• Pigeon

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag tror inte det är en plågsam död att kvävas i en plastpåse. Syret i påsen kommer gradvis ta slut, och så blir det mer och mer koldioxid. Till slut somnar djuret och dör sen i sömnen.
    Det är därför det är så oerhört farligt med barn som leker med plastpåsar, de kan ha dem över huvudet och inte märka hur de långsamt blir koldioxidförgiftade och så tuppar de av och dör... annars skulle ju ingen dö av det, om det var ett plågsamt sätt! Då skulle barnet ju bara slita av sig påsen när det kände att det inte fick luft. Men så är alltså inte fallet.

Därmed inte sagt att jag tycker det är okej att avliva sitt husdjur bara för att man tröttnat, finns säkert många som skulle vilja ta hand om dem åt henne om hon skänkte bort dem!! Säger bara att avlivningsmetoden som sådan, inte var mer grym än attt.ex ge dem en spruta. Betydligt värre att dränka dem enligt min mening!!

Själv skulle jag verkligen inte klara att avliva ett djur, minns att jag hade en salamander när jag var liten som bröt käken av någon anledning och plågades svårt, så jag tänkte att det bästa vore om den fick dö. Hade tänkt slå ihjäl den med en sten men klarade inte av det! Jag har för mig att pappa fick göra det till slut...

• Pigeon

Jag ska be att få upprepa vad jag redan skrivit, eftersom många nog inte orkat läsa bakåt.

Att avliva genom kvävning i en plastpåse är alltså INTE smärtsamt eller plågande för djuren. Det går inte att jämföra t.ex med dränkning.
    Om man hamnar i ett utrymme utan syretillförsel blir man koldioxidförgiftad, och det gör att man blir sömnig. Man dör sedan i sömnen.

Jag vill alltså säga att METODEN som sådan inte är djurplågeri, inte värre än t.ex att döda möss i musfällor eller använda eter. Djuren somnar in, och dör.
    Eter är snabbare, men å andra sidan gör den starka lukten att det kanske är mer stressande för djuret. Djuret som är instängt i en påse kan jag inte tro blir mer stressad än t.ex i transportburen om man tar dem till veterinären, för att inte tala om hur stressande själva bilresan är om man inte har gångavstånd dit!

Däremot är ju SKÄLET till avlivningen mycket underligt. Stör sig på ljudet?! Ge bort dem i så fall...

• Pigeon

Det förvånar mig också att hon klarade att stå och se på när de dog! Särskilt om handlingen var en impulshandling.

• Pigeon
    Lavish skrev 2009-12-15 20:13:05 följande:
    Tror inte nån egentligen tycker det är trevligt eller roligt det som marsvinen fick vara med om. Det är alltid trist när ett husdjur dör, även på mindre makabra sätt. Men nu är de iaf döda och lider inte mer och för dem kan ingen göra något mer.
    OM nu mamman mår psykiskt dåligt har de kanske det bättre nu. Ibland när människor mår riktigt dåligt orkar de ju inte sköta sina djur. Jag har läst om flera fall av vanvård på jordbruk där kor har stått och svultit ihjäl i sitt eget bajs pga depression hos ägaren...
  • Pigeon
    Ethi skrev 2009-12-15 20:16:12 följande:
    Nå, ingen av oss har dött på det viset så ingen av oss lär väl egentligen veta hur det är... Och jag hoppas verkligen att ingen av mina djur ska behöva uppleva en sådan död!
    Nej, fast människor t.ex barn som lekt med plastpåsar och nästan kvävts har ju reagerat med att först somna. Och vad jag förstår är just den stora risken med kvävning att man inte märker att man håller på att dö! T.ex bebisar som kvävs av bylsiga täcken, de vaknar aldrig utan dör i sömnen. Hade det varit plågsamt skulle de ju vaknat.
  • Pigeon

Mad as snow skrev 2009-12-15 20:20:42 följande:

