• Danitra

Du som har linser!

Jag blev lite nyfiken på vilka olika linstyper folk har.

Välj det alternativ som ligger närmast, om du har linserna i dygnet runt i två veckor så tar du ändå dygnetruntlinser t ex.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har linser!
  • CharmingGirl
    Danitrass skrev 2009-12-16 22:26:44 följande:
    Jag vet inte vad dom kostar faktiskt.

Tyvärr kostar ju linser alltid mer om dom ska korrigera brytningsfel, jag vet inte om det finns dygnetruntlinser som gör det. Men kolla med din optiker.
    Tack för svaret!
    Ja, det är nog dags för mig att kolla synen igen så jag ska nog ta upp det där med optikern. Hade varit en befrielse att ha linser faktiskt, iaf för det mesta!
  • Tutilure
    Danitrass skrev 2009-12-16 21:53:25 följande:
    Jobbigt! Den där astigmatismen kan ställa till det en hel del!
    Ja, det hade faktiskt varit enklare om jag istället hade varit närsynt. Men nu har jag hittat en lins som funkar hyfsat så jag får vara glad för det.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Sanna här

Jag har en-dagslinser. Hade månadslinser förut och det fungerade bra, men nu är jag allergisk mot kemisk rengöring. Dygnetrunt-linser tror jag inte funkar på mig eftersom jag har galet torra ögon efter att ha haft linser i väldigt många år.

• nenna76
    CharmingGirl skrev 2009-12-16 22:25:12 följande:
    Jag måste bara få fråga: är det dyrt med dygnetrunt-linser? Kan man ha det vid alla synfel? Jag är närsynt på båda ögonen och har ett brytningsfel på ett av ögonen...
    Det går alldeles utmärkt att ha dygnet-runt linser trots brytningsfel. Jag är kraftigt närsynt med brytningsfel på båda ögonen, och jag ser hur bra som helst med mina dygnet-runt linser.
    Det är helt underbart att faktiskt kunna se när man vaknar

Jag har för mig att mina linser kostade ca 1200 kr för ett halvår, men det kan ha varit lite mer.
  • lindaiv
    Jag måste bara få fråga: är det dyrt med dygnetrunt-linser?Kan man ha det vid alla synfel? Jag är närsynt på båda ögonen och har ett brytningsfel på ett av ögonen...
    Som nenna skrev de t går bra att ha brytningsfel... man bahöver inte alltid korrigera det om det inte är super mkt brtyningsfel! Jag har det men det funkar jättebra med dygnetruntlinser för mig.

beställer på nordic el lesway
  • Frk Svår

Använder linser så sällan efter att jag hittat ett par glasögon som är supersköna så därför använder jag endagslinser. Blir mest ekonomiskt så

• vindil
    Jag måste bara få fråga: är det dyrt med dygnetrunt-linser? Kan man ha det vid alla synfel? Jag är närsynt på båda ögonen och har ett brytningsfel på ett av ögonen...
    Jag har Eye Q 24 som är månadslinser som varit testade för 30 dagar i sträck (dock är nog det bästa för ögat att ta ut dem då och då, men det är så kallade 24h-linser), och de kostar 415:-/paket där det ingår 6 stycken linser. Eftersom jag har två ögon med skilda synfel kostar det alltså 830:- per halvår. Om det är dyrt eller inte vet jag inte, jag är väl van vid Synsam, haha.
  • Magrat

Jag har två-veckors linser, och tar ut dem varje kväll.
    Teoretiskt går dessa att använda även på natten, men jag blir trött i ögonen på kvällarna och det är rätt skönt att få ut dem. Skulle jag somna med dem brukar jag känna mig jättetorr i ögonen när jag vaknar.
    Endagslinser har jag funderat över men det känns inte så miljövänligt, det blir ju rätt mycket förpackningsmaterial som slängs.

• sweetie77

Jag har Focus månadslinser med färg, har även haft Focus utan färg, samt Acevue endagslinser.
    Endagslinser var jätteskönt, men det känns väldigt miljöovänligt att slänga ett par linser varje kväll.
    Beställer mina linser på nätet, för de ofärgade betalar jag runt 500kr/halvår, de färgade blir ungefär 800kr/halvår. Synundersökning gör jag ungefär vart 1½ år i butik.

• Bakeapple

Har nyss bytt från dygnet-runt-linser till glasögon och använder nu endagslinser de gånger jag använder linser, typ på fester, när jag simmar, åker skidor osv.

• Simfot

Har endagslinser, jag tycker att det är jätteskönt att bara kunna slänga när man tagit ut dom. Skulle aldrig orka med rengöring och sånt.

• Lilla Hjärtat

Nyfiken, de där dygnetruntlinserna, torkar de inte på ögonen när man sover? Jag har endagslinser nu och har aldrig sovit med dem, men förr (när jag hade vanliga ettårslinser) så råkade jag somna med dem några ggr och då "fastnade" de på ögat så att de inte gick att flytta nån timme eller så. Läskigt, och nu har jag typ fobi mot att sova med linser.
    Tycker f ö att endagslinser känns skönare än månadslinser, de jag har provat har varit obekväma. Endagslinserna känner jag inte ens att jag har på mig....

• lindaiv
    Lilla hjärtat.....  nädå jag har dygnetruntlinser å jag har dom i över 2 månader {#lang_emotions_surprised} hahaha men för mig funkar det superduper bra........ fastnar inget el nått....... har ju droppar att droppa i på kvällkvisten OM det blir trött  el torrt, men det är sällan!!!

Men jag är inte så känslig heller
  • Eddie90

Man ska absolut inte sova med endagslinser, dygnet-runt-linser har en helt annan luftgenomsläpplighet etc som gör att det fungerar bra att ha även på natten.

Angående brytningsfel och dygnet-runt-linser så finns det flera olika:

Air Optix for Astigmatism
    PureVision Toric
    Biofinity Toric (= Synsams Eye Q 24 Toric)
    Acuvue Oasys for Astigmatism 

De skiljer ganska mycket i pris vilket beror på bärtiden. Biofinity Toric kan användas som en månadslins under en månads tid medan man bara ska ha den ca2 veckor som dygnet-runt-lins. 

Svar på tråden Du som har linser!