• Juno

Enkät: Hur mycket alkohol dricker du i veckan?

Har diskuterat med mina vänner om vad en normal alkoholkonsumtion är och när man dricker för mycket. Så vad tycker du? Den som är gravid eller ammar kan svara utifrån hur drickande såg ut före graviditeten.

Hur mycket dricker du i genomsnitt en vanlig vecka?

Händer det att du dricker en vardag?

Hur mycket dricker du när det är fest?

Hur mycket tycker du att man kan dricka i veckan utan att dricka för mycket?

• Svar på tråden Enkät: Hur mycket alkohol dricker du i veckan?
  • Signatur

Hmm, jag är nog atypisk eftersom jag inte tål vin. Öl gillar jag inte och det känns fånigt att sitta och dra i sig starksprit. Det händer att jag tar en avec efter maten kanske varannan månad....

• silvia

Inget, dricker så sällan.

Det har nog hänt nån gång när jag har varit långledig/semester, aldrig när jag ska jobba dagen efter.

2-3 glas vin. Eller 3-4 cider på sin höjd.

Svårt att svara på, vet faktiskt inte var jag tycker att gränsen går.

• Tant Green

Jag brukar inte dricka så mycket varje gång, men ganska ofta. Det kan bli uppåt 4 gånger per vecka, men då är det från 1 öl och upp till 1/2 flaska vin per gång.
    När det är fest (händer inte ofta) blir det kanske motsvarande 1 flaska vin. Jag är mycket förtjust i rödvin och öl, men jag gillar inte starksprit.

Jag tycker att den mängd jag dricker känns lagom för mig, men ibland tycker jag att det blir för ofta även om det bara blir en öl per gång. Särskilt på sommaren kan det bli en öl på någon uteservering lite för ofta. Jag tror inte att den totala mängden är någon större fara, men det är kanske inte bra om det blir en vana så att man dricker utan att tänka på det.

• Angla

Inget i princip

Ja

2 cider

Jag tycker inte det är mängden utan vanan och sättet och känslan om man inte kan dricka en dag

• morotsland

ca 4 gånger i veckan, vilket innebär kanske två vardagskvällar med några glas vin till maten och två fest/krog-kvällar med mer alkohol.

Ja

Genomsnitt ca 5-6 halvliters öl

Så mycket man vill så länge man mår bra och det inte påverkar ens liv på ett negativt sätt.

• bozzini

I princip ingenting

Ja, om jag är ute och äter middag t.ex

Ett par glas rött vin

Svår fråga. Det är ju individuellt men alkoholen får inte ta för stor plats i ens liv eller bli en vana, vilken kan bli svår att bryta.

• Suffe

Vet knappt om jag vågar skriva här. Ingen verkar dricka någonting!
    Jag tycker jätte mycket om både rött vin och öl och har aldig haft ett så långt alkoholuppehåll som nu under min graviditet sean jag började dricka alkohol.
    En vanlig vacka dricker jag:
    några öl och ett par glas vin fördelat lite olika beroende på aktivitet

Om det händer att jag dricker en vardag?
    Absolut, eftersom jag jobbar tre skift med oregelbundna tider och dagar så kan mycket väl min fria tis och ons jämnställas med en lör och sön eftersom det kanske är mina enda lediga dagar den veckan. Slutar jag jobba tidigt så kan jag också tänka mig att ta en öl efter jobb.

Hur mycket jag dricker när jag festar?
    Jag festar inte så jätte ofta, äter hellre en god middag under många timmar med gott vin och snackar skit. Så det är olika. En flaska vin ungefär.

Hur mycket tycker jag att man kan dricka i veckan?
    Beror helt och hållet på hur ens liv ser ut. Så länge man mår bra psykiskt och fysiskt och ingen blir lidande av ens drickande så kan man väl dricka lite när man vill. Man ska nog se till att det inte är något man måste göra för att kunna tex. varva ner, det ska man kunna göra utan alkohol. Lagom är bäst.

• Tossan79

Detta gäller för innan jag blev gravid:

Hur mycket dricker du i genomsnitt en vanlig vecka? Några glas vin, några cider.

Händer det att du dricker en vardag? Ja, rätt ofta, speciellt vin till middagen.

Hur mycket dricker du när det är fest? 1-8 drinkar, beroende på hur länge festen varar. Vanligtvis vin, cider eller juice-drinkar.

Hur mycket tycker du att man kan dricka i veckan utan att dricka för mycket? Väldigt personligt. Tror det är bättre att dricka lite och ofta ( ett glas om dagen) än mängder på en gång! Också orsaken till varför man dricker är viktig. Gör man det för att man inte kan slappna av annars, eller för att man inte kan ha kul annars ligger man risigt till.

• Vilda

Mannen är mycket vin intresserad, vi har vinkällare och älskar att njuta ett gott vin till maten, to, fre och lö blir det några glas vin till middagen.

Händer det att du dricker en vardag? Absolut, men kan kan lika gärna avstå om jag behöver köra tex.

Hur mycket dricker du när det är fest? En flaska vin ungefär.

Hur mycket tycker du att man kan dricka i veckan utan att dricka för mycket? Så mycket som man mår bra av.

• jeeri

Gäller innan jag blev gravid då, nu är det nada i veckan!

Fredag-lördag -någon drink, öl eller vin till maten, ett par glas

Om det är något speciellt och på semestern

Väldigt olika, från ett par glas vin till mer...

Beror nog mycket på tillfällen osv också, vin till maten ett par, tre gånger i veckan är helt ok. Sprit och vin för att man måste.. nix.

Svar på tråden Enkät: Hur mycket alkohol dricker du i veckan?