• Molnet

Fuerteventura? Eller något annat?

Någon som varit där och kan rekomendera oss att resa till Fuerteventura?

När, vilken tid på året bör man åka dit?

Vi vill åka på januarisemester till ett varmt ställe. Skulle vilja åka till Fuerteventura men det verkar inte vara särskilt badvänligt väder där? Är det varmt i luften eller kommer vi frysa på dagarna och gå med tjocka tröjor? För det vill vi inte

Något annat tips, annars?

• Svar på tråden Fuerteventura? Eller något annat?
  • Julienne

Vi var där i mars för många år sen. Jag gillade helt klart den semestern men det var där vi förlovade oss så jag är nog partisk

Nu kommer jag inte ihåg vad alla städer hette... Vi bodde i ett samhälle typ 10 minuters bussresa söder om flygplatsen. Jättemysigt och lugnt. Precis intill flygplatsen fanns en lite större stad men där var vi aldrig. Istället tog vi bussen till den staden som ligger allra längst upp på ön. Där var det också jättetrevligt och därifrån kunde man åka båt över till Lanzarote och se den stora marknaden och om jag inte minns fel några vita stränder (som vi tyvärr aldrig var vid, vi var för upptagna med att handla på marknaden ) Strax söder om den nordligast stan låg det vid östkusten några hotell längs med en flera mils lång strand. Jättevackert! Många tyska nudister

• Julienne

Ja just det, i mars när vi var där var det som en svensk sommar ungefär fast med bättre badtemperatur

• Ankianka79

Var det i Caleta de fuste (Castillo)? Ska nämligen själv dit om en månad. Och denna orten ligget ca 10 min söder om flygplatsen?

• Blue

Jag var på Fuerteventura över jul och nyår fr ganska många år sedan och det var ingen rolig resa alls. Fanns absolut inget att göra där vi bodde (El Castillo), men det kan ju förhoppningsvis ha ändrats sig (turistorter brukar ju växa). Det var kallt nästan hela tiden. När solen var framme kunde man ligga i bikini en stund men så fort den gick i moln så var det inget vidare. En dag hade vi t.o.m 14 grader och regn, inte kul.
    Som sagt, har man tur, så kan man få bra och någorlunda varmt i januari, men har man otur så kan det bli riktigt illa...
    Landskapet på Fuerteventura är dock ganska häftigt, ser ut som om man landar på månen eller nåt...

• Julienne

Castillo, så hette det ja! Kommer ihåg att vi gick promenader bort mot en äldre borg/fyr längst ut på udden.

• Hani A

Jag var på Fuerteventura för ganska många år sedan, jag tyckte det var jättemysigt där.
    Jag var där i december och då var det jättevarmt på dagarna men ganska kallt på kvällarna.

• sweetpea

Vi var på Furteventura i januari ett år, i Corralejo som är öns "stora stad". Det var okej, men det blåste något fruktansvärt (men så betyder Fuerteventura "stark vind", också) och dessutom hade vi några rejäla åskoväder under vår vecka. Ingen solbränna att tala om, alltså, och att befinna sig på ett resmål avsett för sol och bad utan att kunna vare sig sola eller bada blir tråkigt i längden. Hotellet var jättefint, men den enorma poolen var inte uppvärmd, så bada var bara att glömma.

• JKMNA

Har också varit i Corralejo i januari. Vädret var underbart men vi låg mest vid poolen!
    Ganska blåsigt men varmt den veckan vi var där, veckan efter var det inte så bra.
    Den kallas för vindarnas ö.
    Vi var jättenöjda med vår semester, hade också ett superbra hotell!

• kajsa 2

Har varit i corralejo. Lagom stor stad och mysigt. Fast blåsigt. Vi badade i poolen hela tiden.
    Varför inte Puerto de la cruz. Där är toppen. Där har dom havspoolerna och staden var toppen.

• Molnet

Tack för svaren, fortsätt gärna komma med tips, förslag och egna erfarneheter från Fuerteventura.

kajsa2, menar du pooler med havsvatten?

• kajsa 2

Fast där finns inga långa sandstränder förståss.

• Molnet

Men det är inte så varmt i vattnet i januari, väl?

• kajsa 2

Jag var i fuerteventura i mars månad och puerto i december och det var kallt i vattnet på båda ställena. Och blåsigt!

• Poena

Nu har jag inte varit där ännu (men snaart) men vi åker till Oman nu i år. I januari är det ca 29 grader i skuggan och 26 grader i vattnet (jämfört med 21/19 i Fuerte Ventura) Thailand är också varmt vid den tiden. Man får ju dock räkna med att lägga lite mer per person till dessa ställen, runt 7-8000 kr per person i af.

• nattinattio

Vädret är omväxlande och ostadigt under vintern på alla canariöarna.
    Ofta soligt som svensk sommar, men vill de sig illa så kan det likväl vara värsta blåsten, regn å ca 10-15 gr i både 1 å 2 veckor...

• Molnet

Poena, jag vårt första val var egentligen Thailand men eftersom vi inte kan vara borta längre än en vecka så får det bli på ett ställe som ligger närmare.

• Kamavi

Fuerteventura är min favorit av Kanarieöarna. Nu var det några år sen jag var där men den är inte fullt så exploaterad som de andra. Vi var där två veckor över jul/nyår och hade soligt men blåsigt hela tiden. På de andra öarna har jag varit vid samma tid men då har det varit 50-50 sol/mulet. Vet inte om det är ett sammanträffande eller om vädret är lite bättre där. Men att åka till Kanarieöarna vid den tiden är ju lite av en chansning.

• Celin

har varit på de flesta Kanarieöarna - Fuerteventura Corralejo - var där i december. Vi hade hyrbil så var runt hela ön - ett av de bättre resmålen där tycker jag - behagligt och lugnt. Trevligt att ta en tur över till Lanzarote och inte så lång flygresa dit heller... Ngt år senare var jag till Lanzarote i januari - de visade på teven från en annan ö, turister som iklädd bikini stod och kasta snöboll på varandra, så visst kan det vara väder som man kanske inte vill ha på en solsemester.

• Aurum

Jag ska till Fuerteventura om en vecka och det är med viss bävan jag läser om er som råkat ut för dåligt väder... Men västkusttjej som jag är är jag inte så orolig över blåsten

Vi åker ospecifierat så jag har ingen aning om vart vi hamnar, men jag hoppas att det blir på södra delen av ön för jag har fattat som att det är något bättre väder och stränder där, någon som vet?

Svar på tråden Fuerteventura? Eller något annat?