• Selenea

Ekonomisk hjälp till IVF

Vi har nu misslyckats med vårt andra syskonförsök på IVF-klinik. Vår dotter kom till efter en misslyckad ICSI där de bara fick ut två ägg. Den här gången fick de bara ut ett. Läkarna på kliniken anser att vi har goda chanser att lyckas igen om vi ökar dosen Puregon, men då kommer vi till kruxet. Vi måste betala kalaset själva. Efter att ha lagt ut pengar på två misslyckade behandlingar har vi inte längre den möjligheten, och ingen av de gångerna har vi fått tillbaka ett embryo att sätta in, så det har varit pengar rätt ner i sjön, kan man säga. Vi får inte längre låna pengar av bank, så våra möjligheter är begränsade. Finns det nånstans vi kan vända oss för att få hjälp? Finns det någon fond man kan söka eller nån annan instans som kan hjälpa till?

Och jag vet att vi ska vara glada och tacksamma som ens har fått _ett_ barn, och tro mig, det är vi. Men precis som de flesta fertila där ute vill vi själva bestämma hur vår familj ska se ut, och vi vill så hemskt gärna ha ett barn till. Det förminskar inte på något sätt glädjen och tacksamheten vi känner för vår dotter.

• Svar på tråden Ekonomisk hjälp till IVF
  • Zygo

Ni kan inte få via Human Finans eller vad det heter, ivf-klinikerna brukar hänvisa dit? Jag o sambon är precis i antågande att ta ett banklån för vår första ivf (har inga barn alls) o jag ska själv stå för det så min sambo inte har någon inkomst alls just nu. Kommer bli ekonomiskt svårt, men vad gör man inte för möjligheten till ett barn? Har inte hört talas om någon fond, vill någon annan svara så är även jag tacksam!

• Gaytjej

Om jag skulle bli väldigt rik ngn gång så skulle jag starta en fond för detta ändamål. Det borde ju finnas tycker jag, hoppas ni får svar här! Annars får ni gå till biblioteket och leta i den där tjocka fondboken.

Ni kan inte ta ett medlemslån annars? Och när du säger att du inte får låna pengar av banken längre, inbegriper det även blancolån?

Hoppas det löser sig för er! Jag tycker det är hemskt att ekonomin ska begränsa ens möjligheter att få hjälp att kanske få ett barn. Det är inte rättvist!

• Selenea

Zygo: Tyvärr är det bara vissa kliniker som har avtal med Human Finans, och vår klinik har dessvärre inte det. Vi blev hänvisade den här kliniken inför vårt första försök utan att själva känna till Human Finans, och nu har de följt oss hela vägen och vi är så nöjda med dem att vi har svårt att tänka oss att gå till en annan klinik där vi är som främlingar. "Vår" klinik vet ju redan allt om oss. Annars har vi också kollat på den möjligheten, men det blir svårt. Dessutom är de kopplade till Nordea (om jag minns rätt) och ställer samma krav som en vanlig bank, och eftersom vi redan har tvingats låna tidigare får vi inte låna mer av banker (trots anmärkningsfri).

Gaytjej: Vi får tyvärr inte ta några lån alls, då vi redan har tvingats att låna innan. Vi äger inte vår bostad, så vi har inget att sätta som säkerhet heller, annars hade det nog gått. Ja, det är hemskt att ekonomin ska avgöra vem som får barn eller inte, eller hur många.

• Selenea

Japp, har sett dem och har lagt till dem på Facebook. Tycker att det är fantastiskt att någon faktiskt tar tag i det här problemet. Det är många som tvingas avstå barn (helt eller delvis) p.g.a. ekonomin kring alla behandlingar. De lär nog inte kunna hjälpa oss, men alla de kan hjälpa är ju bara bra.

• Busan10

Om man inte har ekonomin att genomgå behandling så är det inte rätt tidpunkt för att skaffa barn heller, vänta tills ekonomin ser bättre ut och sen inbringa ett barn till ett ekonomiskt tryggt hem.

