• Mandarina

Varför behöver barn mycket bekräftelse?

Varför behöver barn mycket bekräftelse? Någon som vet? Gärna någon som är lite proffisionell eller är påläst inom området.

Och blanda nu inte ihop detta med att ge barnet beröm ( verkar vara väldigt många som blandar ihop detta ) Ett klassisk exempel är ju det Jesper Juul brukar använda:

"En flicka som åker rutschkana i lekparken, ropar förtjust: Mamma, titta! Mamman svarar glatt: "Vad duktig du är och vad bra det går!" Även om svaret är välment, blir det olyckligt, enligt Jesper Juul. Den lilla flickan är helt uppe i sin upplevelse av att susa ner för kanan och har över huvud taget inte tänkt på om hon är bra eller duktig på att åka. När hon ropar till mamman att hon ska titta, vill hon bara få sin upplevelse och känsla bekräftad, men till svar få hon i stället en bedömning: Vad duktig du är."

• Svar på tråden Varför behöver barn mycket bekräftelse?
  • Mandarina

Amen va fasiken kom igen nu, någon måste veta..

Alla ni hysteriksa mammor som minsann vet vad som är rätt och fel och metoder hit eller dit....

Upp till bevis nu!!

• FrkJenny

Tja, det "enkla, korta" svaret är att barn utvecklas och lär i samspel med andra (och små barn framför allt i samspel med vuxna närstående) och att de bygger sin självbild och hela sin världsbild utifrån det vi "speglar" till dem. Samhörighet; att dela upplevelser är en viktig del av anknytningen och barnens upplevelse av trygghet är beroende av att vi dels speglar att det som händer är okej och att de dels upplever att det stämmer.
    Även språkligt utvecklas barnen av att vi sätter ord på vad de upplever och framförallt av att vi svarar på vad det är de kommunicerar...

• FrkJenny
    Gulletroll skrev 2009-12-15 22:19:04 följande:
    Amen va fasiken kom igen nu, någon måste veta..Alla ni hysteriksa mammor som minsann vet vad som är rätt och fel och metoder hit eller dit....Upp till bevis nu!!
    trevlig ton, förresten
  • Birgitta L

Svar till Gulletroll:

Att ge barn bekräftelse är mycket viktigt för att de ska kunna känna att de duger till precis så som de är. Det stärker självkänslan och den egna jagutvecklingen och banar vägen mot självständighet och en tro på sig själv och den egna kapaciteten.

• Ilsa

Kan det vara att det är så självklart att ingen ids förklara?
    För att känna att de duger? För att känna sig älskade? För att känna sig som en del i gemenskapen? Varför behöver du bekräftelse? Vi behöver väl alla bekräftelse på ett eller annat sätt, men extra mycket och på rätt sätt när vi är så. Det finns väl tusen övertydliga exempel på människor som gjort det till en livsuppgift att söka bekräftelse på fel ställen (därför; min tolkning: att de inte tycker att de duger som de är).

• Sannalouise87

Det är väl uppenbart varför barn behöver bekräfrekse. Och om man tänker efter så är det inte bara barn som behöver bekräftelse, det gör vi allihop...för att känna att vi duger precis som vi är, att människor uppskattar oss för dom vi är osv.

Jag har aldrig fått mycket till bekräftelse, vilket märks. Jag är ganska tyst, håller mig i bakrunden, är inte så social, har själv svårt för att ge bekräftelser...medan min vän, som alltid får bekräftelser av sina föräldrar (trots att hon är 20 år) är väldigt social, utåtriktad, har många vänner osv. Sist jag var hos henne och vi skulle ut och festa, så sa hennes mamma " Gud vad snygg du är!!", en kommentar som jag aldrig fått från min mamma. Klart man känner sig snygg när man får en sån kommentar!!

Svar på tråden Varför behöver barn mycket bekräftelse?