Filip1990 skrev 2014-12-29 16:38:57 följande:
Det är riktigt att det är just i de åldrarna som man påverkar barnen mest. Det är också under dessa år som barnen behöver lära sig etik, rätt och fel, uppförande osv. osv.
Jag är övertygad om att en kännbar, tydlig och okomplicerad bestraffning skapar en vilja hos barnet att handla rätt. En fungerande bestraffning måste framkalla ånger och en vilja att bättra sig/sitt beteende.
Det är därför vanligt, hederligt smisk fungerar.
Jag är motståndare till alla dessa fånerier om rumsarrest, utegångsförbud etc. Dessa är långvariga bestraffningar som begränsar barnet och oftast inte heller skapar vare sig ånger eller vilja till bättre uppförande.
Och vad lär vi våra barn när vi slår dom?
Vi lär dom inte respekt, vi lär dom rädsla. Att påstå att smisk skulle ge lydiga barn stämmer garanterat, men det är respektlöst. Hade du slagit din chef för att han gör något fel? Eller slagit din flickvän för att hon inte gör som du vill?
Tycker du helt ärligt att det är okej att slå en treåring??? Dom är inte tillräckligt gamla för att förstå konsekvenserna utan lär sig bara att ibland får man smisk. Nej jag skulle aldrig slå mina barn.