Inlägg från: KARROochDANNE |Visa alla inlägg
  • KARROochDANNE

Möss i huset!

vi köpte hus i sommras, besiktigade det osv och allt va ok. Nu i höst närdet regnat så mycket har det krypit upp möss på vår kalla spånvind.... Vad gör vi nu???
    Har lyckats fånga en i en fälla (typ 2 månader sen) sen va d lugnt ett tag, nuhör jag dem igen... men de går inte i fällorna/äter av det jag lagt ut för att locka fram dem eller nå?

nån som har tips på va vi kan lägga i fällorna som e extra gott så de måste dit å smaka?

eller andra tips på hur vi kan bli av med dem???
    Villl inte lägga ut gift så de springer runt i väggarna och lägger sig och dör där...

Kan tillägga att det nu är ca -10 - -20 graderkallt där uppe och ute samt snö runt huset på utsidan.

Tacksam för svar :/

• Svar på tråden Möss i huset!
  • KARROochDANNE
    FixarFrasse skrev 2009-12-16 01:34:14 följande:
    Rökt korv (alt skinka) är ett skitbra bete.Choklad är också ett alternativ.
    ska kila ut å köpa imorgon!
    Mandlar verkar de inte bita på iaf =(
  • KARROochDANNE
    namera skrev 2009-12-16 01:47:33 följande:
    En annan risk med gift är att det kan dra till sig fler gnagare. Ett tips brukar vara att lägga ut enris, den lukten gillar de inte. Andra kör med lökhalvor, men det verkar funka sisådär. Annars får ni ta hjälp av proffessionella skadedjursbekämpare.
    Ja gift vill jag inte ha iaf... enris har jag inte hört om tidigare!, d ska jag oxå testa =)
    Ja ringde ju förskringsbolaget, som sa åt mig att riga en skadedjursbekämpare, men han tyckte inte de verkade va så farligt... så han ville inte ens komma hit! :/
  • KARROochDANNE
    namera skrev 2009-12-16 02:03:15 följande:
    Kom på en sak: det finns ju sådana där tekniska prylar som sänder ut ljud (ohörbara för människor, tror jag) som verkar få alla möss att packa väskorna och dra direkt. Finns i olika prisklasser, bland annat på Clas Ohlson.
    jo problemet med dessa är att våran chinchilla och hundarna kommer att höra det och vilja packa sina väskor... , sen har jag hört att de vänjer sig med ljudet efter etttag så de inte bryr sig :/ ska försöka med fällor etttag till
  • KARROochDANNE
    snöfall skrev 2009-12-16 10:59:31 följande:
    De där som ska låta för att skrämma mössen (vet inte vad de heter..) är helt värdelösa! vi köpte förra hösten, tror det var för typ 60 eller 80 euro styck, o de hjälper inte ett dugg! ska lämna tillbaka dem, de hade 2 års garanti..Mössen i vårt hur verkar iaf inte bry sig, utan sitter helt lugn i köket (där vi har två stycken "skrämmare" o äter av vad de nu kan finna...
    oki, då vet jag det... ni har inte hittat nå annat sätt å bli av med dem då?
  • KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 11:45:16 följande:
    Som ägare av ett gammal sommarhus med möss kan jag säga att det är väldigt svårt att bli av med möss permanent. Tips för att minska problemet:FällorKolla var de kryper in i huset och mellan rum. Sätt för med nät och stålull.Se till att det inte finns mat lättillgängligtHa inte värme på om det inte är nödvändigt.Se till att de inte finns bra bobyggarplatser, tex under kuddar, i tygtrasor mmBäst:Skaffa katt!Lycka till!
    Ja grejjen e väl d att de inte än inne i sjlva huset utan på taket..... Så värmen komer ju dit oavsätt man vill de eller inte, och isoleringen och spånet e väl perfekt för de små liven att bygga bo i... mat har vi inte där uppe heller. låg och funderade en katt i natt... men vi har 2 hundar osm hatar katter (och en sambo), sen vet jag inte hur kattstackarn skulle trivas dr uppe.. iskallt och mörkt... :/ vi kmpar vidare med fällorna.
  • KARROochDANNE
    FixarFrasse skrev 2009-12-16 11:33:12 följande:
    En gammal klassisk fälla är det bästa. Finns så många "Hi-tec" varianter och fällor där du inte behöver se musen, fällor med förpreparerat bete o s v, men efter att ha testat det mesta kan jag bara konstatera att klassikern är bäst. Och billigast. Tycker man att det är läskigt att ta ut musen, släng hela skiten, den kostar bara några kronor.Gift är ett bra alternativ, men visst, någon mus kan ligga och dö i en vägg. Men det är ju faktiskt en väldigt begränsad tid den luktar, tills den är upprutten eller uttorkad.
    Hehe vi har nå sånna hitec fällor som ska spänna ett gumiband runt halsen på musen... så ska den dö och sedan frysa... då har jag inge problem å kasta ut den... =) hoppas bara de funkar. sen har jag ett hemmabygge som gett napp en gång.. en hink me vatten som man spännner ett tidningspappet över och kletar på smör. så skär man ett kryss i mitten och när musen kommer på så trillar den ner å drunknar... funkar inte så bra nu när de är fruset... smöret luktar inte och musen drunknar inte... och så klart nå helerliga fällor som inte gett utdelning än...
  • KARROochDANNE
    Ejris skrev 2009-12-16 11:52:17 följande:
    mössen är söta...i skogen
    Håller med! =) hoppas att de hittr ut! =)
  • KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 13:12:46 följande:
    En viktig sak. Vänj er. Väldigt svårt att få bort möss långsiktigt helt och hållet.
    ja, men jag vill inte.... =( gillar inte när d kilar på taket påkvällarna när man vill ta d lugnt... men man får vl göra d i värsta fall.. =)
  • KARROochDANNE
    Trill skrev 2009-12-16 13:14:54 följande:
    Vi bor vid en åker och varje höst när det börjar bli kallt flyttar det in lite möss.Vi fångar de i vanliga fällor med choklad.När man blivit av med höstinflyttarna händer det ibland att det flyttar in ett par nya om det kommer en riktigt köldknäpp.De tar vi också med fällor.När vintern väl startat på riktigt brukar inga nya möss flytta in.De har hittat hem någon annanstans gissar jag
    Gissar att de e så d gått till här oxå har varit en extremt blöt höst och då har d väl haft svårt att hitta husrum härutanför i skog/gräs buskarna... Får hoppas att d hittar fällorna snart å går å dör... jag tror att då gårt ut å äter och då behöver de inte gå i fällorna... men jag ser inga spår i snön utanför, men man vet ju inte ändå.
  • KARROochDANNE
    Kjell2 skrev 2009-12-16 13:27:40 följande:
    TS:Fällor som den drukningsfälla du beskriver är olaglig. Räknas som djurplågeri. Om ni sen vill använda den är upp till er. Ingen lär komma på er i alla fall.
    Jasså. d hade jag ingen aning om... vet at min mormor brukade ha sånna i deras stuga när vi va små... d va därför jag av bara farten fixade en sån när jag inte hade nån vanlig hemma. nå nu lär ingen mus drunkna i den iaf vattnet e stelfruset :P
  • KARROochDANNE

Nu har 3 möss infångats. Hi tech fällorna pallade inte kylan så vi gick till coop bygg å hämtade riktiga fällor. Å nu verkar d lugnat sig där uppe. hoppas d håller sig borta nu ända till våren.

Svar på tråden Möss i huset!