Inlägg från: hannizen |Visa alla inlägg
  • hannizen

Skriva omdöme om praktikant?

Godkänt måste du ge henne. Som jag ser det har hon missat en enda dag och varit där alla andra dagar under 5 veckor? Det menas ju med att hon har försökt och inte har varit allt för oengagerad iomed att hon överhuvudtaget gick till praktiken. Sedan är hon praktikant och har rätt att inte bli "tvingad" till att t.ex byta blöja o.sv. Man kan inte sätta samma krav på en praktikant och förvänta sig att hon ska komma in i rutiner och allt med en gång eller om hon aldrig jobbat i sitt liv. Sedan är det väl så. Att du kan skriva ner omdömen på arbetsuppgifter hon har klarat bra och inte klarat bra. Men att inte ge henne godkänt för att hon inte vill göra vissa uppgifter,tycker jag är lite väl strängt.

• hannizen

Godkänt måste du ge henne. Som jag ser det har hon missat en enda dag och varit där alla andra dagar under 5 veckor? Det menas ju med att hon har försökt och inte har varit allt för oengagerad iomed att hon överhuvudtaget gick till praktiken. Sedan är hon praktikant och har rätt att inte bli "tvingad" till att t.ex byta blöja o.sv. Man kan inte sätta samma krav på en praktikant och förvänta sig att hon ska komma in i rutiner och allt med en gång eller om hon aldrig jobbat i sitt liv. Sedan är det väl så. Att du kan skriva ner omdömen på arbetsuppgifter hon har klarat bra och inte klarat bra. Men att inte ge henne godkänt för att hon inte vill göra vissa uppgifter,tycker jag är lite väl strängt.

• hannizen
    Liten blir stor skrev 2009-12-17 11:05:06 följande:
    hannizen: Fast nu är dte inte så att jag inte tänker ge henne godkänt enbart pga att hon inte vill göra vissa uppgifter utan pga helheten. Hon har varit borta från praktiken 10 dagar av de 5 veckor hon gick + den dagen då hon inte ens hörde av sig. Sen tyckte hon att vi skulle ringa hennes mamma och säga att hon visst hade varit på praktiken fastän hon inte hade varit där. Hon satt och pratade i mobiltelefon hemma hos vårdtagarna och verkade totalt oengagerad och uttråkad. Sen kom hon försent nästan varje dag. Oh nej man kan inte tvinga någon att göra saker dom inte vill men i betygskriterierna jag fick med står det klart och tydligt att för att eleven ska få godkännt så ska hon ha varit delaktig, med handledning, i vård och omsorgsarbetet. Vilket hon inte har varit. Visa hänsyn och vara punktlig, vilket hon inte heller har varit. och en hel del andra saker som hon inte har klarat av. Hon har inte ens velat ta på stödstrumpor på vårdtagarna eller hjälpa till med nånting som har med vården att göra utan bara stått där och pillat med sin mobiltelefon och jag kan inte ge en person godkänt för att vara snäll.
    Aha okej.. Missuppfattat då.. Ja,då är det väl enkelt. Skriv som det är i omdömena. Vad hon ska jobba på för att bli "bättre" och komma in i arbetslivet. Och ge henne icke godkänt,då hon knappt varit på praktiken. Och beskriv varför. För det vill hon veta också.
Svar på tråden Skriva omdöme om praktikant?