• Smultronblomman

Inreda en hall

Hjälp mig att komma på lite tips för att inreda vår stora hall på bottenvåningen. Just nu finns det nästan ingenting i den känns det som, den känns bara stor och tom. Bilder på hallen finns i mitt kollage. Jag vill att den ska kännas välkomnande och mysig. Men jag har så svårt för att komma på vad jag ska göra med den. Hjälp mig snälla ni!! Tips och ideer någon??

• Svar på tråden Inreda en hall
  • eyry

Någon byrå,
    mysig matta på golvet,
    spegel,
    ljusramp,
    du kan annars tapetsera om till en varmare färg

Det finns mycket man kan göra

• Alle

Jag skulle nog måla/tapetsera om. Sen en ordentlig förvaring/garderobsvägg längs med ena väggen kanske. Det ser ut att vara många dörrar, har du nån planritning uppifrån som gör det lättare att se rummet?

• Smultronblomman

Nej tapetsera om har jag inte tänkt göra, tapeten är endast 3 månader gammal Matta har jag absolut tänkt lägga dit, bara det att vi nyss flyttat till huset så man har inte hunnit komma iordning riktigt än...

Eyry: Ljusramp, hur menar du?

Alle: Ska se om jag hittar planritningen. jo det är många dörrar och det gör möbleringen svårare. De 2 dörrarna rakt fram är oftast stängda (badrum o hobbyrum), dörren till vänster är alltid öppen (vårt sovrum), dörrarna till höger är alltid öppna (tvättstuga och lillkillens rum)

• Smultronblomman

någon mer som har tips...?? Jag ska ju ut och shoppa imorgon

• Karpet

En byrå som man kan slänga vantar, halsdukar osv i tycker jag var en bra idé samt ett skoskåp.

• vigdis

Belysningen måste förbättras, dels behövs mer ljus, dels mer punktbelysning. En stor matta med lite mer färg (gärna varma nyanser - kanske en äkta matta om du gillar det) för att tillföra värme, avgränsa (ta upp utrymme visuellt), mjuka upp. Sedan behövs en möbel eller möbelgrupp. Själv ser jag ett vackert sidebord av något slag med en stol eller två, belysning och tavlor. Färg i tavlor och matta får gärna harmoniera, men främst behövs färg som blickfång, för att skapa fokus.

Sedan beror det på hur hallen används, behövs det förvaring av kläder här? I så fall kanske en bänk med skoförvaring i trä, inte helt ljust sådant? Korgar på väggarna för vantar osv? Det känns lite som att de stora vita dörrarna och garderoberna är en del av problemet i hallen, men jag tror att de sjunker tillbaka ur blickfånget om man inför andra komponenter som drar blicken till sig. Tänk praktiskt också om detta är er huvudsakliga ingång - så att den röra som alltid bildas i en väl använd hall kan sorteras bort enkelt och dekorativt. Om ni inte har en helfigursspegel i hallen (kommer inte ihåg någon sådan från bilderna) är en sån praktisk att passera på vägen ut. En mer iögonfallande kan vara något om hallen känns tom, kanske t.o.m. en krusidullig guldram o omgivningen är relativt strikt?

• vigdis

Kollade igen, spegel har ni. Bra! Men jag tycker ni ska byta ut hela klädavhängningen vid dörren vid tillfälle, mot något i naturmaterial ev. med sittbänk. Till den tomma väggen en byrå (inte för liten) eller ett snyggt sideboard... En stor matta med färg. Tavlor till ovanför byrå/bord. Punktbelysning, kanske en bordslampa eller vägglampor till bord/bänk, vägglampor till övriga väggsmattar, gärna s.k. uplights som accentuerar formen på rummet, vägg, tak, hörn.

Där har du en inköpslista som heter duga! Men man kan ju alltid ta det pö om pö. Vad tycker du om tipse, kan de fungera tror du?

• Smultronblomman

vigdis: Jo tipsen låter kanon, mycket så jag har tänkt, men vad för färg ska jag satsa på i matta mm? Ingen äkta matta.... Sedan låter ju tipsen som sagt var väldigt bra, men var ska jag få plats med det? Dörrarna tar väldigt mycket plats just nu, så det finns nästan inga väggar. Har tänkt mig att kanske hobbyrummet kommer bli "lekrum" och i så fall ta bort den dörren och hänga ett draperi där....

Lampor ska absolut införskaffas!!

• Smultronblomman

Skulle röd matta fungera till tapeterna? Hur stor behöver mattan vara? Vad tror ni om en rund matta? Är 130 cm i diameter för litet?

• julmusten

Rott skulle funka bra, men aven oranget och gult tror jag blir fint.

Det ar lite svart att se hur du skulle kunna fa till det da dorrarna verkar oppnas in mot hallen. Du har en fin vagg som man skulle kunna gora mycket med om dorrarna inte oppnades in mot hallen dar!! Jag skulle nog smalla upp en stor spegel dar. Om den inte tar upp hela vaggen skulle jag satt upp lite lampor vid sidan om. De kallas for Sconces pa engelska, vet inte vad de kan heta pa svenska tyvarr, men det ar sana dar som sitter pa vaggen liksom.

Dar ni har spegel och en liten byra nu skulle jag stallt en fotolj och hanga en tavla och sa en lampa igen.

Under trappen ar det ocksa mojligt att gora nagot kul. Om man inte rokar tanka sarskilt mycket sa ser det ut som att en store planta faktiskt skulle kunna bo dar ratt sa bekvamt. Men det kanske ar for morkt???

Att byta ut den kladhangare du har nu mot nagot med skoskap som nagon annan hade skrivit ar ju en jattebra ide. Kanske ocksa bara forlanga de dar vita skapen med lite mer vita skap.

Ja, det var mina ideer. Om jag skulle fatt valja farg pa en matta sa skulle jag valt nagot vitt, men de blir ju sa himla smutsiga, sa det ar nog svart!!!!

Svar på tråden Inreda en hall