• Liten blir stor

Skriva omdöme om praktikant?

Jag har haft en praktikant i 5 veckor som går första året på gymnasiet.
    Nu ska jag skriva ett omdöme om henne och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli så kortfattat och bra som möjligt. Kan ju säga som så att hon kommer Inte att få godkännt på praktiken då hon var väldigt oengagerad, ville inte delta i de uppgifter vi gjorde. Sa tex att hon skulle få ta på stödstrumpor på en vårdtagare men hon "orkade inte" "hade ingen lust" var flera saker som hon inte hade lust att göra.
    1 dag kom hon inte ens på praktiken och runt lunch fick vi tag på hennes mamma, som i sin tur ringde upp sin dotter. DÅ först ringer hon till jobbet och sjukskriver sig och säger att vi ska ringa hennes mamma och säga att hon visst har varit där fastän hon inte hade det.
    Hon pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna. Visade sig att hon hade rymt hemifrån och hennes mamma hade ringt soc. Visst jag kan förstå att man kan ha jobbigt hemma för det har jag också haft en gång i tiden men vi jobbar i hemvården och har väldigt mycket "dötid" då vi jobbar på landsbygden så är det långa körsträckor mellan varje vårdtagare och då kan man sitta i telefon om man känner för det.
    Sen var hon väldigt dålig på att presentera sig. Vi fick tvinga henne att gå fram och ta i hand och tala om vem hon var. Många vårdtagare blir oroliga om det kommer någon dom aldrig sett som bara glider runt i deras hem. Dessutom tog hon oftast inte av sig jackan när vi gick in till folk. Jag kan helt ärligt säga att jag skämdes å hennes vägnar ibland.

Samtidigt tycker jag att hon var lätt att prata med och sista dagen hon praktiserade då var hon jätte pratig med vårdtagarna och hjälpte helt plötsligt till väldigt mycket hemma hos vårdtagarna.
    Blev långt det här men nån som orkat läsa hit ner som kan hjälpa mig med ett kortfattat omdöme så vore jag tacksam?

• Svar på tråden Skriva omdöme om praktikant?
  • Liten blir stor

Hon har redan slutat praktiken. Men jag måste ge ett betyg på henne, och skriva ett omdöme.

• blommanigbg

Beskriv hennes arbetsuppgifter punkt för punkt. Och skriv efter hur hon utförde dom. Spalta upp.
    Skriv sedan om hon hade någon empati och förståelse för vårdtagarnas olika behov. Samt hennes sociala förmåga att kommunicera och samarbeta.

• EnAnna

X
    Har under sin tid som praktikant som oss visat att hon behöver mer arbetsträning.
    Framför allt behöver hon lära sig att ta intsruktioner, samarbeta och vad en god arbetsmoral innebär.

• hannizen

Godkänt måste du ge henne. Som jag ser det har hon missat en enda dag och varit där alla andra dagar under 5 veckor? Det menas ju med att hon har försökt och inte har varit allt för oengagerad iomed att hon överhuvudtaget gick till praktiken. Sedan är hon praktikant och har rätt att inte bli "tvingad" till att t.ex byta blöja o.sv. Man kan inte sätta samma krav på en praktikant och förvänta sig att hon ska komma in i rutiner och allt med en gång eller om hon aldrig jobbat i sitt liv. Sedan är det väl så. Att du kan skriva ner omdömen på arbetsuppgifter hon har klarat bra och inte klarat bra. Men att inte ge henne godkänt för att hon inte vill göra vissa uppgifter,tycker jag är lite väl strängt.

• hannizen

Godkänt måste du ge henne. Som jag ser det har hon missat en enda dag och varit där alla andra dagar under 5 veckor? Det menas ju med att hon har försökt och inte har varit allt för oengagerad iomed att hon överhuvudtaget gick till praktiken. Sedan är hon praktikant och har rätt att inte bli "tvingad" till att t.ex byta blöja o.sv. Man kan inte sätta samma krav på en praktikant och förvänta sig att hon ska komma in i rutiner och allt med en gång eller om hon aldrig jobbat i sitt liv. Sedan är det väl så. Att du kan skriva ner omdömen på arbetsuppgifter hon har klarat bra och inte klarat bra. Men att inte ge henne godkänt för att hon inte vill göra vissa uppgifter,tycker jag är lite väl strängt.

• Liten blir stor

hannizen: Fast nu är dte inte så att jag inte tänker ge henne godkänt enbart pga att hon inte vill göra vissa uppgifter utan pga helheten. Hon har varit borta från praktiken 10 dagar av de 5 veckor hon gick + den dagen då hon inte ens hörde av sig. Sen tyckte hon att vi skulle ringa hennes mamma och säga att hon visst hade varit på praktiken fastän hon inte hade varit där. Hon satt och pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna och verkade totalt oengagerad och uttråkad. Sen kom hon försent nästan varje dag.
    Oh nej man kan inte tvinga någon att göra saker dom inte vill men i betygskriterierna jag fick med står det klart och tydligt att för att eleven ska få godkännt så ska hon ha varit delaktig, med handledning, i vård och omsorgsarbetet. Vilket hon inte har varit. Visa hänsyn och vara punktlig, vilket hon inte heller har varit. och en hel del andra saker som hon inte har klarat av. Hon har inte ens velat ta på stödstrumpor på vårdtagarna eller hjälpa till med nånting som har med vården att göra utan bara stått där och pillat med sin mobiltelefon och jag kan inte ge en person godkänt för att vara snäll.

