad väninnan tänkte säga till barnen t ex.
  • Rosenöga
    Bevabus skrev 2009-12-15 23:50:19 följande:
    Kanonbra att hon har kontaktat psyk själv. Det är ett steg i rätt riktning
    Vaddå, hur vet du det? Förklara!
  • Rosenöga
    Zaria skrev 2009-12-15 23:54:46 följande:
    TS är uppdaterad
    Tack! Hade jag inte sett.

Vad bra att det verkar som att din väninna kommer att få hjälp TS! Förstod att något inte stod rätt till när någon i tråden påpekade att hon gjorde detta just innan du skulle komma dit. Alltså verkade det som att det var ett rop på hjälp, vilket det tydligen var.
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.