• Annika0314

Epidral

Hej,

jag vill höra så många tankar som möjligt kring ryggmärgsbedövning. Ni som använt, upplevde ni det positivt eller negativt? Skulle ni använda det igen? Varför, varför inte? Ni som ännu inte fött barn, hur går era tankar?

Själv var jag först helt emot men börjar svänga. Har läst på om förlossningar och är fruktansvärt rädd för smärtan som beskrivs!

• Svar på tråden Epidral
  • Wild And Crazy

Fick det med första för att det vart en långdragen förlossning. Den första gjorde ingen skillnad alls, den andra gjorde att trycket neråt ökade så att jag började krysta när jag knappt var öppen något.
    Fick fruktansvärd klåda på mina sprängfyllda pattar som biverkning - som grädden på moset.

Andra förlossningen använde jag bara lustgasen i början och det blev så mycket bättre!

• balinda

Har tre barn, haft epidural med god effekt alla gångerna. Sista förlossningen var jag bedövad tills allt var klart. Om jag skulle föda fler barn skulle jag absolut ta den igen.

• Pop84

Om epidural är EDA så tycker jag att det var fantastiskt! Tog bort smärtan så bara trycket fanns kvar. Enligt min förlossningsjournal fick jag EDA med mycket god effekt

• Stårschan

Jag hade två långdragna förlossningar och fick epidural båda gångerna. Det var underbart. Smärtan försvann, och man kunde slappna av och vila i väntan på att krystvärkarna skulle börja. Men då kom å andra sidan smärtan tillbaka, vilket jag mest blev förvånad över då. Under krystvärkarna funkade det fint med lustgas. Jag skulle verkligen inte ha velat genomlida förlossningarna utan epidural!

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Stårschan

Och TS - man behöver inte fundera så jäkla mycket innan förlossningen. Personalen är kompetent och du kan lugnt lita på att de tar hand om dig utifrån vad som blir rätt för just dig, där och då. Det är inte så intressant om man i förväg har bestämt sig för att man ska ha det och det, eller inte ha det eller det. Sånt löser man på plats när man väl är där. Du vet ju inte i förväg om det kommer att gå snabbt eller ta tid.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • krut34

Jag fick EDA första gången. Inledningsvis var det fantastiskt. Jag kunde stå upp och var med igen - innan den låg jag och kräktes av smärta och utmattning. Så småningom funkade den inte så bra längre. Tyvärr slutade jag öppna mig ordentligt efter att EDA:n var satt. Det kan ha berott på den, men det vet man inte. Jag hade absolut inte gjort ett annorlunda val om jag skulle få göra den förlossningen.

Vid andra förlossningen hade jag inget behov av EDA. Jag var då utvilad och allt gick mycket smidigare från start till mål. Ingen förlossning är den andra lik. Mitt råd är att vara öppen och se hur förlossningen utvecklas och göra det som känns bäst för just dig.

Bestäm dig inte innan, utan rådgör med personalen när du är på plats så kan de ge dig råd kring vilken form av bedövning som kan vara lämplig. Fick sterila kvaddlar andra förlossningen och det hade jag läst så mycket negativt om att det var det enda jag bestämt innan att jag inte ville ha. Men barnmorskan på plats trodde att det var vad jag behövde och hon fick helt rätt. Det funkade toppen på just mina smärtor.

Lycka till!

• Annika0314

Tack för era tankar! Jag är i v 23 och läser allt jag kommer över. Det som skrämmer mig mest är hur fruktansvärt ont det måste göra att spricka!Eftersom det är mitt första barn har jag ingen tidigiare förlossning att jämföra med men det jag läst verkar göra riktigt riktigt ont!! Får helt enkelt prata igenom med min barnmorska.

Det som skrämmer mig med epiudral är att jag hört att det kan hända att man inte får tillbaka känsle i underkroppen efter att förlossningen är över. Fler som hört om sådant?

• Wild And Crazy
    Annika0314 skrev 2009-12-16 18:59:45 följande:
    Tack för era tankar! Jag är i v 23 och läser allt jag kommer över. Det som skrämmer mig mest är hur fruktansvärt ont det måste göra att spricka!Eftersom det är mitt första barn har jag ingen tidigiare förlossning att jämföra med men det jag läst verkar göra riktigt riktigt ont!! Får helt enkelt prata igenom med min barnmorska. Det som skrämmer mig med epiudral är att jag hört att det kan hända att man inte får tillbaka känsle i underkroppen efter att förlossningen är över. Fler som hört om sådant?
    Alla spricker inte Jag sprang ingenting med någon utav barnen, inga småsår, ingenting.
    Jag har aldrig hört det! Kanske bara en myt?
  • krut34

Jag sprack lite och fick sy några stygn med båda barnen. Det kände jag inte alls. Visste inte om det förrän de hittade de små sprickorna och skrubbsåren och bestämde sig för att sy ihop.

Det är vanligast att man spricker lite. I sällsynta fall spricker man väldigt mycket, men det är det onödigt att gå och oroa sig för. Det kan lika gärna vara så att du inte spricker alls.

• Annika0314

Smärtan från att spricka känns alltså inte som extra smärta utöver den som blir av att bebisen krystas ut? Det är så himla svårt att försöka förstå hur det kommer kännas när man ska ha sitt första barn. Får väl helt enkelt diskutera med min barnmorska :)

Svar på tråden Epidral