• Millan77

Misslyckas med knäck en:(

Nu har jag kokat knäcken i 2.1/2 timme.
    I receptet står det att den ska kokas i ca 40min.
    I receptet står det att man ska ha
    2dl sirap
    2dl socker
    2dl grädde

Sen står det att man ska ha i 1 msk smör när det kokat klart.

Första gången hade jag i smöret o att jag alltid gör på 3 dl istället för 2.

det blev misslyckat. Nu har jag kokat knäcken i 2.1/2 timme.
    O nu har den då svalnat, den e inte lika rinnig som första men den e inte klar enligt mig.
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Misslyckas med knäck en:(
  • Kajak

Kokade du knäck ganska vilt? eller småbubblade det hela tiden???

Så vitt jag vet man ska koka den vilt....röra om då o då...

• Millies

Jag har misslyckats två gånger nu, så jag vill gärna också ha svar...

• Nikki S

Oj. Jag gör enligt samma recept och kokar knäcken kraftigt i ca 10 min och då blir den perfekt!

• Kajak

Tittade nyss i min kokbok, jag hade den recept...

Så jag frågar igen.. kokar du knäck kraftig eller småbubblade den?

Man ska koka den rätt kraft9g hela tiden utan lock, har du termperatur så ska den visa mellan 120-125 grader.

Om du inte har termperaturen så ska du göra kulprov då o då...

• krompa

Och min kola blir knäck på 20 minuter.

Se till att ha en stor gryta, gärna med teflon. Den måste vara hög så det inte kokar över när det "stormkokar" fritt.

Sänk inte värmen och rör inte runt för ofta.
    Jag har satt i smöret direkt, vet inte om det gör någon skillnad.

Förra gången jag kokade hade jag för mycket i grytan och fick dela upp det i 2 grytor för att det skulle kunna koka så ordentligt att det blev knäck.
    Du måste upp i väldigt höga temperaturer, så småkokning fungerar inte alls.

Jag har även ett annat recept på bara 1 dl sirap, men 2dl av det andra... Den satsen blev färdig snabbare än den med 2 dl sirap...

• pigglet

Vet att min mamma kokar knäck extremt lääääng :)

Själv kokar jag i micron, kanske 15-20 minuter.

Jag gör kulprov, men slutar ändå oftast koka för tidigt... Fast hellre lite lösa än för hårda.

• Kajak

Tyst från dig??
    Försöker du igen???

Såifall önskar jag dig lycka till.

• Millan77

Jag var iväg på toa:)
    Jag kokar den fritt i en kastrull.
    Jag har 1-9 på min spis o den står på 1:an, men det kokar hela tiden.

Idag fyllde jag på med extra socker o då blev den tjockare. men den e fortfarande inte hård.

• Millan77

Jag får väl försöka på nytt en annan dag.
    Nu e det mer som kola,

Jag e ju så sugen på knäck så jag döör snart:/

E höggravid oxå o gravid grinig över att det inte funkar:/

• Kodia

Knäck måste koka ganska kraftigt om den skall bli klar "innan jul" *s*. Om du ökar receptet tar det också längre tid. Ha en kastrull som är både vid och hög, så får du stor yta som är varm, och kan ha hög effekt på plattan utan att det kokar över. Lycka till!

• Kodia

Tillägg: När jag kokar brukar nog ytan på bubblorna vara minst fyra gånger högre upp än om man tar av den från värmen, om du förstår vad jag menar?

• Millan77
    Kodia skrev 2009-12-16 22:36:13 följande:
    Knäck måste koka ganska kraftigt om den skall bli klar "innan jul" *s*. Om du ökar receptet tar det också längre tid. Ha en kastrull som är både vid och hög, så får du stor yta som är varm, och kan ha hög effekt på plattan utan att det kokar över. Lycka till!
    Tack för alla tips, ska koka ny idag:)

Jag ska koka den vilt idag i en stor gryta;)

Jag uppdaterar er sedan om jag lyckats eller misslyckats igen...
  • The Bumblebee

Jag kokar alltid i micron nu. I min nya micro är knäcken perfekt efter 9 minuter - men det har varierar från micro till micro (i vår gamla var den klar på 6-7 min.).

Kör halva receptet, alltså 1 dl av varje + en klick smör. Men trots detta så hinner man ju med flera satser knäck i micron jämfört med att koka på spisen.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Näbbmusen

Hur gör man kultestet? Tänkte försöka mig på knäck för första gången

• Kajak
    Näbbmusen skrev 2009-12-17 10:24:14 följande:
    Hur gör man kultestet? Tänkte försöka mig på knäck för första gången
    När knäcken har kokat ett tag, du hälla lite knäck i glas med kallt vatten.
    Sen kollar du om knäcken blir ganska hårda (ungefär lika hårt du vill tugga) då kn den vara klart.

Men om du har terperaturen så ska den visar mellan 120-125 grader.
    lycka till
  • Millan77
    Jannabus skrev 2009-12-17 10:33:16 följande:
    Jag gjorde min i gjutjärnsgryta, då vart den otroligt bra :)
    Oki, det har jag ju oxå, tänkte testa min "potatis gryta" denna gången.

Kan man blanda 2 olika siraps-sorter??
    Har typ 2 1/2 dl av den ljusa o sen har jag från en sån som man bakar med, kan jag ta 1/2dl av den man bakar med????
  • Näbbmusen
    Kajak skrev 2009-12-17 10:27:41 följande:
    När knäcken har kokat ett tag, du hälla lite knäck i glas med kallt vatten.Sen kollar du om knäcken blir ganska hårda (ungefär lika hårt du vill tugga) då kn den vara klart.Men om du har terperaturen så ska den visar mellan 120-125 grader.lycka till
    Tackar
  • Millan77

HIhi, gjorde 2 sattser knäck igår. Den första BRÄNDE jag, skulle ju passa på o slå in lite julklappar under tiden, Gud vad jag kände mig dum, det brändes ju jättefort på typ 5 sekunder.

Sen gjorde jag en till o den blev PERFEKT
    Blev jätteglad.
    Tack alla för tipsen.

• Pyff

Min mamma misslyckades oxå alltid med knäck .-) Kommer ihåg att hon jämt stod och svor över att den aldrig blev klar. Konstigt nog så lyckas jag varje gång! I mitt recepr står det att den ska koka i 10-15 minuter och min är alltid klar snabbare än så Oftast efter typ 7-8 minuter............... Vet inte vad jag gör för att det ska gå så smidigt

Svar på tråden Misslyckas med knäck en:(