Skriva omdöme om praktikant?
Jag har haft en praktikant i 5 veckor som går första året på gymnasiet.
Nu ska jag skriva ett omdöme om henne och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli så kortfattat och bra som möjligt. Kan ju säga som så att hon kommer Inte att få godkännt på praktiken då hon var väldigt oengagerad, ville inte delta i de uppgifter vi gjorde. Sa tex att hon skulle få ta på stödstrumpor på en vårdtagare men hon "orkade inte" "hade ingen lust" var flera saker som hon inte hade lust att göra.
1 dag kom hon inte ens på praktiken och runt lunch fick vi tag på hennes mamma, som i sin tur ringde upp sin dotter. DÅ först ringer hon till jobbet och sjukskriver sig och säger att vi ska ringa hennes mamma och säga att hon visst har varit där fastän hon inte hade det.
Hon pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna. Visade sig att hon hade rymt hemifrån och hennes mamma hade ringt soc. Visst jag kan förstå att man kan ha jobbigt hemma för det har jag också haft en gång i tiden men vi jobbar i hemvården och har väldigt mycket "dötid" då vi jobbar på landsbygden så är det långa körsträckor mellan varje vårdtagare och då kan man sitta i telefon om man känner för det.
Sen var hon väldigt dålig på att presentera sig. Vi fick tvinga henne att gå fram och ta i hand och tala om vem hon var. Många vårdtagare blir oroliga om det kommer någon dom aldrig sett som bara glider runt i deras hem. Dessutom tog hon oftast inte av sig jackan när vi gick in till folk. Jag kan helt ärligt säga att jag skämdes å hennes vägnar ibland.
Samtidigt tycker jag att hon var lätt att prata med och sista dagen hon praktiserade då var hon jätte pratig med vårdtagarna och hjälpte helt plötsligt till väldigt mycket hemma hos vårdtagarna.
Blev långt det här men nån som orkat läsa hit ner som kan hjälpa mig med ett kortfattat omdöme så vore jag tacksam?