• Angels

Får man ta lån om man inte har fast inkomst?

Nej, kan inte tänka mig att banken går med på att låna ut pengar till en bil när ni inte har fast inkomst. En bil stiger ju inte direkt i värde och det finns ingen säkerhet i en bil. Varför måste ni ha en sån dyr bil?

Enda alternativet är någon som går i borgen för er. Eller så kan ni kanske vända er till tex. Bluestep, men då kräver de 20% i handpenning.

• Angels

Köp en gammal volvo. De är rätt billiga i inköp och det finns alltid delar att få tag i på skroten = billig att laga.

• Angels
    Anonym skrev 2009-12-15 16:30:02 följande:
    Är ni säkra på att ni verkligen har råd att ha en bil? Det blir ett par tusen varje månad extra, förutsatt att bilen inte går sönder för då går det många tusen. Vi köpte en begagnad v70 för 130 000 på volvo, två år senare räknade vi ut att vi reparerat eländet för över 40 000. Det var vanliga fel som kommer med modellen och normalt slitage/underhåll typ spindelleder osv. Klarar ni det eller riskerar ni att ha en trasig bil stående hemma och kosta pengar? Gör en uppriktig budget, konsumentverket har säkert någon mall, och kolla vad er månadskostnad blir. Försäkring på 6 000 kronor/år är ganska mycket om man inte ens har kontanter till handpenningen. Lycka till!
    Precis det är inte direkt gratis att ha bil. Det är som att köpa hund. Det är inte köpesumman som är det dyra. Därför står jag fast vid mitt förslag om att köpa en gammal volvo (eller något åt det hållet). Inköpspris ca 10.000:-, billig försäkring (ni kan klara er med halvförsäkring tom), billig att laga, etc. Kanske inte världens snyggaste men med era inkomster kan ni inte åka omkring i ett "lyxåk".
  • Angels
    Anonym skrev 2009-12-15 17:07:42 följande:
    Vi har absolut inte tänkt åka runt i något "lyxåk" som vissa tror. Vi vill bara ha en funktionsduglig, bra bil som är billig i drift och inköp! En bil som skulle göra vårt liv mkt, mkt enklare att leva! Just nu är vi fast här där vi bor, så jag skulle gladeligen köpa vilken bil som helst bara den är billig!
    Även om ni skulle få en bil gratis, har ni då råd att äga bilen? Och hur mycket har ni tänkt använda den? Alltså ur många mil tror du ni kommer köra varje månad? Hur tar sig din sambo till arbetet idag?
  • Angels

Här
    www.sparbanken-nord.se/sst/www/inf/out/fil/0,,601661,00.pdf kan du läsa vad det kostar ungefär att äga en bil man köpt begagnad. Själva värdeminskningen är väl ingen utgift direkt, men ändå något man måste ta med. Dessa bilar finns det dock inga lån på utan de är köpta kontant.

Sen kanske verkligheten ser annorlunda ut. Det kanske blir billigare, ni kanske inte kör så långt, men likväl kan det bli dyrare. Så än en gång, det är inte bara lånet som kostar. Glöm inte att ta med det i era beräkningar.

Om ni fortfarande har utrymme i ekonomin för att köpa bil för 60.000:- som du nu pratar om att låna i ditt ts. Lägg då undan några tusen varje månad, så har ni råd att köpa en billigare bil framåt våren.

• Angels

Alltså, en jobbkompis till mig köpte en begagnad Toyota för 5.000:- här för någon månad sedan. Visst var den lite rostig på utsidan, men helt ok på insidan. Även om denna bil kanske inte håller i all evighet, så tycker jag ändå att hon gjorde ett klipp. Det går att hitta bilar billigt, till dess att ni fått ordning på ekonomin. Och oftast kostar inte en billig bil mer att ha än en dyr. Dyra bilar går också sönder. Min första bil var en Audi 100 Avant. Den kostade 15.500:- i inköp. Jag lagade den för 15.000:- första året och sålde den sedan för 2.500:- (den står än idag och används inte. fel på motorn). Bra bilaffärer! *skratt*

Svar på tråden Får man ta lån om man inte har fast inkomst?