• Menhir

Min dotter har fått munsår

Är det mer blåsor än sår? Har hon feber? Då är det troligen en sk primär herpesinfektion (primär herpetisk gingivostomatit om man ska vara petig).

Det är många som går med herpesinfektioner i kroppen, är man en gång smittad så ligger virusen latent i nervknutor och aktiveras tex när man är förkyld (det är därför munherpes ibland kallas förkylningsblåsor) eller av ultraviolett ljus.

Faktum är att vi är i minoritet i vår egen kropp - vi har betydligt fler bakterier och virus i kroppen än vi har egna celler.

Om hon har feber - ge Alvedon. Och om det gör ont i munnen - ge snäll mat och mycket vätska. Annars finns det inte så mycket att göra.

Om hon mer har sår som ser ut som ett jack tycker jag ni ska ta henne till BVC, det kan tyda på brist av något ämne. Sådana sår ska inte så små barn ha.

Menhir, leg tandläkare

• Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:22:39 följande:

Hon har såna som sitter i mungipan som jag själv brukar ha, som gör ont när man öppnar munenn för de spricker...:S
    Ok. Lägg på rikligt med vaselin ofta. Saliven ska inte komma emot såret alls.

Såret kan vara svampinfekterat, det märker ni på att det inte vill läka på några dagar.

Är det inte bra eller markant bättre på söndag-måndag så ring BVC. Det kan behöva anti-svamp-behandlas (de ser dem då) eller annan behandling.

Lycka till!
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:32:06 följande:

JA okej. Det är lite svårt att saliven inte ska komma där :S har inget vaseline hemma heller, finns inget annat man kan ta på?Tusen tack för hjälpen!
    En annan fet salva funkar också, den ska bara ligga kvar så länge som möjligt och hindra saliven (vilket ju inte är det lättaste!) och vara lätt att lägga på.

Vaselin är annars kanon att ha hemma - faktiskt har det visat sig att sår som det hamnar vaselin i läker ändå, det är alltså väldigt vävnadsvänligt. Lite kladdigt kanske, men bra!
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:34:56 följande:

MEN! Hon vägrar mat och dricker väldigt lite, bara välling nästan och det är knappt hon ville ta den nu heller ikväll- u blev jag jätteorolig
    Om hon inte har feber har hon ingen primär herpes heller. Men sprickor gör ju ont det med så det är inte undra på att hon inte vill äta. Ge henne alvedon om det är besvärligt för henne så gör det mindre ont.

Viktigast är att hon dricker - även så små barn klarar att hoppa över en måltid.
  • Menhir

Randig Panda skrev 2009-12-16 18:46:36 följande:

okej ja. Nej men hon är coollugn och har ingen feber. Hon är liiite förkyld så det kanske är det. A men vi ska hålla koll på henne. Har bara idominsalva , funkar det?Tack för era svar! Man hör inte alltför ofta om munsår på barn så man blir lite förvirrad...
    Är osäker men är inte Idomin uttorkande? Det fungerar säkert bättre än inget alls men köp vaselin i morgon. Tror det finns även i livsmedelsbutiker.
Svar på tråden Min dotter har fått munsår