Min dotter har fått munsår
hon är 8 månader. är det farligt? JAg visste inte att dom kund e få de när de e så små...:(
hon är 8 månader. är det farligt? JAg visste inte att dom kund e få de när de e så små...:(
snälla kan nån svara
Munsår är väl aldrig farligt?
Det blir ett sår helt enkelt som känns lite irriterande men gör inte ont.
Är det mer blåsor än sår? Har hon feber? Då är det troligen en sk primär herpesinfektion (primär herpetisk gingivostomatit om man ska vara petig).
Det är många som går med herpesinfektioner i kroppen, är man en gång smittad så ligger virusen latent i nervknutor och aktiveras tex när man är förkyld (det är därför munherpes ibland kallas förkylningsblåsor) eller av ultraviolett ljus.
Faktum är att vi är i minoritet i vår egen kropp - vi har betydligt fler bakterier och virus i kroppen än vi har egna celler.
Om hon har feber - ge Alvedon. Och om det gör ont i munnen - ge snäll mat och mycket vätska. Annars finns det inte så mycket att göra.
Om hon mer har sår som ser ut som ett jack tycker jag ni ska ta henne till BVC, det kan tyda på brist av något ämne. Sådana sår ska inte så små barn ha.
Menhir, leg tandläkare
Randig Panda skrev 2009-12-16 18:22:39 följande:
JA okej. Det är lite svårt att saliven inte ska komma där :S har inget vaseline hemma heller, finns inget annat man kan ta på?
Tusen tack för hjälpen!
Håll koll så att hon inte får blåsor i munnen, det fick nämligen min dotter. De sa att det hette typ herpes stomatit och det kunde bli så första gången man får munsår. Det är dock enda gången hon fått något sådant. I hennes fall var det dock ganska illa och hon blev akut inlagd för att hon var uttorkad, kunde varken äta eller dricka. Kan tillägga att hon fick fel diagnos först och att det var därför det gick så långt innan hon fick hjälp. Hoppas att det går över snabbt och inte blir värre än ett litet munsår!
Randig Panda skrev 2009-12-16 18:32:06 följande:
Randig Panda skrev 2009-12-16 18:34:56 följande:
Bli inte orolig, har hon ingen feber kan du vara lugn. Min tjej hade hög feber i säkert 5 dagar innan det bröt ut. Var bara noga med att hon får i sig vatten så går det bra. Vi såg ju att blåsorna blev som en gröt i munnen på stackarn, du märker om det är så jag lovar! Håll ett öga på vad hon får i sig bara, så länge hon tar välling så är det bra! Alernativt så ringer du BVC och frågar, då kan de säkert lugna dig! Menade absolut inte att stressa upp dig, bara att ha koll. Det är onödigt att fler råkar ut för det som hände här helt i onödan!
okej ja. Nej men hon är coollugn och har ingen feber. Hon är liiite förkyld så det kanske är det. A men vi ska hålla koll på henne.
Har bara idominsalva , funkar det?
Tack för era svar! Man hör inte alltför ofta om munsår på barn så man blir lite förvirrad...
Randig Panda skrev 2009-12-16 18:46:36 följande:
Randig Panda skrev 2009-12-16 18:22:39 följande: