• Randig Panda

Min dotter har fått munsår

hon är 8 månader. är det farligt? JAg visste inte att dom kund e få de när de e så små...:(

• Svar på tråden Min dotter har fått munsår
  • Randig Panda

snälla kan nån svara

• Cia o krabaten

Munsår är väl aldrig farligt?
    Det blir ett sår helt enkelt som känns lite irriterande men gör inte ont.

• Menhir

Är det mer blåsor än sår? Har hon feber? Då är det troligen en sk primär herpesinfektion (primär herpetisk gingivostomatit om man ska vara petig).

Det är många som går med herpesinfektioner i kroppen, är man en gång smittad så ligger virusen latent i nervknutor och aktiveras tex när man är förkyld (det är därför munherpes ibland kallas förkylningsblåsor) eller av ultraviolett ljus.

Faktum är att vi är i minoritet i vår egen kropp - vi har betydligt fler bakterier och virus i kroppen än vi har egna celler.

Om hon har feber - ge Alvedon. Och om det gör ont i munnen - ge snäll mat och mycket vätska. Annars finns det inte så mycket att göra.

Om hon mer har sår som ser ut som ett jack tycker jag ni ska ta henne till BVC, det kan tyda på brist av något ämne. Sådana sår ska inte så små barn ha.

Menhir, leg tandläkare

• Randig Panda
    Menhir skrev 2009-12-16 18:12:18 följande:
    Är det mer blåsor än sår? Har hon feber? Då är det troligen en sk primär herpesinfektion (primär herpetisk gingivostomatit om man ska vara petig). Det är många som går med herpesinfektioner i kroppen, är man en gång smittad så ligger virusen latent i nervknutor och aktiveras tex när man är förkyld (det är därför munherpes ibland kallas förkylningsblåsor) eller av ultraviolett ljus. Faktum är att vi är i minoritet i vår egen kropp - vi har betydligt fler bakterier och virus i kroppen än vi har egna celler. Om hon har feber - ge Alvedon. Och om det gör ont i munnen - ge snäll mat och mycket vätska. Annars finns det inte så mycket att göra. Om hon mer har sår som ser ut som ett jack tycker jag ni ska ta henne till BVC, det kan tyda på brist av något ämne. Sådana sår ska inte så små barn ha. Menhir, leg tandläkare
    Hon har såna som sitter i mungipan som jag själv brukar ha, som gör ont när man öppnar munenn för de spricker...:S
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:22:39 följande:

Hon har såna som sitter i mungipan som jag själv brukar ha, som gör ont när man öppnar munenn för de spricker...:S
    Ok. Lägg på rikligt med vaselin ofta. Saliven ska inte komma emot såret alls.

Såret kan vara svampinfekterat, det märker ni på att det inte vill läka på några dagar.

Är det inte bra eller markant bättre på söndag-måndag så ring BVC. Det kan behöva anti-svamp-behandlas (de ser dem då) eller annan behandling.

Lycka till!
  • Randig Panda

JA okej. Det är lite svårt att saliven inte ska komma där :S har inget vaseline hemma heller, finns inget annat man kan ta på?
    Tusen tack för hjälpen!

• Dumdum

Håll koll så att hon inte får blåsor i munnen, det fick nämligen min dotter. De sa att det hette typ herpes stomatit och det kunde bli så första gången man får munsår. Det är dock enda gången hon fått något sådant. I hennes fall var det dock ganska illa och hon blev akut inlagd för att hon var uttorkad, kunde varken äta eller dricka. Kan tillägga att hon fick fel diagnos först och att det var därför det gick så långt innan hon fick hjälp. Hoppas att det går över snabbt och inte blir värre än ett litet munsår!

• Randig Panda
    Dumdum skrev 2009-12-16 18:32:06 följande:
    Håll koll så att hon inte får blåsor i munnen, det fick nämligen min dotter. De sa att det hette typ herpes stomatit och det kunde bli så första gången man får munsår. Det är dock enda gången hon fått något sådant. I hennes fall var det dock ganska illa och hon blev akut inlagd för att hon var uttorkad, kunde varken äta eller dricka. Kan tillägga att hon fick fel diagnos först och att det var därför det gick så långt innan hon fick hjälp. Hoppas att det går över snabbt och inte blir värre än ett litet munsår!
    MEN! Hon vägrar mat och dricker väldigt lite, bara välling nästan och det är knappt hon ville ta den nu heller ikväll- u blev jag jätteorolig
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:32:06 följande:

JA okej. Det är lite svårt att saliven inte ska komma där :S har inget vaseline hemma heller, finns inget annat man kan ta på?Tusen tack för hjälpen!
    En annan fet salva funkar också, den ska bara ligga kvar så länge som möjligt och hindra saliven (vilket ju inte är det lättaste!) och vara lätt att lägga på.

Vaselin är annars kanon att ha hemma - faktiskt har det visat sig att sår som det hamnar vaselin i läker ändå, det är alltså väldigt vävnadsvänligt. Lite kladdigt kanske, men bra!
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:34:56 följande:

MEN! Hon vägrar mat och dricker väldigt lite, bara välling nästan och det är knappt hon ville ta den nu heller ikväll- u blev jag jätteorolig
    Om hon inte har feber har hon ingen primär herpes heller. Men sprickor gör ju ont det med så det är inte undra på att hon inte vill äta. Ge henne alvedon om det är besvärligt för henne så gör det mindre ont.

Viktigast är att hon dricker - även så små barn klarar att hoppa över en måltid.
  • Dumdum

Bli inte orolig, har hon ingen feber kan du vara lugn. Min tjej hade hög feber i säkert 5 dagar innan det bröt ut. Var bara noga med att hon får i sig vatten så går det bra. Vi såg ju att blåsorna blev som en gröt i munnen på stackarn, du märker om det är så jag lovar! Håll ett öga på vad hon får i sig bara, så länge hon tar välling så är det bra! Alernativt så ringer du BVC och frågar, då kan de säkert lugna dig! Menade absolut inte att stressa upp dig, bara att ha koll. Det är onödigt att fler råkar ut för det som hände här helt i onödan!

• Randig Panda

okej ja. Nej men hon är coollugn och har ingen feber. Hon är liiite förkyld så det kanske är det. A men vi ska hålla koll på henne.
    Har bara idominsalva , funkar det?

Tack för era svar! Man hör inte alltför ofta om munsår på barn så man blir lite förvirrad...

• Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:46:36 följande:

okej ja. Nej men hon är coollugn och har ingen feber. Hon är liiite förkyld så det kanske är det. A men vi ska hålla koll på henne. Har bara idominsalva , funkar det?Tack för era svar! Man hör inte alltför ofta om munsår på barn så man blir lite förvirrad...
    Är osäker men är inte Idomin uttorkande? Det fungerar säkert bättre än inget alls men köp vaselin i morgon. Tror det finns även i livsmedelsbutiker.
  • viseversa

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:22:39 följande:

Munherpes kan alla få. barn som vuxna.Du kanske har smittat henne. Det smittar nämligen när man pussas om man har blåsor.
Svar på tråden Min dotter har fått munsår