• Misse

Är det värt att ta ett jobb som forskningsassistent?

Hej!

Jag är nyfiken: finns det några där ute som jobbar som forskningsassistent, eller vet vad sådana gör? En anhörig till mig vill söka ett sånt jobb men jag tycker det låter mycket osäkert... han kan få schysst lön om han tar ett "vanligt" jobb inom sitt yrke men som forskningsassistent får man väl inte så mycket? Det är tidsbegränsat men under rätt lång tid, jag är lite rädd att han ska få svårt att få ett "vanligt" jobb sedan eftersom han inte fått någon som helst praktisk erfarenhet under tiden. Han är nyutbildad och har endast hunnit ha ett kortare vikariat än så länge.

Själv säger han att han inte heller vet så mycket om hur det ska bli men att det nog ska ordna sig... men det brukar kunna bli lite struligt för honom så jag vet inte vad jag ska tro. Han är jätteduktig i sitt jobb, men inte så bra på att visa framfötterna och slå sig fram i karriären.

Är det värt att jobba som forskningsassistent? Vad kan det leda till? Vad brukar man få för lön? Jag vill så gärna att han får det bra! Det skulle kännas tryggare med lite synpunkter från några med erfarenhet, egen eller andras.

• Svar på tråden Är det värt att ta ett jobb som forskningsassistent?
  • Mandarina

Men låt killen få göra det han känner för mig.

Verkar mera vara ett problem för DIG än för honom.

• Svinkall

www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Forskningsassistent-1208
    Här kan du läsa lite om lönebilden vet dock inte hur säker sidan är
    och vet du hur arbetsmarknaden ser ut idag?
    det är inte bara att sitta hemma och bli uppringd och få fast jobb och topplön direkt efter studier.

Jag tycker han ska ta jobbet för han kan ju trivas super med det och tycka att det är mycket roligare än det han nu utbildat sig som och tycker att det är en karriär för honom

allt handlar inte om pengar utan det viktigaste är att ha en inkomst överhuvudtaget
    sen kan han ju alltid fortsätta söka inom den branschen han är utbildad inom även om han har ett annat arbete.

• Kjell2

Nu vet jag inte exakt vad det är för tjänst men det kan vara en väldigt bra start och ett första steg in i en fin akademisk karriär.

Inom vissa företag söker man också aktivt efter folk med forskningsvana. Då kan forskningsassistent vara en väldigt bra merit.

Även om jobb inom den akademiska värden inte alltid ligger på topp inom lönestatisken fins det många andra fördelar. Ofta fri arbettider, möjlighet att rätt fritt få välja inrikning och arbetuppgifter, möjlighet att få jobba med något man brinner för, resor mm.

/Kjell

• Misse

Tack för svaren! Vi har pratat om detta och han kunde då förklara lite mer om hur jag tänkte så nu känns det bättre :) Jag vet att det är hans ensak vad han söker för jobb men han lät så nonchalant tidigare när han berättat om det, jag blev bara fundersam Men nu vet jag alltså mer.

Svar på tråden Är det värt att ta ett jobb som forskningsassistent?