• Svar på tråden Cheesecake med pepparkaka
  • Just a dream

Ja det går väldigt bra
    Maryland cookies är gott annars

No more Jmia
  • krut34

Ja, absolut! Det låter väldigt smarrigt! Det tycker jatt du ska testa. Kanske gör jag också det.

• Fina Fröken Lycklig

Där det skär sig enligt mina smakökars tycke är kombon pepparkaka och blåbär.. ytterligare illa låter det om man dessutom väljer vit choklad smaksatt med lime/citron som det tipsades om. Men med andra bär kan det nog fungera bra

• Min högsta önskan

Fina Fröken Lycklig skrev 2009-12-17 13:46:19 följande:

Där det skär sig enligt mina smakökars tycke är kombon pepparkaka och blåbär.. ytterligare illa låter det om man dessutom väljer vit choklad smaksatt med lime/citron som det tipsades om. Men med andra bär kan det nog fungera bra
    Jag har tänk använda vanlig vit choklad, utan någon smaksättning.
    Just pepparkaka och blåbär i en cheesecake har jag sett andra recept på, så jog hoppas det funkar.
    krut34 skrev 2009-12-17 13:43:02 följande:
    Ja, absolut! Det låter väldigt smarrigt! Det tycker jatt du ska testa. Kanske gör jag också det.
    Ja gör det!

Just a dream skrev 2009-12-17 13:42:16 följande:
    Ja det går väldigt braMaryland cookies är gott annars
    Det får jag testa nästa gång kanske!
  • ajmaj

I senaste Buffé-tidningen fanns recept på just cheesecake med pepparkaka som lät jättegod.
    Det var lingon ovanpå och vit choklad i den, receptet finns säkert på ica.se

• hannis
    ajmaj skrev 2009-12-17 15:05:43 följande:
    I senaste Buffé-tidningen fanns recept på just cheesecake med pepparkaka som lät jättegod.Det var lingon ovanpå och vit choklad i den, receptet finns säkert på ica.se
    Jag gjorde den i lördags och den var supergod!!!

Ingredienser
    Portioner: för 8-10 personer

75 g smör
    150 g pepparkakor
    250 g vit choklad
    75 g mörk choklad
    400 g färskost av philadelphiatyp
    1 dl kesella (10%)
    1 dl socker
    lingon att garnera med

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175°C.
    2. Smält smöret och mixa det med pepparkakorna i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut på bottnen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, gärna en hjärtformad. Grädda bottnen i 8?10 minuter.
    3. Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ta från värmen. Grovhacka den mörka chokladen.
    4. Blanda färskost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda ner den hackade chokladen.
    5. Fyll formen och ställ kallt ca 4 timmar. Garnera med lingon runt kanten.
  • Min högsta önskan
    ajmaj skrev 2009-12-17 15:05:43 följande:
    I senaste Buffé-tidningen fanns recept på just cheesecake med pepparkaka som lät jättegod.Det var lingon ovanpå och vit choklad i den, receptet finns säkert på ica.se
    hannis skrev 2009-12-17 15:18:12 följande:
    Jag gjorde den i lördags och den var supergod!!!IngredienserPortioner: för 8-10 personer75 g smör150 g pepparkakor250 g vit choklad75 g mörk choklad400 g färskost av philadelphiatyp1 dl kesella (10%)1 dl sockerlingon att garnera medTillagningstid: Över 20 minSvårighetsgrad: MedelGör så här1. Sätt ugnen på 175°C.2. Smält smöret och mixa det med pepparkakorna i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut på bottnen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, gärna en hjärtformad. Grädda bottnen i 8?10 minuter.3. Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ta från värmen. Grovhacka den mörka chokladen.4. Blanda färskost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda ner den hackade chokladen.5. Fyll formen och ställ kallt ca 4 timmar. Garnera med lingon runt kanten.
    Det receptet fanns även med i Amelias Jul i år. Tror det är hon Monika Nånting som gjort receptet va?
    Jag funderade på den, men jag vill ha en sån som man bakar i ugnen..
    Men tack för tipset!
  • Glenda Glad
    hannis skrev 2009-12-17 15:18:12 följande:
    Jag gjorde den i lördags och den var supergod!!! Ingredienser Portioner: för 8-10 personer 75 g smör 150 g pepparkakor 250 g vit choklad 75 g mörk choklad 400 g färskost av philadelphiatyp 1 dl kesella (10%) 1 dl socker lingon att garnera med Tillagningstid: Över 20 min Svårighetsgrad: Medel Gör så här 1. Sätt ugnen på 175°C. 2. Smält smöret och mixa det med pepparkakorna i en matberedare till en smulig deg. Tryck ut på bottnen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, gärna en hjärtformad. Grädda bottnen i 8?10 minuter. 3. Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ta från värmen. Grovhacka den mörka chokladen. 4. Blanda färskost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda ner den hackade chokladen. 5. Fyll formen och ställ kallt ca 4 timmar. Garnera med lingon runt kanten.
    Mmmmm! Tror du man kan göra den dagen innan och låta den stå i kylskåp tills man serverar?
    Kanske en jättedum fråga men jag har aldrig varit sugen på att göra en cheesecake förrän jag läste ditt recept
  • hannis

Glenda Glad skrev 2009-12-17 16:04:41 följande:

Mmmmm! Tror du man kan göra den dagen innan och låta den stå i kylskåp tills man serverar?Kanske en jättedum fråga men jag har aldrig varit sugen på att göra en cheesecake förrän jag läste ditt recept
    Absolut! Den var precis lika god dagen efter.
  • Glenda Glad
    hannis skrev 2009-12-18 19:55:15 följande:
    Absolut! Den var precis lika god dagen efter.
    Då ska det blir cheesecakepremiär här hemma
  • Glenda Glad

Glenda Glad skrev 2009-12-19 17:41:47 följande:

Då ska det blir cheesecakepremiär här hemma
    Hmma, hade tänkt mig en smiley med tungan och inte puss...
Svar på tråden Cheesecake med pepparkaka