Snösport skrev 2010-06-23 10:42:10 följande:
Selena: Har ni inga föräldrar eller släktingar att låna av för föräldrarna är ju oftast bättre på att spara och har i regel en buffert på de 45 000:- ni saknar.
Vi lånar av min kille som hade lite aktier och så sparar vi hela tiden kanske 3000 kr varje månad för att kunna ha råd....vi blev också överaskade att det kostade en massa men vi ligger efter då vi lagt ut inkluderat akupunktur mm 50 000:- för två försök och har betalt av ca 1 1/2 försök. Medicineringen kan man knappast räkna i Sverige då det bara är 1800:- Jag spräcker ändå alltid gränsen någongång under året med min dyra astmamedicin...nu får jag den alltså gratis

kolla positivt på det hela.
Du får snåla på annat= livets eventuellt roliga semestrar och ha roliga helger. Vi har en gammal segelbåt som behöver byta segel mm men den stackaren får se lite sliten ut i ett år till då vi lånar av det kontot också nu för 3:e försöket. Vi har just köpt ett gammalt 60-tals hus och vi får helt enkelt vänta 3 år med renovering av köket , nya möbler mm...så stå tillbaka lite med normala livet och önskningar....men glöm inte att vara lycklig här och nu förståss
Hoppas ni får ihop det. Blir det ÄD så ska vi gå till banken och hoppas på lån men vi hoppas på 3:e gången gillt först. Min mamma sa att man kan låta företaget betala kostnaden för det är avdragsgillt på något sätt...kolla upp det. Våra stora företag är det inte ens en idé att fråga då mitt företag säger nej till det mesta utom träningskort men så kan man göra om man har en förstående arbetsgivare.
Vi har redan dragit in på allt... Vi har inte åkt på semester sen 2005, går i princip aldrig ut (åker istället hem till släkt och vänner och umgås "gratis"), köper inga dyra lyxvaror, bor i lägenhet (så allt underhåll sköts av värden)...
Sambons föräldrar har inte pengar undansparade, de klarar sig knappt själva. Min mamma har hjälpt oss en del, så vi vill inte be henne om mer nu. Pappa har möjligheterna, men ser inte riktigt vitsen med det. Han är inte så insatt i problematiken.
Ska kolla upp möjligheterna med avdrag och hoppas att sambons arbetsgivare är snäll. Själv studerar jag just nu, om det inte går att dra av det i min egen firma?
Tycker också att det Wabbie Foundation gör är värt att puffa lite extra för.