• Anonym (Orolig mamma)

2,5 år och rädd när de stänger dörrarna på dagis

Hej!
    Har en underbar liten kille på 2,5 år. Nu fick vi höra på dagis att han är rädd när de stänger dörrarna på dagis. innerdörrarna. Det är främst när en fröken lämnar rummet och tex hämtar mer frukt under fruktstunden och han blir lämnad med de andra barnen. de frågade mig om något hänt hemma, men hemma så kan han ju gå in på sitt rum ibland och stänga dörren även om han helst inte vill leka själv. Gör vi något fel. Han kan få gå på sitt rum när han inte lyssnar ibland men vi stänger inte dörren helt och det handlar bara om några minuter. är orolig att något hänt på dagis.

Det andra är att han är väldigt mammíg. har varit det hela tiden även fast min man varit hemma 8 månader med honom. Det är jämt tjafs om att han bara vill att jag ska lägga honom, klä på honom, läsa för honom. Det går bra på dagen när de ska leka men så fort han blir lite trött eller ledsen så är det bara jag som gäller. Ska vi tvinga honom att vara mer med sin pappa. vi kör läggning varannan kväll och delar på allt men ibland känns det enklare att jag tar honom för att slippa gråten. Vi ska ha ett barn till i april och känner att det kommer inte fungera då att det är så här.

Blev lite mycket och kanske rörigt :)

/trött och orolig

• Svar på tråden 2,5 år och rädd när de stänger dörrarna på dagis
  • Barnpsykologen

Hej, att han blir orolig när han blir lämnad ensam utan vuxen på dagis behöver inte betyda att det hänt något. Låt bli att stänga dörren och låt honom känna den trygghet han signalerar att han inte har än. Att barn visar tydligt vad de vill är positivt, lyssna och visa att ni förstått vad han vill.

Att ni delar på ansvaret kring rutiner är bra, att han föredrar dig behöver inte innebära att du ger efter. se till att du inte är påtagligt i närheten när det är pappas tur, faida ut lite innan själva läggningen och låt dem förbereda sig ifred.

Lycka till!

Svar på tråden 2,5 år och rädd när de stänger dörrarna på dagis