Jag tycker min man är korkad och han avgudar mig *långt*
Jag behöver råd.
Jag tycker min man sen två år är korkad. Vi är på helt olika nivå, inte bara så utan faktiskt även socialt (han sitter alltid helt tyst och säger ingenting, ger bilden av att vara en mes).
Jag såg han inte så när vi blev tillsammans. Han visade mig då ett stort självförtroende som jag verkligen tyckte om. Senare har han berättat att han sa och gjorde allt sånt för att jag skulle tycka om honom, egentligen var han lika osäker då.
Jag blev snabbt gravid och var nykär till bebisen kom. Tecken fanns där innan, men jag såg dom inte.
Han är en underbar pappa, väldigt engagerad och snäll. Så är han mot mig med, den mest snällaste och lugnaste människan man kan tänka... han avgudar mig.
Men jag mår bara sämre och sämre i vår relationen. Jag får inget mer än praktiska tjänster av honom. Han städar, lagar mat, går upp alla gånger på natten med lillen osv.
Men kunna prata, föra ett längre samtal, det går inte.
Han gör gång på gång den ena korkade grejen än den andra. Han ser inte hur korkat det är. Det är som om han lever i en bubbla. Ifrågasätter aldrig sina handlingar och älskar att jag säger åt han vad han ska göra... jag får bestämma när han ska laga mat, vad han ska laga, vad som ska handlas, hur vi ska göra saker m.m. m.m. m.m.
Jag slåss inombords med mig själv. Är jag bara en otacksam bitch? Har jag egentligen ett kap som ställer upp på allt jag begär och fullständigt älskar mig för allt jag är? Jag kan ju inte älska honom för allt han är...
Vi har pratat om detta många, många gånger. I början var jag diskret med hur jag kände, hur snällt är det att säga att man tycker någon är osmart... men nu har det gått så långt att jag känner att jag misshandlar honom verbalt. Jag klarar inte kontrollera mig längre, jag är så fruktansvärt irriterad på honom.
När vi pratar om detta så blir det alltid på samma vis: han blir ledsen, ber om ursäkt, förstår mig och mina känslor, säger att han ska göra allt i sin makt för att förändra sig...
Jag har till och med bett han säga grejer som han stör sig på mig, men det sker aldrig. Jag är ju så himla perfekt!
Det är jag inte, och vill inte vara.
Vårt förhållande är så fruktansvärt ojämställt.
Finns det något hopp?
Kan en person bli smartare med tiden? Hur? Vart börjar man?
Innan familjerådgivning föreslås kan jag meddela att jag går på samtal en timma i veckan där min man får följa med ibland.
Han sägar bara vad han tror jag vill höra, utan att ens tänka efter vad han egentligen tycker.
Jag tror inte ens jag vet vem han är, har han någon personlighet eller försöker han bara vara min dröm-man??