• Anonym

hembesök + socialtjänst

Är det någon som varit med om att handläggare på socialtjänstens ekonomiskt bistånd har kommit hem och gjort hembesök? Jag är lite rädd att de ska komma hem och kräva att jag sälja saker. Jag har få nya saker, en soffa som är typ 20 år och en tv som är 5 år och en dator som är 6 år och ytterligare en dator som är köpt begagnad och är väl 2-3 år. Annars har jag en massa böcker och en massa leksaker. De kan väl inte kräva att jag ska sälja leksaker, även om de är rätt så dyra leksaker? som mormor och morfar och moster köpt.

Sen får man ta emot pengar ur fonder utan att de påverkar socialbidraget?

• Svar på tråden hembesök + socialtjänst
  • Anonym (lisa)

Har aldrig hört talas om att hembesök görs när det gäller ekonomiskt bistånd. Är du säker på att du inte fått en anmälan på dig?

• Anonym

sälja sakerna behöver du inte om de inte har ett stort värde.. som tex en bil osv..

Får du pengar från en fond minskas ditt soc.bidrag med den summan. just för att du ska försöka vara självförsörjande. precis det samma händer om du skaffar ett extrajobb,

• Anonym (??)

Va... hembesök för du ska få ekonomiskt bistånd...?
    Har jag aldrig hört talas om.... måste ju gälla nånting annat.
    Dom får inte gå in i ditt hem och rota bara för du söker ekonomsikt bistånd.

• Anonym

hembesök kan bli aktuellt vid ek bistånd, om dom misstänker att det bor någon mer i hushållet, eller om man misstänker att det finns saker av stort värde

• Anonym (Lena)

I min kommun, där gör handläggarna ofta hembesök vid ansökan om ekonomiskt bistånd.
    Varför vet jag inte. Men flera kompisar har fått besök.
    Och får du pengar från en fond så minskas soc bidraget medmotsvarande summa.

• Anonym (mi)

De kan göra hembesök. Tex om man ansöker om spädbarnsbidrag ..

MEn sålänge du inte lämnat falska uppgifter tex om att du har något av värde som dem bett dig sälja men du inte gjort så är det ju lugnt.

Vi får mycket komplimanger för vårt fina hem. Och ALLT är begagnat i vår lgh! Barnen har en miljard leksaker osv. Så dem ska inte tro att man ska bo i ett råtthål med trasiga soffor och söndertrasade sängar för att ha ekonomiskt bistånd..

• vdsfdxfv

I min kommun gör vi hembesök när någon ansöker om hemutrustning, spädbarnsutrusning samt, som någon tidigare skrev, när vi misstänker att det bor fler personer i bostaden än vad de uppgivit. Det händer även att vi gör hembesök i nödprövningsärenden för att utreda om sökande är i behov av matpengar. Vi gör ej hembesök för att utreda om det finns realiserbara tillgångar.

Har du fonder så räknas detta av från försörjningsstödet.

• Anonym

Jag menar inte fonder som man har på banken. Utan fonder/ stipendier. Och nu har jag googlat lite på internet och där står de att man kan få ta emot fonder/ stipendier som är till ett visst ändamål.

• Ruggugglan

Jag fick hembesök när jag sökte om ekonomisk hjälp till en säng eftersom jag sov på soffan och fick helvetes ont i ryggen. De vill ju kolla så att man inte ljuger.

Men nej, de kan inte begära att du ska sälja dina saker. Det vore om du hade en bil som anses vara säljbar tex. Men de saker du beskriver har inget säljvärde.

Handläggaren som gjorde besöket hemma hos mig kikade in på min dotters rum och såg att hon har mkt leksaker. Det kom en lite snäsig kommentar, men då var jag snäsig tillbaks att sa att min dotter har väldigt generösa morföräldrar och kusiner som hon ärver ifrån.

BF 24 januari.
Svar på tråden hembesök + socialtjänst