Inlägg från: Tyavanin |Visa alla inlägg
  • Tyavanin

Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???

Aros skrev 2009-12-18 15:54:22 följande:
    Inget barn föds men åsikten att de är "untuchable". Kaxiga ungar som inte vet vad respekt är har helt enkelt inte fått lära sig det från början. Så varför ska barnen få stryk pga föräldrarnas tillkortakommande?

Däremot borde vi införa obligatorisk föräldrautbildning för att få bukt med föräldrar som är mjäkiga och inte vågar säga nej till sina barn, inte visar sina barn respekt och därigenom inte lär barnen vad respekt är, gränssättning och att slår man då har man förlorat (det gäller både vuxna och barn).
    WORD!
  • Tyavanin
    Filip1990 skrev 2014-12-29 12:25:53 följande:

Lagen borde ändras så att den liknar t.ex. Kanadas lag. Där får föräldrar aga barn c.a. 3-12 år genom smisk på stjärten, inte på något annat sätt.

Varför? Det är i de åldrarna föräldrarna påverkar barnen mest! Ska man få sina barn lydiga genom att slå dom? Idiotiskt tänkande
  • Tyavanin
    Filip1990 skrev 2014-12-29 16:38:57 följande:
    Det är riktigt att det är just i de åldrarna som man påverkar barnen mest. Det är också under dessa år som barnen behöver lära sig etik, rätt och fel, uppförande osv. osv.

Jag är övertygad om att en kännbar, tydlig och okomplicerad bestraffning skapar en vilja hos barnet att handla rätt. En fungerande bestraffning måste framkalla ånger och en vilja att bättra sig/sitt beteende.
    Det är därför vanligt, hederligt smisk fungerar.

Jag är motståndare till alla dessa fånerier om rumsarrest, utegångsförbud etc. Dessa är långvariga bestraffningar som begränsar barnet och oftast inte heller skapar vare sig ånger eller vilja till bättre uppförande.
    Och vad lär vi våra barn när vi slår dom?

Vi lär dom inte respekt, vi lär dom rädsla. Att påstå att smisk skulle ge lydiga barn stämmer garanterat, men det är respektlöst. Hade du slagit din chef för att han gör något fel? Eller slagit din flickvän för att hon inte gör som du vill?

Tycker du helt ärligt att det är okej att slå en treåring??? Dom är inte tillräckligt gamla för att förstå konsekvenserna utan lär sig bara att ibland får man smisk. Nej jag skulle aldrig slå mina barn.
  • Tyavanin
    Filip1990 skrev 2014-12-29 17:10:49 följande:

Jag tror på ånger och förlåtelse. Smisk ger både och.

Som jag skrev så är smisk en tydlig och direkt bestraffning. Den är kännbar men samtidigt ofarlig.
    Men smisk fungerar inte utan förmaning och förklaring. Barnet måste vara helt på det klara med varför det får smisk.

Kanadas övre åldersgräns på 12 år är lagom.Ju närmre tonåren (och vuxenlivet) ett barn närmar sig, desto mer kan man diskutera och resonera. Beroende på individuell mognad så kommer den stund då samtal och diskussioner kan ersätta bestraffning.

Jo, en treåring kan förstå konsekvenser. Hon eller han kan lära sig vad som är fel. Och om du haft med en treåring att göra så vet du att de ofta vill trotsa, trots att de vet att något är fel. Det är där bestraffning kommer in. Dåligt beteende måste få konsekvenser.

Och givetvis ingen bestraffning utan minst ett par varningar först. Ett barn som vet vad straffet blir börjar ofta bete sig bättre redan vid en varning.

Nu förespråkar jag inte att någon människa i Sverige ska aga sina barn, därför att det är olagligt här. Däremot måste man kunna föra resonemanget och kritisera de lagar som finns. Jag tycker Kanadas lag i detta sammanhang är en förebild.

Många andra länder saknar helt lagstiftning till skydd för barn och det är helt fel.

Jag har en fyraåring och en femåring. Och visst trotsar barn, men det handlar oftast snarare om viljan att vara självständig och göra saker själv. Att hota och muta är något jag drar mig från så långt det är möjligt. Tipsar om petrakrantzlindgren.se där kan man snacka uppfostran med respekt
  • Tyavanin
    Ankanpankan1 skrev 2014-12-29 17:44:44 följande:

Nej! Ser ingen anledning till detta att använda en sådan gammal omdiskuterad uppfostringsmetod, när det finns så många andra bra metoder.

