• Eisa

36 fucking minusgrader i Lappland.

Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:20:31 följande:
    Knulla
    Knulla är ju sååå 1985.
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:20:58 följande:
    Jag har haft IKEAs. Men vill du ha bra kvalité rekommenderar jag lokala handlare på gotland eller i dalarna.
    tack för tipset men jag håller liksom på att skriva en magisteruppsats och har liksom inte tid att hålla på å åka till dalarna eller gotland
  • Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:21:37 följande:
    Fröknarna är bara proffs; föräldrarna förutsätts vara proffs på sina barn.Men det tycker inte jag, jag VET att det finns idioter även i den avdelningen.
    *tar åt mig*
  • Eisa
    Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:22:34 följande:
    Jaha. Jag tourettade mig i fel tråd.
    hahaha tack för garvet.
  • Eisa

Det är 4 minus här nu.

Det är en svår temp för om man stänger fönstret är det för varmt i sovrummet men om man öppnar det bara litegrann så blir det för kallt.

• Eisa
    M C skrev 2009-12-17 21:25:46 följande:
    Fluffiga sovsäckar är toppen! Heders! Det är inte alla som tänkt så långt ens.MEN: vid 36 minus är det inte tillräckligt.
    Nej det förstår jag. Men jag tror de sover inomhus då. Vissa ungar har ju bara ett gäng filtar i vagnen liksom...
  • Eisa
    Micke54 skrev 2009-12-17 21:31:27 följande:
    Du skall använda kläder som andas visst är ull ofta bra men inte direkt en ullkofta om du skall röra dig. Det finns tex "Klar ullfrotte" som kommer från Östersund som är grymt men alldeles för varmt för mig.Bomull är direkt förkastligt då det när det blir fuktigt behåller fukten och snabbt kyler ner dig. Finns skitbra funkiskläder gjorda av diverse återvunnet material nu som är både miljövänligt snyggt och grymt bra. Gore tex är alltid att rekomendera då det andas bra och är vattentätt. Gore tex har man i sitt ytterplagg eller i sina skor.
    Gore tex har jag till sonen. Till mig själv är det inte lika noga. I will survive! For as long as I know how to love I know I'm still alive osv.
  • Eisa
    stolt mamma till 2 skrev 2009-12-17 21:30:56 följande:
    Bara läst TS. Nej, man kan inte andas, lungorna fryser och spricker. Minsta lilla man rör sig utomhus så går det man rör på av. ;pNeej då.. Sålänge man inte måste stå stilla är det ingen fara. Visst, det blir kallt, men det funkar!
    Kisstrålen fryser till en isbåge om man pissar utomhus va?
  • Eisa
    Micke54 skrev 2009-12-17 21:34:59 följande:
    Ja men nu pratade vi ju om när det var kallt. Inte när det är -4 i gävle då krävs inget extra direkt :)
    Haha ok
  • Eisa
    Micke54 skrev 2009-12-17 21:36:56 följande:
    På ryska tundran där det ofta blir över -60 grader får faktiskt inte småbarnen vara ute när det är under -55 för deras lungor risker att frysa och krackelera så det är verklighet på vissa ställen i världen.
    Ja jag har hört att risken för lungfrysning kommer vid 50 minus. Undrar hur det känns.
  • Eisa
    Pix Ladin skrev 2009-12-17 21:37:58 följande:
    Jag fryser redan vid 0 gradigt. Hur bör jag klä mig under? Jag vill gärna ha bra tips och helst vill jag att det ska fungera bland folk. Här är folk lite "finare i kanten", du vet.
    Jag fryser också vid 0-gradigt men det skiter jag i. Är inte ute långa stunder ändå. Hatar att vara ute. Tur att sonen får vara ute på dagis.
  • Eisa

Jag kan inte begripa hur det kan finnas människor som frivilligt håller på med vintersporter. Blir de inte kalla om kinderna? Längtar de inte in till en kopp kaffe och en tidning? Varför inte?

Svar på tråden 36 fucking minusgrader i Lappland.