Är det värt att ta ett jobb som forskningsassistent?
Hej!
Jag är nyfiken: finns det några där ute som jobbar som forskningsassistent, eller vet vad sådana gör? En anhörig till mig vill söka ett sånt jobb men jag tycker det låter mycket osäkert... han kan få schysst lön om han tar ett "vanligt" jobb inom sitt yrke men som forskningsassistent får man väl inte så mycket? Det är tidsbegränsat men under rätt lång tid, jag är lite rädd att han ska få svårt att få ett "vanligt" jobb sedan eftersom han inte fått någon som helst praktisk erfarenhet under tiden. Han är nyutbildad och har endast hunnit ha ett kortare vikariat än så länge.
Själv säger han att han inte heller vet så mycket om hur det ska bli men att det nog ska ordna sig... men det brukar kunna bli lite struligt för honom så jag vet inte vad jag ska tro. Han är jätteduktig i sitt jobb, men inte så bra på att visa framfötterna och slå sig fram i karriären.
Är det värt att jobba som forskningsassistent? Vad kan det leda till? Vad brukar man få för lön? Jag vill så gärna att han får det bra! Det skulle kännas tryggare med lite synpunkter från några med erfarenhet, egen eller andras.