• M C

36 fucking minusgrader i Lappland.

Neko skrev 2009-12-17 20:43:10 följande:
    Jag har varit med om -42 grader en gång =) Då behövde man inte gå till skolan om man inte ville (gick i gymnasiet). Ändå var det inte så farligt, det är så pass torr kyla, den går inte igenom kläderna på samma sätt som när det är hög luktfuktighet.
    JA!
    Jag kan tycka att den nollgradiga häromveckan var SKIT och att 15 minus idag var helt OK.

Om man bortser från att bilen frös och jag fick klättra in från passagerarsidan.
  • M C

TS: Blir det varmare eller blir deras kläder bättre om du ber för dem?

• M C
    Eisa skrev 2009-12-17 20:53:21 följande:
    Bomull? Vad ska man använda då? Polyester? Jag vet ingenting om material. Men jag vet att min jacka är brun.
    Polysester=plast.
    Dont.

För kyla använder man helst fäll = djurhår då de är extremt väl anpassade till kyla. (tips: de överlever utan kläder...)
    Näst bäst är kläder gjorda på deras hår: ull tex.

Bommull är även det väldigt bra på värmehållning.
    Det du behöver är fluff med luft, flera lager med tunna tyger som ger bra värmedynamik.

Fleece är rent förkastligt eftersom det är plast och plast är SÄMST på att hålla värme.
    För att hålla värmen på händerna ska man ha tunna fingervantar i skinn, ett par lovikka och ytterst skinntumvantar. Så skinn - ull - skinn är överlägset. (Fingervantar underst gör att man inte förfryser sig när man tar av sig för att knäppa eller knyta saker.

Lager på lager, mest under fötterna, på huvudet och händerna. Där går mesta värmen ut.

I en vagn är en fäll att ligga på absolut nödvändigt. Gärna en över med. Fyll ut alla stora luftfickor med ullfiltar. Tänk på att skapa lä för vinden.
  • M C
    Eisa skrev 2009-12-17 20:51:31 följande:
    Jag fattar inte hur de kan få överskottsenergi av att vara inne. De springer ju där också.
    Man blir trött av att bränna värme.
  • M C
    Eisa skrev 2009-12-17 21:01:32 följande:
    Men det där är ju bullshit faktiskt. Ingen av barnen på dagis sover på fällar och fleece blir iaf jag skitvarm i.
    I 5 grader plus ja.
  • M C

Fleece är bra på att hålla fukt stången, men som värme lager går det fetbort.

• M C

Fårfällen är varm på vintern och sval på sommaren.
    Den är dessutom mjuk.

Eisa skrev 2009-12-17 21:04:09 följande:
    Okej så barn blir skitkalla om de sover ute i 10 minus utan att sova på en fäll?Helvete också. Varför har inte dagis sagt nåt? Jag har köpt ett annat underlag helt i onödan.
    Det beror på, det kanske är tillräckligt för ditt barn.
    Men det skadar aldrig att ha en fäll. Den ligger under sovpåsen i 20 minus, sen tar man bort påsen och sen tar man bort täcket. Så har mina barn sovit utomhus året runt - även i 25 minus. Men då hade jag ett lager till under fällen.
  • M C
    Eisa skrev 2009-12-17 21:07:32 följande:
    Jag vet. Jag träffade en jättegammal tant som berättade idag att hon varit i Vilhelmina och åkt spark i -42 grader och inte frös. Hon sa att kylan var torr så den var annorlunda.Men är inte det där också bullshit? Det sägs ju samma sak om utomlands, att "värmen är inte lika jobbig eftersom det är en annan luftfuktighet"HAHAHAHAHAHAHA.Jag svimmade nästan hela tiden i Bulgarien. Värmen var horribel.
    Värsta kylan jag varit med om - och jag har varit med om 34 minus - var vintern i Barcelona på plus 10 grader.
  • M C

I Barcelona trodde jag seriöst att jag skulle dö. Frysa ihjäl.
    Samma jacka i Sverige fick gå i sopen som "för varm". Har inte rört den sen dess. (Då bodde jag i 08)

• M C
    Eisa skrev 2009-12-17 21:17:17 följande:
    Hur är det egentligen, är det möjligt att frysa ihjäl vid 10 plusgrader?
    Ja för fan.
  • M C
    Eisa skrev 2009-12-17 21:12:36 följande:
    Men vad ska det vara för fäll då? Långhårdig och vacker eller korthårig och jävligt ful? Har sett båda varianterna.Undrar fortfarande varför dagispers inte har detta som krav då de har jobbat i ca 25 år som dagisfröknar. Är mycket besviken på dem nu att de är beredda att låta min son få köldskador och därav framtida men.
    Jag har haft IKEAs. Men vill du ha bra kvalité rekommenderar jag lokala handlare på gotland eller i dalarna.
  • M C

Fröknarna är bara proffs; föräldrarna förutsätts vara proffs på sina barn.

Men det tycker inte jag, jag VET att det finns idioter även i den avdelningen.

• M C
    Eisa skrev 2009-12-17 21:20:52 följande:
    MC: I förrigår var det snöstorm och några minusgrader här. Sonen sov utomhus på dagis utan byxor i en maffig mjuk sovsäck jag köpte åt honom för ett tag sen. Personalen sa att han var alldeles varm om benen efteråt.Alltså måste den sovsäcken vara hyfsat varm...*försöker trösta mig*
    Fluffiga sovsäckar är toppen! Heders! Det är inte alla som tänkt så långt ens.

MEN: vid 36 minus är det inte tillräckligt.
  • M C

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:22:34 följande:

Jaha. Jag tourettade mig i fel tråd.
    Du är knäpp.
  • M C

Bommull funkar visst.
    Jag har ända till 30 minus jeans och ett par jympabrallor ovanpå. Skitvarmt.
    Det är för knöligt med jeans under täckisar närman cyklar.
    Kalsonger under jeans går fetbort, det är varmt inne och kallt ute.

Men bommullen får inte komma i kontakt med uteluften, det måste vara ett mellanlager.

• M C
    Micke54 skrev 2009-12-17 21:36:56 följande:
    På ryska tundran där det ofta blir över -60 grader får faktiskt inte småbarnen vara ute när det är under -55 för deras lungor risker att frysa och krackelera så det är verklighet på vissa ställen i världen.
    Tio minuter i -55 såg jag på TVn.
    TVteamets fluffuga superkläder var skitdåliga - det är fäll som gäller.
  • M C

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:49:22 följande:

Tack för länken. Det är nog så, att det är tre lager som gäller. Jag har kört med långkalsonger och jeans och ibland också ett par vindbyxor. Idag inhandlade jag ett par skidbyxor och i morgon ska jag testa om det blir bättre.
    Långkalsonger och snygga svarta täckbrallor är posh i 15 minus... Om du tittar dig omkring så ser du bergis dyrare ställ (jackabyxor) än du har på dig totalt.
    Di är ena riktiga snobbar utesnubbarna.
Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.