Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???

Filip1990 skrev 2015-01-01 20:49:47 följande:

Det du beskriver är misshandel, inte kärleksfull uppfostran.

Vill göra klart att det jag pratar om är enkelt, tydligt smisk på stjärten och inget annat och detta i samband med tydliga regler, varningar och med tydliga rutiner för hur bestraffningen går till.

Är det enbart barn du tänker dig ska få agas på detta vis? Hur skulle du själv uppfatta det och känna dig om din arbetsgivare exempelvis hade denna rätt? Problemet - förutom kränkningen som sådan - är att risken är rätt stor att man skapar ögontjänare som följer bestämde regler när det finns ett överhängande hot om bestraffning. Personen i fråga gör eller låter bli att göra i rädsla för att bli fysiskt bestraffad snarare än för att det helt enkelt är rätt utifrån en värdegrund. Svårt att banka in goda värderingar i någon annan.....vilket egentligen säger sig själv.....och det gäller även om skammen är större än den faktiska smärtan fysiskt. Aga bygger på ett gammalt hierarkiskt sätt att se på världen.......hustruaga och rätten att aga sina arbetare är tätt sammankopplade till barnaga. Återinförande av hustavlan känske....?
  • Flickan och kråkan
    Filip1990 skrev 2015-01-01 22:26:52 följande:

Jag är förespråkare av auktoritär barnuppfostran.

Barn och vuxna är lika mycket värda på alla sätt och vi påminne rockså mycket om varandra. Ändå måste vi behandla barn på ett annat sätt än vi behandlar vuxna, inte sant?

Jag tror att människan som så behöver tydliga regler för hur man ska bete sig och föra sitt leverne. Och när man inte följer dessa måste det finnas konsekvens.

Det är just därför ett samhälle har lagar och straff.

Att påstå att ett barn inte behöver regler och konsekvenser är att ljuga. Men vi kan inte göra barnen straffmyndiga, eller hur? 

Därför måste barnets förälder straffa henne/honom för de fel hon/han gör. Vad händer med ett barn som inte får några konsekvenser???

Ja, och jagpratar om smisk av barn i åldrarna ca. 3 till ca .11-12. Just därför att smisk på stjärten (och INGEN annan form av fysisk bestraffning) är en tydlig och klar bestraffning. Den känns fysiskt men är samtidigt ofarlig. Långa rumsarrester, utegångsförbud osv. osv. har en negativ påverkan på barnet och begränsar hennes/hans frihet. Smisk är snabbt avklarat och ger en direkt och tydlig konsekvens på brottet.

Handen på hjärtat - skulle du, som barn, föredra en rumsarrest eller utegångsförbud som sträcker sig över lång tid, kanske upp till flera veckor? Det skulle inte jag. Jag skulle föredra en omgång smisk. Ja, det gör ont... men det går över och man får en tydlig bestraffning som man minns sedan.

Det var inte mycket handlingsalternativ du verkar ha. Så om man inte agar sina barn så är det fritt fram för dem att glra som de vill totalt konsekvenslöst? Känns aningens......handlingsförlamat i mina öron. Barn är inte dumma i huvudet. Konsekvenser som är relaterade till det man faktiskt gjort brukar vara en vettig start . Vad menar du händer för magiskt i just 11-12-årsåldern? Vad ger dig rätten att aga din 7-åring, men inte din 7-åring rätten att aga dig. Din 7-åring kan ju faktiskt ha rätt i sak även om du inte delar hans/hennes uppfattning. Eller är du ofelbar? Min erfarenhet är att vuxna ställer till bra mycket mer djävulskap än barn under 12 år. Varför är det inte ok enligt dig att aga andra grupper i samhället?
Svar på tråden Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???