Hur sent är det "normalt" att få tänder?
Min yngsta dotter är 9½ månad men har inte tillstymmelse till tänder
mina andra barn fick tänder vid 6 mån.
Hur länge kan hon va utan tror ni?
Min yngsta dotter är 9½ månad men har inte tillstymmelse till tänder
mina andra barn fick tänder vid 6 mån.
Hur länge kan hon va utan tror ni?
vet några som fort första när de vart runt året
är det vanligt????
He. Googlade lite snabbt och fick fram detta:
Min tjej fick sin första vid 13 månader, nu vid ett och ett halvt års ålder har hon sju...
tack Tejja!
Min dotter var runt elva månader när första tanden kom och flera vi känner är lika sena. Har för mig att jag hört att om de inte fått någon vid 14 månader kanske man ska kolla upp det.
finns nog inget exakt vanligt när de "ska/bör " komma
mina killar har dock varit tidiga 3½-4 månader,
www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Barnens-tander/
En del barn får den första tanden vid tre till fyra månader, medan andra får den först vid omkring ett års ålder. De allra flesta får sin första tand när de är cirka sex månader.
Min första fick tänder strax efter 9mån men min andra fick första piggen strax innan året. Nu är han 13mån och har två halvnedkomna framtänder och det är fortfarande tomt i nederkäken.
Tandläkaren sa bara "Så skönt, då får han ha dem längre sen då"
Dom kommen nog snart ska du se
Har det inte kommit några tänder vid 1½ år så röntgar de och ser om det finns några tänder.
Dottern fick sin första två dar innan hon fyllde ett år.
Min första son fick sina första tänder när han var nästan 14 mån, men då kom 4 på en gång. Sedan kom de ganska snabbt allihop. Tandläkaren sa att uppåt 18 mån ålder måste de nästan ha fått första tänderna i alla fall.
Skönt att läsa detta svar. Min dotter är snart 9 månader och inte heller där kan man ana någon tand.. det är väl bara att vänta och tänka positiva tankar; hon bits i alla fall inte ;) Nackdelen är att hon inte kan "tugga" bitarna i åtta månaders burkarna. Det jag kan vara rädd för är att tandköttet blir för hårt så tänderna inte kan "komma upp" vad tror ni? för visst blir tandköttet hårdare?
Min son var 11 månader när han fick sin första tand och det är fullt normalt.
Min son vart 11månader igår och inga tänder ännu.....Hoppas han får nån snart.
Men bebisar är så gulliga när dom ler utan tänder,,,,,tycker jag ;-D