• 20110426

Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???

Ja vad tycker ni egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???
  • Cocco

Absolut inte. Det är fruktansvärt att det finns folk som slår barn eller vuxna.

• tvåtjejstomp

Jag röstade nej men jag kan begripa de som vill ha ett ja. En del barn är helt övertygade att de är untuchable och har rätt att skita i vad vuxna säger och där skulle det kanske kunna göra lite nytta med aga. Men dett skulle definitivt missbrukas så att även misshandel eller felriktad aga skulle bli vanligare än idag. Jag säger helt enkelt nej för att nackdelarna skölle vara större än fördelarna.

• Lalalong
    tvåtjejstomp skrev 2009-12-17 12:09:42 följande:
    Jag röstade nej men jag kan begripa de som vill ha ett ja. En del barn är helt övertygade att de är untuchable och har rätt att skita i vad vuxna säger och där skulle det kanske kunna göra lite nytta med aga. Men dett skulle definitivt missbrukas så att även misshandel eller felriktad aga skulle bli vanligare än idag. Jag säger helt enkelt nej för att nackdelarna skölle vara större än fördelarna.
    Fast varför har barnen blivit så då?
    Precis som att någon skulle tycka att det är okej att missköta något till det går sönder och sen säga att det var föremålets eget fel att det gick sönder.
  • Cecese
    Lalalong skrev 2009-12-17 13:11:53 följande:
    Fast varför har barnen blivit så då? Precis som att någon skulle tycka att det är okej att missköta något till det går sönder och sen säga att det var föremålets eget fel att det gick sönder.
    Barnen har blivit så pga att allt för många föräldrar inte orkar eller vill bry sig utan barnen gör vad dom vill utan att få konsekvenser av sina handlingar.
  • Lalalong
    Cecese skrev 2009-12-17 14:48:55 följande:
    Barnen har blivit så pga att allt för många föräldrar inte orkar eller vill bry sig utan barnen gör vad dom vill utan att få konsekvenser av sina handlingar.
    Ja. Och om man ger andra konsekvenser än aga redan från början så är det inget man "behöver ta till" för att justera sina egna misstag sen.
  • Cecese
    Lalalong skrev 2009-12-17 14:55:06 följande:
    Ja. Och om man ger andra konsekvenser än aga redan från början så är det inget man "behöver ta till" för att justera sina egna misstag sen.
    Nej jag menar inte heller att man ska behöva aga utan barnen ska lära sig redan från det dom är små att om dom gör dumma saker så ger det konsekvenser. Dock vet jag inte vad man ska göra med alla unga "huliganer" som inte fått lära sig att deras handlingar ger negativa konsekvenser. Det är så många barn och ungdomar som det redan barkat i väg för och som har noll respekt för andra människor.
  • Lalalong
    Cecese skrev 2009-12-17 16:26:44 följande:
    Nej jag menar inte heller att man ska behöva aga utan barnen ska lära sig redan från det dom är små att om dom gör dumma saker så ger det konsekvenser. Dock vet jag inte vad man ska göra med alla unga "huliganer" som inte fått lära sig att deras handlingar ger negativa konsekvenser. Det är så många barn och ungdomar som det redan barkat i väg för och som har noll respekt för andra människor.
    Absolut!
    Jag tror att vi är helt överens egentligen. Men jag tycker som sagt det är fel att säga att eftersom föräldrarna gjorde fel när barnen var små så ska de få lov att aga de när de är större och inte vet hut.
    Som sagt att själv ta sönder något och sen säga att det är dens eget fel. Det är ju bara korkat.
  • Fru U

Jag är inte för aga men jag har nog inte en pk-syn på vad som är aga.

Jag tycker inte det är fel att daska till ett litet barn på fingrarna om de försöker göra något som de kan ta allvarlig skada av. Naturligtvis är det bästa att se till att de inte hamnar i en sådan situation men små barn kan röra sig väldigt fort och hellre att de blir förvånade/häpna över en dask på handen än att de får tex ström i sig, tar på en varm platta mm

Svar på tråden Ska vi få tillbaka rätten att aga våra barn???