Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

slå sin tjej

lennartsdotter skrev 2009-12-15 22:45:30 följande:
    I en sådan situation får man hoppas att instinkterna guidar en rätt. Är situationen så allvarligt att allt vett och sans verkligen är som bortblåst går man ju på autopilot och är situationen så allvarlig är det sannolikt försvarbart att bruka hyfsat med våld.
    Det är av den anledningen vi har nödvärnsexcessparagrafen. Om man skulle gå över gränsen så att säga.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JosieJosie skrev 2009-12-16 09:51:33 följande:
    Oavsett kön så får man inte slå någon annan. Oavsett om de lappar till dig först.
    Väldigt kategoriskt måste jag säga. Om du menar som vedergällning (alltså att man slår tillbaka senare) så kan jag hålla med men om det handlar om försvar så kan jag inte göra det. Hur menar du?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fratris skrev 2009-12-16 18:42:33 följande:
    Jaha, jag läste de 10 första sidorna men orkade inte längre. Jag blir väl den första och enda i denna tråd som tycker att en kille ALDRIG NÅGONSIN ska slå en tjej. Ever. (Om det inte nu är så att tjejen håller på o dödar dig, typ har en kniv).
    Ok, har du några förslag på vad ska jag göra om en tjej börjar svinga med knytnävar och sparkar mot mig (och träffar)?

Mitt förslag är att använda alla medel för att avbryta anfallet, om det innebär slag, sparkar eller annat våld, so be it. Detsamma gäller om det är en kille, eller en utomjording.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fratris skrev 2009-12-17 06:38:00 följande:
    Nej, men det var inte heller frågan, vad lagen "säger". Frågan är vad vi TYCKER, enskilda personer. Och jag är den enda här som ALLTID tycker et är fel av en kille att slå en tjej just för att de är starkare (i 90% av fallen..). Enda undantaget om man verkligen håller på att bli riktigt skadad/dödad, då är det mer självförsvar att slå än "bara för att man blir provocerad".
    Du är långtifrån den enda som tycker så, majoriteten verkar tycka att det är fel med våld oavsett kön, om det inte är i självförsvar.

Om man som kille blir anfallen och har det inpräntat i sig att "man får inte slå tjejer" så kan man råka riktigt illa ut, det är inte anfallarens kön som avgör graden av våld, det är anfallet i sig.
Svar på tråden slå sin tjej