• zackebus

Någon som studerar/studerat på distans och har barn?

Har hittat en distans utbildning på 120 p till sjuksköterska och hoppas att jag kommer in.
    Men jag är osäker om man orkar plugga helltid med en 1 1/2 åring hemma.
    Skulle vilja höra för och nackdelar snälla.

• Svar på tråden Någon som studerar/studerat på distans och har barn?
  • Muminmamman

Jag började på ssk-programmet i januari i år. Då var mina tjejer 8 månader resp 3,5 år. Heltidsstudier alltså.
    Det har gått jättebra. Man blir diciplinerad på ett annat sätt jämfört med de som inte har barn tror jag. har hittils inte kuggat en tenta

Innan det läste jag in de ämnen jag saknade på distans. Även det gick strålande.
    Tycker absolut att du ska plugga. Oftast har man så luftigt schema att man disponerar sin tid själv...
    Lycka till och fråga på om du undrar över något mer.

//Muminmamman. 2-barnsmorsa och blivande sjuksköterska

• klarafina1

hej jag pluggar på distans till USK jag har 4a barn hemma .
    Man får sitta när dom är i skolan, på dagis, sover middag, på kvällarna när alla andra sover och många nätter går det åt.
    Men vill man så kan man lycka till

• zackebus

Muminmamman: Har du haft dina barn på dagis när du pluggat.Har man rätt till heltid eller 15 timmar veckan?
    Hur tycker du pogramet är i övrigt?
    Tack för peppingen Sued

• Muminmamman

Första terminen var min sambo hemma. Pappaledig på heltid. Vi skolade in lilla tjejen på dagis nu i augusti (Hon är nu 17 månader)
    Nu går tjejerna på dagis, jag pluggar "heltid" och sambon har gått ner till 75% fram till årsskiftet.
    Pluggar man heltid så har man rätt till dagis på heltid. Jag har ju rätt att ha min atjejer på dagis även om jag inte har föreläsningar, men då går de inte långa dagar. ( De går från 8 på morgonen till 15,00 som längst...)

• zackebus

kommer ju läsa allt på distans så hoppas slippa ha Zack på dagis allt för mycke kanske 15 timmar räcker. Kommer ha föreläsningar på datorn så då får han vara på dagis.
    Tack för att du svarar så fort..Sued

• zackebus

Mari80:

Gå in på denna sida och sök utbildning finns olika skolor som har ssk på distans.
    Själv sökte jag till högskolan trollhättan-uddevalla.

www.netuniversity.se

• zackebus

någon mer som vill della med sig om för och nack delar..

• Jica

Jag har studerat enstaka kurser och jobbat som sjuksköterska upp till heltid medan jag har min son som snart fyller 4 år. Han har varit på dagis så mycket som jag har behövt vilket man har rätt till. Nu har jag börjat studera till inredningsarkitekt och har en till son på 7 månader och det fungerar bra, passar på att läsa när han vilar eller leker och när då den store är 15 timmar på dagis och så blir det lite på kvällarna och som gonattsaga till mig själv...det går jätte bra!! tycker att du ska göra ett försök iallafall, fungerar det inte för dig så har du ju åtminstone provat! Lycka till!!

• Trini

om man pluggar på distand, måste man bo i samma stad som distanskursen är i?

• Trini

sued: får jag fråga vilket snitt du har? Är det svårt att komma in på kursen?

• jojjo113

Jag läser heltid på distans. Komvux kurser just nu... Det är ganska tufft, men det går på något konstigt sätt... Jag har i och för sig hört att komvux på distans är jobbigare än att läsa på högskolan på distan.. Vet inte om det stämmer..

Men min pojke är 13 månader och det fungerar ganska bra!

• mitty

Läser på distans 100%.Funkar bar tycker jag.Barnen på dagis 6 h om dagen.Det gäller att ha disiplin!Tycker det är en behaglg tillvaro! Kan ha barnen hemma om man känner för det nån dag:"flex tider,stressar aldrig!!
    Lycka till

• Karra1

Jag läser på distans heltid på universitet och har två barn i skolan och en liten nyfödd - så jag är mamma på heltid också.

Vi är schemalagda på universitetet 5-6 veckor/ läsår och då minst en vecka i taget och sånt är ju mer komplicerat.

Det är olika hur distansutbildningar fungerar men SSK på distans har ofta studiegrupper och sammankomster en eller flera dagar/v - inte alltid på utbildningsorten utan det kan vara utlokaliserat till andra orter och så kul är det inte för en 1,5 åring att sitta med - om h*n ens är välkommen + att du kommer att ha praktik och då måste ha heltid på dagis.

trini:De flesta som läser på distans bor inte på universitetsorten

jojjo113: jag tyckte inte att Komvux på distans var speciellt jobbigt om man jämför med hur jag har det nu på universitetet. Jag måste avsätta mycket mertid till studierna nu än vad jag gjorde på Komvux.

• Trini

Förresten...är det någon som vet om det går att studera på distans från utlandet? Har en vän som bor i USA som vill plugga till Sjuksköterska på distans.

• Indianica

jag har läst på dastans men inte heltid och barnen hemma. Jag förstår inte hur man hinner plugga om man har 2 barn hemma man måste ta hand om??? Mina barn som nu är 2 och 3 år sover inte middag alls då de är hemma och jag har ingen lust att ha dem framför TV:n hela dagarna eller attd e ska slåss medan jag pluggar. Kan tänka mig att man kan få loss 2 timmar max när barnen är hemma utan att det blir kaos(?) resten blir väl kvälls/nattetid. Men det tycker jag det blir även om de är på dagis..men jobbar mannen inte hldtid är det väl en annan sak

• Indianica

Måste tillägga att huruvida en kurs är lätt eller ej med eller utan barn beror ju dels på egen pluggteknik, på barnen (sover mkt och bra lite sjuka osv) och på kursupplägget. När mina barn var 1.5 respektive 6 månader försökte jag mig på en Kom Vux distanskurs som var upplagd så att man gjorde ett fördjupniningsarbete inom ett område ungefär var tredje vecka. Det lät ju enkelt MEN inläsning inom ett ämne tar ju åtskilliga timmar och att dessutom lägga upp ett arbetes struktur och skriva ihop det snyggt tar mååååånga timmar. Dessutom skulle det redovisas muntligt så man var tvungen att ha verklig koll också Den kursen la jag ner efter ett tag, barnen sov kasst, jag ammade varje timme och hade absolut noll tid att plugga. Nu när barnen är på dagis skriver jag uppsatser på löpande band känns det som och ren fakta går ju bra att slå in i huvudet även om barnen är hemma. Sambon läser ju medicin (på läkarnivå) och läser ofta på kvällarna när barnen är vakna, så sjuksköterska och dyl kanske är en "smidig" utbildning att kombinera med barn, själv läser jag affärsjuridik nu och det är svårare att koncentrera sig på lagtexter när barnen är hemma

Svar på tråden Någon som studerar/studerat på distans och har barn?