Är förskollärare sedan femton år tillbaka och dessutom fyrabarns mamma. Har alltså fostrat massor av barn genom åren och ALDRIG stött på ett enda barn som jag inte kunnat få att lyda mig med andra metoder. Aga är osmart att nyttja när det finns så många andra bättre metoder.

• Tyavanin
    AnnaManna1 skrev 2014-12-29 19:26:31 följande:

Har startat en blog om vad jag tycker.

hemiharmoni.blog.com/

Blev en lång text om tillrättavisningar.

Men det är ju en omöjlighet att få alla att tycka tillrättavisning är samma sak. Skulle det bli lag på att få "tillrättavisa" sina barn på det sättet kanske en förälder anser att det är okej om barnet gör något som kan orsaka allvarlig skada för sig själv eller någon annan, medan en annan anser att det är okej om barnet tappar något i golvet. Det skulle aldrig funka. För mig är att tillrättavisa mina barn när jag tydligt gör klart att det inte är ok att slå mig tex. Och bästa sättet för barn över lag att förstå är att prata om det efteråt för då går det man säger in.
  • Tyavanin
    vampyria2 skrev 2014-12-29 19:54:32 följande:

Kan man inte uppfostra sina barn utan att aga dem så är det bara tragiskt och man är en svag människa.
    Vad skulle vi vinna på att det skulle vara okej att slå våra små? Det enda man lär dem då är att det är okej att slåss när man inte får som man vill eller när någon gör nått man inte gillar.

Sen fattar jag inte hur man kan se sig själv i spegeln och vara stolt över sig själv när man har gjort illa sitt egna barn som man borde vilja skydda mot allt ont i världen.

Håller med fullständigt
  • Tyavanin
    alltvarupptaget skrev 2014-12-29 21:52:31 följande:

Hur tror Ni de kommer sig att barn och ungdomar är så fruktansvärt dåligt uppfostrade nu för tiden jämtemot förr? Som våra föräldrar (Mina är 58) Dom betedde sig som riktigt folk och visst, gjorde säkert massa bus. Men inte fan betedde dom sig som de gör idag för då visste dom att dom skulle åka på stryk. Nu vet barnen att dom har all rätt i världen att göra vad som helst utan att någon kan säga emot dom i stort sett. Mina framtida barn kommer få riktigt jäkla klart för sig att dom skall bete sig bland folk. 

Kan man inte uppfostra barn utan våld ska man inte ha barn.
  • Tyavanin
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-01 21:43:17 följande:
    Är det enbart barn du tänker dig ska få agas på detta vis? Hur skulle du själv uppfatta det och känna dig om din arbetsgivare exempelvis hade denna rätt? Problemet - förutom kränkningen som sådan - är att risken är rätt stor att man skapar ögontjänare som följer bestämde regler när det finns ett överhängande hot om bestraffning. Personen i fråga gör eller låter bli att göra i rädsla för att bli fysiskt bestraffad snarare än för att det helt enkelt är rätt utifrån en värdegrund. Svårt att banka in goda värderingar i någon annan.....vilket egentligen säger sig själv.....och det gäller även om skammen är större än den faktiska smärtan fysiskt. Aga bygger på ett gammalt hierarkiskt sätt att se på världen.......hustruaga och rätten att aga sina arbetare är tätt sammankopplade till barnaga. Återinförande av hustavlan känske....?
  • Tyavanin
    Gina43 skrev 2015-01-01 23:09:52 följande:
    Min far skulle nog säga att det var uppfostran. Den bestraffning du beskriver, är det mindre misshandel för att den är organiserad och kallsinnigt utförd? Jag som blivit bestraffad skulle nog uppleva samma grad av vanmakt oavsett metod. När en vuxen använder sin fysiska styrka och sitt övertag i syfte att åsamka ett barn smärta och vanmakt är tillvägagångssättet inte avgörande - effekten är likvärdig. Du kan inte slå någon som ett led i en kärleksfull behandling.
Svar på tråden Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???