• Smultronblomman

Inreda en hall

Hjälp mig att komma på lite tips för att inreda vår stora hall på bottenvåningen. Just nu finns det nästan ingenting i den känns det som, den känns bara stor och tom. Bilder på hallen finns i mitt kollage. Jag vill att den ska kännas välkomnande och mysig. Men jag har så svårt för att komma på vad jag ska göra med den. Hjälp mig snälla ni!! Tips och ideer någon??

• Svar på tråden Inreda en hall
  • eyry

Ja alltså en ramp med spottar tex som lyser upp lite extra, bortsett från den övriga belysningen. Kanske mote n tavla elelr så , det blir så mycket mer myskänsla då

• väntar o längtar

Under trappen ställ en liten skön fåtölj med en riktbar lampa på väggen.

Innanför dörren där kapphängaren är så skulle jag fixa en kombinerad sitt & skobänk med hylla i samma stuk ovanför med galgstång och krokar. Bygg den själva på plats och betsa i samma färg som spegeln och hyllan ni redan har. Se till att det matchar.

Släng in en stor röd matta i mitten. Den runda PS-mattan från Ikea skulle bli super. Matcha gärna med en rund röd matta som dörrmatta. Ikea har små runda till det med - egentligen inte dörrmatta med de funkar.

Den stora tomma väggen saknar en stor tavla eller en samling mindre svartvita foton i svarta ramar. En schysst skänk som matchar övriga möbler för att få in lite förvaring.

Garderobsdörrarna ser för tråkiga ut - byt åtminstone ut knopparna till nåt bättre.

I taket sätter ni spotar ovanför tavelväggen/skänken. Sätt en sån där spotlist med en 3-4 spotar på, sätt den en dryg halvmeter ut från väggen och rikta mot väggen.
    Tror att en liknande men med endast två spotar skulle passa ovanför spegel/hyllan.

En liknande (kanske med 2-3 spotar samlade) precis innanför dörren så att ni kan rikta mot kläderna, strax innanför dörren och kanske en mot trappen.

En likadan som innanför dörren sätts upp rakt ovanför mattan. OBS! Då det är många spotar så behöver man inte (bör inte) har så starka lampor i.

Ha inte tavlor på de där smala väggytorna - det blir plottrigt.

Japp, det var vad jag skulle göra med din hall om du släppte lös mig.

Oavsett vad du gör så lycka till!

• vigdis

Hmm, tyckte det såg ut som att det fanns en fri vägg, med någon dryg meters plats??? Svårt att läsa av ett rums plan ifrån bilder ibland. Håller med om att utrymmet under trappen skulle kunna göras något med. En stor rund matta i ex. rött blir jättefint! Men äen en ännu större fyrkantig matta med fler färger skulle vara fint. Spotar i taket skulle kunna vara mycket fint, men akta dig för att de blir för mycket "allmänljus", de kan då upplevas som ett starkt sterilt ljus. Rikta spotarna mot specifika platser/objekt. En skena med halogenljus skulle också kunna göra underverk...

• Alle

En annan liten "varning" om det där med spotar, som jag faktiskt läste i DN Bostad idag. Har man för många riktade spotar så ser det mer ut som en utställningslokal än ett rum.

• vigdis

äen=även, ifall det inte framgick

Alle: Ja, det är sant, men rätt använt skulle det kunna dra blickarna till vissa objekt i hallen och få bort den "öde" stämning som finns där nu. Kanske lättare att jobba med vanliga lampor? Själv tillhör jag dem som tyckar att det här med belysning är svårt, får dock komplimanger för att jag lyckats med den i vardagsrummet. Där har jag 9 ljuspunkter = det krävs olika ofta många _olika_ sorters lampor för att ge en spännande och allsidig belysning. Tråkigt ljus kan slå ihjäl en annars god inredning och god belysning lyfta en mindre lyckad inredning.

• Smajla

Nu har du väl varit ute och shoppat så för sent för mina kommentarer Vad blev det för nåt?

• Smultronblomman

Hejsan! Tack för alla förslag!! Fler är välkomna. Tyvärr fick jag förhinder så det blev ingen "shoppingdag" igår, så än är det inte försent att komma med förslag

Förresten, hur kan jag göra dessa tråkiga garderober lite trevligare? Något förslag? Ok, nya knoppar går ju alltid, men finns det något annat man kan göra?

Vad tror ni om att plocka bort dörren rakt fram till vänster? Alltså dörren på den väggen där spegeln är, längst till vänster och hänga upp något roligt draperi där istället, då jag tänkt att det rummet ska bli "lekrum"

• väntar o längtar

Garderobsdörrarna kan du tapetsera, kanske inte i samma som väggtapeten men en fin mönstrad som matchar väggtapeten.

Dörren till blivande lekrummet tycker jag definitivt att du ska ta bort och inte sätta upp nåt draperi heller. Låt det vara lite öppet istället.

• Alle

Jag tycker att det är snyggt med sk spegeldörrar, även på garderober och sånt.
    Det kan du fixa själv med hjälp av lister och lim. De kan du ju även måla i antingen en och samma färg, eller kontrasterande färger. Och sen nya snygga knoppar gör jättemycket!
    Här är lite exempel, och de går ju bra att omsätta på garderobsdörrarna
    home.swipnet.se/fargotapet/okt/doors.jpg

• Smultronblomman

Jag har faktiskt funderat på det där med att tapetsera garderoberna. Vad tror ni, måste tapeten vara ton i ton med tapeten på väggarna, eller kan det bryta av totalt. Typ matcha mattan och övriga detaljer.... (röd matta, någon typ av rött i tapeten) ??

Inte alls dumt att ta bort dörren och skippa draperiet kanske, det har jag inte ens tänkt på...

• väntar o längtar

Jag skulle nog välja en tapet med ljus botten och kanske ett enkelt grafiskt mönster i färg som matchar mattan.

Gud vad jag lägger mig i din hall. Men det är ju så kul att komma med tips.

• Smultronblomman

väntar o längtar: Ja ja ja fler tips Jag vill ha massor av tips! Jag är ganska kass på att se vad som behövs för att få till det bra

Svar på tråden Inreda en hall