• mommy to be

Vilken barnvagn funkar bäst i snö och grus?

Vi väntar barn i slutet på mars och vi sonderar friskt barnvagnsterrängen. De vagnar som jag har varit mest intresserad av hittills är Emmaljunga City Cross (bra svikt, stabil, lätt, bra hjul för olika underlag) och Teutonia Fun (snygg, liten och lätt, svängbara framhjul). En av de viktigaste faktorerna är att sittdelen ska kunna ha helt liggläge för barnet när det sover, därför går till ex Brio Go m fl bort, trots att jag har hört mycket bra om dem.

Jag har även hört att svängbara framhjul är väldigt viktigt, men hur bra är de i snömodd, ojämna underlag med mycket grus, lera etc?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken barnvagn funkar bäst i snö och grus?
  • Saaaraa

Jag har haft en vagn med två svängbara mindre framhjul, fyra fasta hjul och nu en trehjuling. Trehjulingen (som har ganska stora hjul då) är utan tvekan skönast att köra i snö. Lätt att svänga och fastnar inte, som man gjorde med de med mindre framhjul.

• rightbackatyou

Ju större hjul desto bättre

• Jojo 85

Vi har en Britax vigour 3+.. hjulen är rätt stora så det har gått bra att köra i snön.. självklart blir det jobbigt om det inte är plogat, men omöjligt är det inte. Att köra på grusvägar är inga problem.. men menar du mjukt djupt smågrus så är det ju lite svårare o tyngre, men det tror jag det är med dom flesta, min vännina hade tungt med sin vagn med.

Vill du ha fullt liggläge så vet jag att -09 modellen har det.. alltså att den blir platt.. inte som ett V.. vi har -08an som är som ett V i fullt liggläge. Till -09an kan man ha mjuklift ist för liggdel om man vill. Det är jätte lätt att justera vilken lutning man vill ha.

Vi är supernöjda! Den är liten o smidig

Josefine 4 maj 2009 - jojossmultronstalle.blogspot.com/
  • För blinda själar är alla katter

Vi har en babytravel jogger med 3 hjul och bor på landet med enbart grusvägar som dessutom aldrig är plogade på vintern och den har funkat bra för oss både sommar och vinter.
    Det är inte 100% liggläge på den men nästintill och sonen sover kanonbra i den.

• HA82

Jag har en EL city cross och jag är såå nöjd! Bor i Göteborg och rör mig mycket i stan (affärer) där funkar det bra om det inte är jättetrångt. Går mycket på grusväg och det är inga problem. Förra helgen var vi på landet och körde då vagnen nere på stranden över frusen sand och blöt tång och det gick hur fint som helst. Idag var jag ute i snömodden och körde och ännu en gång funkar fint.
    Det är fin fjädring i vagnen och trots fyra fasta hjul så är den väldigt lättsvängd, om varukorgen inte är alltför tungt lastad så kan man köra den med en hand.
    De nackdelar jag hittat med vagnen är att det tyvärr fastnar mycket grus i gummidäcken såhär års och att varukorgen är av tyg så den blir blöt när man är ute i regn och rusk annars bara positivt!

• LAV0LINA

4 stora fasta lufthjul är super. Plöjer genom oplogade snötäckte vägar som en pråååm
    Tycker jag
    Har en Emmaljunga Duo Edge och den är som en pansarvagn, tar sig fram i princip överallt. Men då är den ju lite större och tyngre också, men det är inga problem tycker jag.

• Zelmilainen

kan man tänka sig att ha barnet framåt i sittdelen är vagnen nedan super. den har roterande hjul fram så den blir smidig i tex stan, men hjulen fram är i stort sett likastora som hjulen bak och hjulen fram går att låsa. den är gjord för terrängkörning... www.rollabout.se vagnen heter xadventure crossover

Vill ha bebis nuuu!!!
  • junk

Det beror på vems fördel man anser väger tyngst? Skönt för föräldern att köra eller barnet att åka i? Har både en City cross och en PT (trehjuling) och den förstnämnda är självklart rejälare, inte lika smidig i stan men gör åkturen för barnet skönare, pga bra fjädring och gung. Trehjulingen är lätt att köra men ger en stötig och stum åktur för mitt barn. Vissa barn somnar iof till det säkert. På detta vis dividerar jag med mig själv i vagnvalet när det, som nu, är packad snö ute.

• LillaFlingan

vi har en emmaljunga edge.. och jag ÅNGRAR köpet..
    det är en SKITBRA vagn, men sååå fruktansvärt tung!!!

hade jag vetat det innan så hade vi köpt en el city cross.
    dock kan vi köra edgen var som helst överallt!! vilket är en stor fördel helt klart!
    men den är på tok för tung ändå!!! :S
    sen har den världens skönaste vaggningsfunktion som sonen bara älskar, han somnar direkt när vi går ut med honom i vagnen och vaggar samtidigt som vi går!!!:)

menar med liggdelen väger vagnen 18kg.. utan barn medräknat.. ;)
    med sittdelen väger den ca 16kg..
    om det inte är tom..

rekommenderar iaf att ni INTE köper en edge.

Svar på tråden Vilken barnvagn funkar bäst i snö och grus?