• hannizen
    Liten blir stor skrev 2009-12-17 11:05:06 följande:
    hannizen: Fast nu är dte inte så att jag inte tänker ge henne godkänt enbart pga att hon inte vill göra vissa uppgifter utan pga helheten. Hon har varit borta från praktiken 10 dagar av de 5 veckor hon gick + den dagen då hon inte ens hörde av sig. Sen tyckte hon att vi skulle ringa hennes mamma och säga att hon visst hade varit på praktiken fastän hon inte hade varit där. Hon satt och pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna och verkade totalt oengagerad och uttråkad. Sen kom hon försent nästan varje dag. Oh nej man kan inte tvinga någon att göra saker dom inte vill men i betygskriterierna jag fick med står det klart och tydligt att för att eleven ska få godkännt så ska hon ha varit delaktig, med handledning, i vård och omsorgsarbetet. Vilket hon inte har varit. Visa hänsyn och vara punktlig, vilket hon inte heller har varit. och en hel del andra saker som hon inte har klarat av. Hon har inte ens velat ta på stödstrumpor på vårdtagarna eller hjälpa till med nånting som har med vården att göra utan bara stått där och pillat med sin mobiltelefon och jag kan inte ge en person godkänt för att vara snäll.
    Aha okej.. Missuppfattat då.. Ja,då är det väl enkelt. Skriv som det är i omdömena. Vad hon ska jobba på för att bli "bättre" och komma in i arbetslivet. Och ge henne icke godkänt,då hon knappt varit på praktiken. Och beskriv varför. För det vill hon veta också.
  • solskina

När jag har varit missnöjd med praktikaner så skriver jag:
    Antal arbetsdagardagar praktiken varit och sedan närvaro dagar.

Sedan skriver jag inte mycket mer än mitt namn.

• Dorian Ertymexx
    Liten blir stor skrev 2009-12-17 08:12:36 följande:
    Jag har haft en praktikant i 5 veckor som går första året på gymnasiet.Nu ska jag skriva ett omdöme om henne och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli så kortfattat och bra som möjligt. Kan ju säga som så att hon kommer Inte att få godkännt på praktiken då hon var väldigt oengagerad, ville inte delta i de uppgifter vi gjorde. Sa tex att hon skulle få ta på stödstrumpor på en vårdtagare men hon "orkade inte" "hade ingen lust" var flera saker som hon inte hade lust att göra. 1 dag kom hon inte ens på praktiken och runt lunch fick vi tag på hennes mamma, som i sin tur ringde upp sin dotter. DÅ först ringer hon till jobbet och sjukskriver sig och säger att vi ska ringa hennes mamma och säga att hon visst har varit där fastän hon inte hade det.Hon pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna. Visade sig att hon hade rymt hemifrån och hennes mamma hade ringt soc. Visst jag kan förstå att man kan ha jobbigt hemma för det har jag också haft en gång i tiden men vi jobbar i hemvården och har väldigt mycket "dötid" då vi jobbar på landsbygden så är det långa körsträckor mellan varje vårdtagare och då kan man sitta i telefon om man känner för det. Sen var hon väldigt dålig på att presentera sig. Vi fick tvinga henne att gå fram och ta i hand och tala om vem hon var. Många vårdtagare blir oroliga om det kommer någon dom aldrig sett som bara glider runt i deras hem. Dessutom tog hon oftast inte av sig jackan när vi gick in till folk. Jag kan helt ärligt säga att jag skämdes å hennes vägnar ibland.Samtidigt tycker jag att hon var lätt att prata med och sista dagen hon praktiserade då var hon jätte pratig med vårdtagarna och hjälpte helt plötsligt till väldigt mycket hemma hos vårdtagarna. Blev långt det här men nån som orkat läsa hit ner som kan hjälpa mig med ett kortfattat omdöme så vore jag tacksam?
    Mitt tips: Skriv först bara hur du tycker och tänker rakt av. Hur långt som helst, hur personligt som helst. Börja efter det att få det att låta mer formellt, och korta ned där du kan och sammanfatta mer. Så får det bli så långt eller kort som det vill. :)
  • Lonicera
    solskina skrev 2009-12-27 18:30:30 följande:
    När jag har varit missnöjd med praktikaner så skriver jag:Antal arbetsdagardagar praktiken varit och sedan närvaro dagar.Sedan skriver jag inte mycket mer än mitt namn.
    Så skulle jag gjort också.
  • Louise Hbg

Jag skulle inte lägga ner någon energi på att ge henne mer än de dagar och antalet timmar hon närvarat. Har ni inte haft ett samtal tillsammans med handledaren? Det kan ju även bli fel om hon får detta på papper, även om hon kanske själv vet att praktiken inte varit perfekt.

det är lätt att vara efterkolok men... Jag skulle nog ha kontaktat handledaren på skolan i ett tidigt stadium för en närmare kontakt med dem. Jag träffar mina jag har på praktik ca 1 gång i veckan samt åker ut oanmält till dem jag vet är svåra... Detta för att de ska få rätt stöd etc...

Svar på tråden Skriva omdöme om praktikant?