• Stealth
    Busan10 skrev 2010-06-22 20:03:50 följande:
    Om man inte har ekonomin att genomgå behandling så är det inte rätt tidpunkt för att skaffa barn heller, vänta tills ekonomin ser bättre ut och sen inbringa ett barn till ett ekonomiskt tryggt hem.
    Fast det är ju jävligt dyrt med behandlingen, det är ju ingen normal liten kostnad för detta, s¨jag ser inte hur du kan jämföra det med att inte ha råd med barn.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Selenea
    Hur resonerar du nu? Vi har redan lagt 50.000 kr på behandlingar och ett nytt trepack kostar 45.000 kr (plus mediciner). Hur många har så mycket på banken? Hur många betalar så mycket för sina "sängkammarbarn"? Vad har det ena med det andra att göra i det här fallet? Det är ju ingen liten avgift på ett par tusenlappar vi talar om...
  • Missne
    "Inbringa ett barn"????? Tror du det är så det funkar med IVF?? FAttar inte heller vad du dillar om. Vi har lagt ner kanske så mycket som 150000 hittills, har slutat räkna. Ska man göra 4 behandlingar på ett år är det mer än 100000kr. Hur många har det till övers per år??? Brukar inte önska någon annan svårigheter att få barn, men du skulle behöva genomgå det vi genomgår för att få lite större förståelse för barnlösa.
  • Selenea

Plus det faktum att vi inte har tid att vänta :(. Vi genomgår ju IVF av en anledning, i mitt fall är ett av problemen att de knappt får ut några ägg. Trots extra lång och extra intensiv behandling med extrapreparat, har vi som mest fått ut 4 ägg (varav bara två befruktades). Skulle vi vänta tills vi har råd att spara ihop 45.000, är det inte säkert att de kan få ut några ägg alls. Varför ta den risken? Det handlar inte om att vår ekonomi inte räcker till för att ta hand om ett barn, men vi har bara inte haft möjlighet att spara ihop till 100.000.

• Kurreburre

Om ni lyckas få ihop pengarna, på något sätt, kan ni få tillbaka en hel del av de i efterhand genom att göra ett bruttolöneavdrag hos arbetsgivaren. min man gjorde det när vi köpte vårt 3-pack. Det beror på hur mycket man tjänar hur mycket man får tillbaka. jag e ingen hejar på att räkan ut sånna här saker men jag tror att man kan läsa mer om det på Skatteverkets hemsida.

Sen vill jag också puffa för Wabbie foundation! Jag sitter med i styrelsen i Barnlängtan (patientföreningen för ofrivilligt barnlösa fd IRIS) och vi har inlett ett sammarbete med Wabbie. Vi ska träffa de under Aledalsveckan på Gotland nu i Juli de ska bla få presentera sig under vårt seminare. Det ska bli jättekul o spännande o träffa dem och se hur vi kan jobba ihop i framiden Solig.
    Gå gärna med i vår Facebookgrupp oxå http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=132639165572&ref=ts

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Snösport

Selena:   Har ni inga föräldrar eller släktingar att låna av för föräldrarna är ju oftast bättre på att spara och har i regel en buffert på de 45 000:- ni saknar.

Vi lånar av min kille som hade lite aktier och så sparar vi hela tiden kanske 3000 kr varje månad för att kunna ha råd....vi blev också överaskade att det kostade en massa men  vi ligger efter då vi lagt ut inkluderat akupunktur mm 50 000:- för två försök och har betalt av ca 1 1/2 försök. Medicineringen kan man knappast räkna i Sverige då det bara är 1800:- Jag spräcker ändå alltid gränsen någongång under året med min dyra astmamedicin...nu får jag den alltså gratis kolla positivt på det hela.
    Du får snåla på annat= livets eventuellt roliga semestrar och ha roliga helger. Vi har en gammal segelbåt som behöver byta segel mm men den stackaren får se lite sliten ut i ett år till då vi lånar av det kontot också nu för 3:e försöket.  Vi har just köpt ett gammalt 60-tals hus och vi får helt enkelt vänta 3 år med renovering av köket , nya möbler mm...så stå tillbaka lite med normala livet och önskningar....men glöm inte att vara lycklig här och nu förståss  
    Hoppas ni får ihop det.   Blir det ÄD så ska vi gå till banken och hoppas på lån men vi hoppas på 3:e gången gillt först.  Min mamma sa att man kan låta företaget betala kostnaden för det är avdragsgillt på något sätt...kolla upp det. Våra stora företag är det inte ens en idé att fråga då mitt företag säger nej till det mesta utom träningskort men så kan man göra om man har en förstående arbetsgivare.  

