• Mon Amie

Hjälp! Har min hund fått hudcancer?

Min lilla vovve har helt plötsligt fnattat av sig all pälsen på bakbenen. Det är tydligen något som kliar och nu syns flera stycken ganska stora svarta fläckar.
    Vad kan det vara?
    Jag ska givetvis ringa veterinären så fort de öppnar men kanske någon kan hjälpa mig så länge.
    Hunden är vit, drygt 12 år gammal och har haft en hel massa problem med huden innan, men inga fläckar tidigare.
    Fläckarna är en knapp cm i diameter, helt plana och kolsvarta. Ser ut som en bläckfläck ungefär. Och så verkar det ju klia också.
    Hondens hud är ljusrosa för övrigt.

Någon som har en gissning om hur hudcancer ser ut hos hund?

• Svar på tråden Hjälp! Har min hund fått hudcancer?
  • Mrs Winter
    Mon Amie skrev 2009-12-15 19:17:44 följande:
    Min lilla vovve har helt plötsligt fnattat av sig all pälsen på bakbenen. Det är tydligen något som kliar och nu syns flera stycken ganska stora svarta fläckar.Vad kan det vara?Jag ska givetvis ringa veterinären så fort de öppnar men kanske någon kan hjälpa mig så länge.Hunden är vit, drygt 12 år gammal och har haft en hel massa problem med huden innan, men inga fläckar tidigare.Fläckarna är en knapp cm i diameter, helt plana och kolsvarta. Ser ut som en bläckfläck ungefär. Och så verkar det ju klia också.Hondens hud är ljusrosa för övrigt.Någon som har en gissning om hur hudcancer ser ut hos hund?
    Vad säger veterinären om hundens besvär?

• Mon Amie

Fläckarna upptäckte jag idag så dem har ingen veterinär tittat på ännu, ska ringa imorgon.
    Han har alltid haft väldigt känslig hud men sedan det konstaterades proteinallergi och vi satte in specialkost har det lugnat sig betydligt.
    Även en kastrering för några år sedan gjorde huden bättre.

Kan man ha levrat blod fläckvis i skinnet?
    Man ser inga skador i huden liksom. han har en svart prick på nosryggen också.

Snällt att ni bryr er, han är jätteviktig min lille voffe.

• AnnaPuddel

Om han kliar sig och använder tänderna, pluss har känslig hur så kan han ju få blodblåsor, dem blir ju jättemörka, du får kolla med vet. Alt kolla efter cancer

• Mon Amie

Hej alla!

Idag känns det bättre. Vi var hos veterinären och det var inte cancer. Nu kan jag andas ut, skönt.
    Han har ju sina hudproblem och veterinären menade att hud som gång på gång blivit skadad kan svara med ökad pigmentering.
    Men det är även helt normalt att djur, som människor, får ökad hudpigmentering med åldern.
    Cancer är väldigt sällan helt platta och runda märken. Brukar yttrar sig som upphöjda fläckar som är mer oformliga fick jag veta.

Tack för alla kloka råd.

Svar på tråden Hjälp! Har min hund fått hudcancer?