• H2O

Sphynx

Har läst en del om sphynx och vad jag förstår så ska katten inte ha hår på svansen, endast en toffs är tillåtet? Har nu hittat en katt som jag kanske ska köpa, men på bilden så ser det ut som om svansen har päls. Detta är väl inte godkänt enl rasbestämmelserna? Jag menar, jag vill ju inte köpa en katt för dyra pengar och sen är den inte godkänd enl rasstandard. Ska titta på den imorron och får då se hur den ser ut "live".

• Svar på tråden Sphynx
  • lennartsdotter

En sphynx ska inte ha tofsar någonstans, den ska vara naken. På sin höjd ha lite ludd. Gå in på fifeweb.org och läs rasstandarden för rasen (om uppfödaren tillhör något annat förbund än SVERAK, kolla in det förbundets standard).

• H2O

Men på fifeweb.org står det ju att katten får ha lejontoffs på svansen, iaf som jag kan engelska.

Men det var väl en parentes. Men det måste väl finnas en generell rasstandard. Det kan väl inte vara upp till olika förbund att sätta sin egen standard för olika raser, eller?

• Havanna82

Jo, varje förbund har en egen formad standard.
    Här finns en svensk översättning av standarden: www.sphynxet.se/

Det beror ju lite på om du ska ha en katt till utställning eller sällskap också. Jag har full förståelse att man vill ha en rastypisk katt, men ska katten inte ställas ut kanske lite hår på svansen inte är hela världen?
    Nu har jag inte sphynxar själv, men jag undrar om inte pälsen kan komma lite senare också? Dvs att det kan vara lite svårt att säga hur katten blir när den är liten.

Så här står på svenska "Lejonsvans, dvs hår längst ut på svansen i en tofs är acceptabelt". ..
    "Kort, fin päls är tillåten på fötterna, på nosryggen och käkbenen, på baksidan av öronen, på tesiklarna och svanstippen"

• H2O

Ok så det blir svårt att veta då om katten är enl rasstandard när det finns olika rasbeskriviningar. Jag blir inte klok. Men köper jag en dyr raskatt så vill jag såklart att den skall vara enl rasstandarden, det är en del jag tittar på. Sen så ska den ju också ha andra egenskaper såklart.

• Havanna82
    H2O skrev 2009-12-16 08:41:41 följande:
    Ok så det blir svårt att veta då om katten är enl rasstandard när det finns olika rasbeskriviningar. Jag blir inte klok. Men köper jag en dyr raskatt så vill jag såklart att den skall vara enl rasstandarden, det är en del jag tittar på. Sen så ska den ju också ha andra egenskaper såklart.
    Det bästa är ju då att kolla upp de olika rasstandard som finns och se vilken som faller dig i smaken. I Sverige är nog Fifé det vanligaste. Man får helt enkelt "läsa på" sig på rasen så man själv kan avgöra vad man letar efter. Som uppfödare är det svårt att säga exakt hur bra en katt blir som vuxen eftersom enormt mycket kan hända på vägen.
  • HannaPanna29

En sphynx som är lite luden/har pälsig svans redan som liten löper större risk att bli hårigare när den blir könsmogen än en katt som är bra naken redan från födseln. Kolla på föräldrarna till katten. Är de blanknakna, persika eller ludna? Vad säger uppfödaren om pälsigheten, vissa uppfödare sänker priset efter hårigheten på katten.

Svar på tråden Sphynx