Köttbullar till 8 månaders?!
Står precis o ska göra lite köttfärssås till min son på 8 månader, kom då att undra om man kan göra köttbullar till honom samtidigt nu när jag ändå håller på med färs?
Hur gör man då isåfall?
Står precis o ska göra lite köttfärssås till min son på 8 månader, kom då att undra om man kan göra köttbullar till honom samtidigt nu när jag ändå håller på med färs?
Hur gör man då isåfall?
Ja... varför skulle du inte? Uteslut saltet bara så blir det väl bra... Stek vanliga köttbullar, som du sen får dela i lagom bitar, beroende på unge herrns tandbestånd
Bättre att koka dom till honom. (det blir ju frikadeller då). Stekt mat är ju inte så bra till så små....Men annars kan man ju steka och ta bort stekytan. Typ skala kättbullarna...det borde väl fungera lika bra.
Hm, men får man steka till de små liven? O kan man blanda färsen med ägg o ströbröd?
Hejlis: snabbt svar
Vad säger ni, kan man blanda färsen med ägg o ströbröd?
Eller hur gör man köttbullar utan det?
www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=4803&lngPortions=2&tlfo=0
recept på babyfrikadeller!
nehe nu funkade inte länken
BABYFRIKADELLER
1 st potatis kall och kokt
3 msk mjölk
0,5 msk potatismjöl
100 g nötfärs, eller kalvfärs
Sås:
0,5 dl mjölk
0,5 dl kokspad
0,5 msk vetemjöl
0,5 msk margarin
Tillagning:
Mosa potatisen. Blanda i mjölk och potatismjöl. Tillsätt färsen och rör ihop till en jämn smet. Forma små fasta bullar. Koka upp några dl vatten och lägg i frikadellerna, ca 10 per gång. Sjud i 10 min. Frys in frikadellerna på en bricka och lägg sedan dem i en påse eller burk. Förvaras i frysen max tre månader.
Sås:Blanda mjölk, kokspad och vetemjöl i en kastrull. Koka upp under omrörning och koka i 3 min. Tillsätt matfett. Om du vill frysa in såsen kan du göra dubbelsats och hälla upp i istärningsfack, låt kallna och frys in.
Tackar !
Här ska göras Frikadeller!
spaghetti & MASSA frikadelli!!! (Lady&Lufsen alltså!)