Hela situationen med en labil människa som inte kontrollerar sig bäddar väl för att avrättningen av marsvinen inte med 100% säkerhet gick smärtfritt. Det är därför lekmän inte ska avliva djur. Jag är övertygad om att en veterinär som skulle avliva med en plastpåse löper mindre risk att låta djuret lida, än (vad jag gissar) en hysterisk och ångestfylld människa som i brist på impulskontroll gör samma sak. Vem vet om hon fick tätt på påsen med en gång eller hur lång tid det tog eller hur hela situationen avlöpte. Det är djupt beklagligt att hon gjorde såhär i vilket fall.
    Javisst det kan jag hålla jag med om! Det kan ju ha gått hårdhänt till. Och som jag skrev verkar det ju skumt att avliva dem bara för att man stör sig på ljudet!
  • Pigeon
    Lavish skrev 2009-12-15 20:24:19 följande:
    Fast lite måste jag protestera. Alla har väl nån gång känt på hur det är att inte få tillräckligt med luft? Och det är ju en oerhört stressande, ångestladdad panikkänsla.
    Jo men grejen med koldioxidförgiftning (som man får om man befinner sig i ett tillslutet utrymme t.ex en plastpåse) är att man aldrig märker att man inte får luft. Man fortsätter andas in sin egen utandningsluft, som alltså blir mer och mer mättad med koldioxid. Av detta blir man sömnig och dåsig och sen tuppar man av och dör.

Däremot vid dränkning får man ju panikkänslor av att inte få luft, säkert samma för djur! Så det tycker jag är mycket mycket värre.
  • Pigeon

Veritas odium paret skrev 2009-12-15 20:48:30 följande:

Du har aldrig haft irriterande husdjur? Jag kan intyga att husdjur speciellt såna som kom med oväntade biverkningar kan verkligen driva en till "vansinne".Förpacka marsvin i plast var ganska originellt, vår underlat som sa ett pip för mycket blev jag av med fönstervägen :D
    Jag hade ökenråttor som krafsade näterna igenom, men jag vande mig efter att tag trots att jag hade dem i samma rum. Ett tag hade jag 18 st.
    Jag har verkligen haft alla sorters djur, och om jag nån gång tröttnat (t.ex på mina vandrande pinnar) har jag skänkt bort dem. Gnagare har jag haft massvis, men de lever ju bara runt 2-3 år eller 4 om man har tur, så dem hinner man ju knappt tröttna på.
  • Pigeon
    Eisa skrev 2009-12-15 21:35:55 följande:
    Du säger att det inte är plågsamt att dö i en plastpåse? Jag föreslår att du testar att sätta en plastpåse kring huvudet en stund. Du kommer känna en stark obehagskänsla efter ett tag.Har du inte drömt att du håller på att kvävas nån gång, och sedan vaknat och upptäckt att du legat under täcket?
    Obehagskänslan som en människa skulle få, om det var en vuxen, skulle i så fall bero på att man vet att det är farligt och att man kan dö. Ett barn däremot kan lätt göra samma sak i sina lekar, och dö innan de fattat att det var farligt...
    Jag läste en gång om två pojkar som skulle göra maskeradmasker med påsar. Den ena satte på sig en plastkasse typ icakasse över huvudet och så skulle den andra rita ut var ögonen och näsan var så de kunde klippa hål. Medan han höll på med det föll pojken ihop och antagligen hade väl killen som ritade inte vett nog att ta bort påsen för den första pojken dog.

Om man känner att man håller på att kvävas under täcket kan det ju också bero på att täcket ligger tätt över näsan=tungt att andas. Inte alls samma sak som koldioxidförgiftning!

