• konkelbär

Hur räkna ut snittbetyg?

Gäller gymnasiebetyg alltså...

Och är det så att betyget i en 50p-kurs väger mindre än betyget i en 100p-kurs?

Vore extremt glad om någon ville hjälpa mig att förklara detta...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:16
    Förresten, vet någon ungefär vad genomsnittet ligger på? Eller typvärdet? Alltså vad folk får för snittbetyg?

• Svar på tråden Hur räkna ut snittbetyg?
  • Tecken

Jag har Googlat åt dig, här kan du räkna ut ditt snittbetyg: www.studentum.se/Utbildning/rakna_ut_betyg.aspx

Ska du räkna själv så gör du såhär. De olika betygen ger olika poäng: G = 10, VG = 15, MVG = 20. Detta värde multipliceras sedan med kurspoängen. När alla betyg räknats ut för varje kurs och adderats, så delas de med den totala summan kurspoäng.

Ex: Lina har läst två kurser - en på 50p och en på 100p. I 50p kursen fick hon VG och i 100p kursen fick hon G. Alltså: 50 * 15 = 750, 100 * 10 = 1000. 750 + 1000 = 1750 / 150 = 11,66. Lina har alltså ett snittbetyg på 11,66.

OBS! Inför sökning till högskolan HT2010 kommer det ske förändringar, då kommer det införas meritpoäng, och dessa kan påverka snittet. Då jag sökte till högskolan kunde man även räkna bort betyget i gymnastik, vet dock ej om det är efter HT2010.

• konkelbär

Tack!

Jag har läst in hela gymnasiekompetensen på Komvux så någon gymnastik har jag inte haft.

• hannizen
    konkelbär skrev 2009-12-17 10:58:59 följande:
    Tack!Jag har läst in hela gymnasiekompetensen på Komvux så någon gymnastik har jag inte haft.
    Hur lång tid tog det för dig att läsa upp hela gymnasiekompetensen på distans? Jag läser och det går skitbra förutom ett ämne. Mattematiken kommer att ödelägga min framtid,det är helt omöjligt med matte.
  • konkelbär
    hannizen skrev 2009-12-17 11:13:24 följande:
    Hur lång tid tog det för dig att läsa upp hela gymnasiekompetensen på distans? Jag läser och det går skitbra förutom ett ämne. Mattematiken kommer att ödelägga min framtid,det är helt omöjligt med matte.
    Jag läser bara distans på sommar- och jullov. På terminerna läser jag på Komvux. Och eftersom att jag läser året runt utan lov tar det sammanlagt 2 år och 2 månader. Man hinner med 1050p på ett år om man studerar heltakt, dvs 100%. För ett slutbetyg krävs 2250 poäng.

Distans är inget jag rekommenderar alls. Det är svårt, mer tidskrävande än lektionsbaserad undervisning, kräver stor självdisciplin. I mina distanskurser har jag bara fått G i betyg och i mina kurser på Komvux ligger jag på VG-MVG.
Svar på tråden Hur räkna ut snittbetyg?