• Mejaja

Hängande ögonlock på bebis!

Hej!

Jag har en underbar dotter på 8 månader. För ett par dar sen upptäckte jag att ena ögat såg mindre ut. Jag ser nu att det beror på att hennes ena ögonlock plötsligt börjat hänga ner. Vad kan detta bero på??? Hon är inte röd eller irriterad i ögat. Och det har kommit ganska plötsligt. Hon är lite skelögd på det anra ögat, men det borde väl inte spela nån roll?

Lite hysteriskt kanske, men som förstagångsmamma får man kanske vara det...

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Hängande ögonlock på bebis!
  • pepparrot

En bekants barn hade det också, och hon blev rekommenderad av BVC att låta en läkare kolla på henne för det kan försämra synen på det ögat.

Jag tycker du ska ringa barnmottagningen eller liknande och be dem titta, de kan ge dig en remiss till ögonläkare om det behövs.

Tror det heter "droopy eyelid" på engelska, hon hittade massa info på nätet under det namnet.

• Mejaja

Har kollat lite på internet. Det låter ju inte så roligt! Hur gick det för din bekants barn?

• pepparrot

Det var inget konstigt, något med muskulaturen i ögonlocket som var fel. Det fixade sig själv efter ett tag. Hennes syn var det inget fel på.

Jag tror inte du behöver vara orolig, men kolla upp det bara så att inte hennes syn påverkas.

• Greksmurfen

Min son har ngt som heter medfödd ptos dvs medfödt hängande ögonlock...
    vi går vart 3dje mån till ögon för synkoll för att synen kan bli påverkad, ibladn rättar det till sig av sig själv men oftast så får man göra en op nere i lund där de lyftermuskeln som är förslappad som då ger de här hängande ögonlocken. vi har alltis sett att han haft små ögon å på 6mån kollen så fick vi remiss till ögon där han fick sin diagnos.
    fråga gärna mer om du har frågor=)

mamma till Maximilian född 081028
  • Sneza

Hej,
    Min bäbis Maya har ett hängande ögonlock, tidigare syntes det mer, men har blivit mindre, det kommer och går beroende på om hon precis har vaknat eller är utomhus. Hon fick en ögoninfektion när hon var 3 månader och sedan efter syntes det mer tydligt att ögonlocket på ena ögat inte kunde öppnas helt. Jag är orolig för henes syn. Den ögon läkare vi träffat säger att det är medfött, men vi såg ingen skillnad de 3 första månaderna, hon hade stora vidöppna ögon. Hon kliar sig på de ögat där ögonlocket hänger lite, jag undrar om det kan vara ptos eller något annat, ibland ser det ut att vara en liten knöl under ögonlocket, men har kollat att det inte varit en vagel. Vi ska få en remis till barnkliniken. Är det någon som har liknande symtom ?

mvh orolig mamma

Svar på tråden Hängande ögonlock på bebis!