• Lilli77
    Hur tänkte du där? Har du själv gatt igenom behandlingar?
  • Selenea
    Snösport skrev 2010-06-23 10:42:10 följande:
    Selena:   Har ni inga föräldrar eller släktingar att låna av för föräldrarna är ju oftast bättre på att spara och har i regel en buffert på de 45 000:- ni saknar.

Vi lånar av min kille som hade lite aktier och så sparar vi hela tiden kanske 3000 kr varje månad för att kunna ha råd....vi blev också överaskade att det kostade en massa men  vi ligger efter då vi lagt ut inkluderat akupunktur mm 50 000:- för två försök och har betalt av ca 1 1/2 försök. Medicineringen kan man knappast räkna i Sverige då det bara är 1800:- Jag spräcker ändå alltid gränsen någongång under året med min dyra astmamedicin...nu får jag den alltså gratis kolla positivt på det hela.
    Du får snåla på annat= livets eventuellt roliga semestrar och ha roliga helger. Vi har en gammal segelbåt som behöver byta segel mm men den stackaren får se lite sliten ut i ett år till då vi lånar av det kontot också nu för 3:e försöket.  Vi har just köpt ett gammalt 60-tals hus och vi får helt enkelt vänta 3 år med renovering av köket , nya möbler mm...så stå tillbaka lite med normala livet och önskningar....men glöm inte att vara lycklig här och nu förståss  
    Hoppas ni får ihop det.   Blir det ÄD så ska vi gå till banken och hoppas på lån men vi hoppas på 3:e gången gillt först.  Min mamma sa att man kan låta företaget betala kostnaden för det är avdragsgillt på något sätt...kolla upp det. Våra stora företag är det inte ens en idé att fråga då mitt företag säger nej till det mesta utom träningskort men så kan man göra om man har en förstående arbetsgivare.  
    Vi har redan dragit in på allt... Vi har inte åkt på semester sen 2005, går i princip aldrig ut (åker istället hem till släkt och vänner och umgås "gratis"), köper inga dyra lyxvaror, bor i lägenhet (så allt underhåll sköts av värden)...

Sambons föräldrar har inte pengar undansparade, de klarar sig knappt själva. Min mamma har hjälpt oss en del, så vi vill inte be henne om mer nu. Pappa har möjligheterna, men ser inte riktigt vitsen med det. Han är inte så insatt i problematiken.

Ska kolla upp möjligheterna med avdrag och hoppas att sambons arbetsgivare är snäll. Själv studerar jag just nu, om det inte går att dra av det i min egen firma?

Tycker också att det Wabbie Foundation gör är värt att puffa lite extra för.
  • Snösport

någon typ av lönereglering eller löneväxling...hittar inte nu men arbetsgivaren tjänar in på sänkt arbetsgivaravgift och ni får betala men mindre.... kan inte det men kolla....som sagt inte så lätt i stora utlänska koncerner eller offentliga sektorn men privata går säkert.

Lycka till. och berätta för din pappa.....det är ju bara att göra en avbetalningsplan oavsett vad resultatet blir,  testa så blir jag inte bitter om det inte funkar brukar jag säga och det känns fortfarande som en bra fras.

• Busan10

Så ni vet så genomgår vi ivf också. så var inte så snabba på att dömma.. så jag vet vad jag pratar om, alla borde ha minst en halvårs lön på kontot (utan att spara till ivf) så som vanlig kassörska på 50% tjänst så är de ungefär 90000:-
    45 000:- är inte så mycket, se om det finns del betalning som alternativ, det vet jag finns på min klinik.
    försök sälja lite saker, byt till en billigare bil, kolla alla räkningar om det finns bättre avtal..
    men jag tycker fortfarande att en ekonomisk trygghet är det viktigaste, men det är MIN synpunkt, och jag förstår er längtan efter ett syskon, men var lyckliga att ni fått en dotter i gudagåva! Ett barn skulle göra mitt liv perfekt, men vi har inte haft den turen... än...

Svar på tråden Ekonomisk hjälp till IVF