Koldioxidförgiftning kan man också få i bilen om man har en avgasläcka. Det har hänt att folk kört sin bil i godan ro och plötsligt somnat och dött. Knappast några tydliga kvävningskänslor med andra ord, annars vore det väl logiskt att stanna bilen!
  • Pigeon
    Mjufs skrev 2009-12-15 22:19:32 följande:
    Blir ju mörkrädd när jag läser vissa av era inlägg;Spola ner levande i toan? Kasta ut genom fönstret? Ge till katten LEVANDE? Släppa ut? Osv osv...Fattar inte ni att man tar på sig ett ansvar när man skaffar ett djur? Ett ansvar som varar tills dess att djuret dör eller man lämnar över ansvaret till någon annan, dvs säljer eller ger bort det till någon. Ska ni göra så med era barn oxå (ni som har)?? "Usch nu skriker ungjäveln igen, släng ut honom genom fönstret eller spola ner honom på toa". Ni är ju fan inte sanna...
    Ja nu såg ju ts vän till att ansvaret tog slut genom att djuren dog.

Kunde inte låta bli...

Sen din jämförelse med barn är ju irrelevant i sammanhanget då människor är mer värda än djur. Även om inte DU kanske tycker det så tycker samhället det genom att tillåta handel med djur (men inte med människor), avlivning av djur (men inte aktiv dödshjälp), slakt av djur (men inte kannibalism). Och eftersom vi lever i samhället med dess lagar får vi rätta oss efter dem. Om du vill få till en förändring kan du ju testa att få med dig någon politiker (eller bli en själv) och stifta nya lagar för allas lika värde.
  • Pigeon

Hon o Han skrev 2009-12-15 23:02:31 följande:

jag anser det som djurplågeri, även att släppa ut dom i det fria, skaffar man husdjur får man ta ansvar för dem, ÄVEN om det är barnens, det måste man ju tänka på innan att barnen inte kan ta fullt ansvar för djuren eller att dom tröttnar i perioder. Gå då hellre till en veterinär och avliva dem, för där görs det smärtfritt och snabbt för att djuren ska slippa lida.Mår riktigt dåligt av folk som inte kan ta ansvar för djuren man skaffar. Dom väljer inte själv var dom kommer !
    Fast att ta dem till veterninär... först stuva in dem i en främmande låda/transportbur, sen åka en skräckfylld bilfärd och sen sitta och vänta med främmande lukter och djur omkring sig, kanske hundar och andra fiender, och slutligen få en smärtsam spruta?!
    Det tycker jag inte verkar mer humant, ärligt talat!!

Nej, avlivning av friska djur bara för att man tröttnat tycker jag är fel, helt oavsett metod.
  • Pigeon

Anonym (arg och ledsen) skrev 2009-12-16 14:24:25 följande:

Anonym (Överreagerar!) skrev 2009-12-16 12:01:25 följande:
    Vad då, för att det tar längre tid? Vad händer rent fysiskt då du blockerar dina andningsvägar och fyller lungorna med koldioxid.. Min faster fick diagnosen i år, nu anade vi väl men hon är en rejält envis tant. Sjukdomsförloppet har gått fort. Hon våndas inte över vetskapen att hon ska dö, den tanken har hon förlikat sig med. Men det är panikartat att ligga där och kippa efter luft, och inte få in ordentligt, och det du får in kommer inte ut... Jag har en farbror samt ytterligare en faster med KOL så jag är bekant med förloppet jag med.Tycker inte att det är okej att avliva djur på sådant vis. Och inte friska djur! Men det är en annan debatt!
    Fast det där är inte alls samma sak! KOL är en sjukdom som påverkar lungornas förmåga att jobba.

En frisk person (eller ett friskt djur) med friska lungor som hamnar i ett hermetiskt tillslutet rum kommer inte att märka det på annat sätt än att man blir sömnig. Det är därför man kan tuppa av och dö om man leker med plastpåsar. Man märker inte att man långsamt förgiftas.
  • Pigeon
    Emmeliina skrev 2009-12-16 15:56:55 följande:
    Sanna Gosing skrev 2009-12-16 11:44:40 följande:
    anmälde du henne till soc för att hon hade musfällor? o barn?
    Ironi?
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.