• Lydisen

Mammalediga i Malmö

Hej allihopa!
    Kul att äntligen hitta en "mammalediga i Malmö"-tråd. Är själv mammaledig med min son Viggo som föddes den 4/10. Har läst lite om hur ni bor osv. Själv bor jag på 2:a våningen UTAN hiss. Det blir ett litet projekt när man ska ut med vagnen OCH hunden men det måste gå. Man måste ju ut och få lite frisk luft och motion =) Bor vid Bergsgatan inte långt från KB. Hur länge ska ni vara mammalediga? Själv ska jag börja jobba igen den 31/5 och då går sambon på pappaledighet fram till slutet av december.
    Idag fick Viggo sin första vaccination och det gick hyffsat bra. Väntar bara nu på efterbiverkningar. Hoppas de inte blir många. Annars vägde han 6570 g och var 61 cm lång. Han är inte alls glad för att ligga på mage och vända på sig har han heller inte börjat med, kanske lite bara men inte mycket.

• Lydisen

Jag vet heller inget bra café för oss med småbarn, tyvärr. Man ser ju barnvagnar stå utanför caféer här och där så det borde nog gå på vilket som. Har många gånger gått för Systrar & Bröder och sett att där nästan ALLTID är fullt med mammor och deras barnvagnar. Man ska kanske inte gå på just de mest eftertraktade tiderna utan försöka passa in antingen för eller efter ruschen.

• Lydisen
    Tholie skrev 2010-01-13 17:16:32 följande:
    Är det någonsin lite folk på systrar och bröder? Jag har aldrig sett det tomt. Det är väl det som ligger bakom stadsteatern? Eller blandar jag ihop nu kanske...
    Det är precis det som ligger bakom stadsteatern. Det är ett populärt ställe med jättegod lunch =)
  • Lydisen

Hollandia - är det det fiket som ligger på gågatan? Om ja så har de ett barnvagnsklistermärke med ett förbud över på sin dörr. Dvs de vill inte ha in barnvagnar. För ett tag sedan var det en livlig diskussion i gratistidningar Metro och City om olika caféer som "förbjudit" kunder med barn. Har för mig att Hollandia var ett av dom, tyvärr.

• Lydisen

Hansagallerian låter jättebra. De har väl ett café längst ner, på bottenplan, som också serverar jättegod mat (gjorde de förr i varje fall). Men tyvärr kan jag inte ses varken onsdag den 20/1 eller fredag den 22/1.

• Lydisen

Jag träffas också helst på em då man har mer kontroll på läget här hemma. Träffas annars gärna näst nästa vecka om inte alla kan nästa vecka. Det verkar vara svårt detta...{#lang_emotions_smile}

• Lydisen

JAg får hänga på vid nästa träff istället då jag inte kan den 21 heller.

• Lydisen

Kul att höra att fikan var trevlig. Jag följer gärna med till öppna förskolan på torsdag =)

Jag har annars idag varit hos sjukgymnasten med Viggo pga hans platta bakhuvud. Fick en massa tips och råd och han ska inte ligga på rygg längre utan enbart höger sida. Vi ska även investera i en Bumbo-stol åt honom. Han fick provsitta en hos sjukgymnasten och var så otrolig go när han satt där i sin blöja =) Är det någon här som har erfarenhet av Bumbo stolen?

• Lydisen

Ska bli kul att få träffa alla och även gå på öppna förskolan för första gången. Får se hur lilleman reagerar. Min vagn är en mossgrön/svart Brio för att ni ska känna igen mig {#lang_emotions_laughing}

12.45 syns vi på torsdag!

• Lydisen
    KLG80 skrev 2010-01-27 09:49:20 följande:
    Oj, va många som är intresserad, kul! Kommer att bli roligt att träffas imorn!Känner inte alls till Bumbo stolen. Hur funka det och vad är det bra till?
    Bumbo stolen är tydligen en afrikans uppfinning. Jag fick tipset av sjukgymnasten vi går hos pga Viggos platta bakhuvud. Stolen avlastar barnets huvud och barnet får träna på att sitta upp än att ligga ner som man gör i en vanlig babysitter. Barnet måste dock vara stadigt i nacken för att kunna sitta i den. Viggo verkar gilla stolen än så länge.

Som det har snöat idag, herregud. Tar snöandet aldrig slut. Bara det inte faller så mycket som sist då man inte kunde vara ute och gå med barnvagnen. Man blir fast här hemma. Trist. Imorgon skulle de tydligen bli uppehåll och lite sol t o m. Det ska bli kul nästa vinter när Viggo är 14-15 månader och kan åka pulka {#lang_emotions_laughing}

Idag har jag fått hem fina dreggelscarfsar som jag beställt på Internet från en tjej som syr upp allt själv. Jättefina och häftiga tyger och relativt billigt. Är så nöjd med scarfsarna. Lilleman här hemma dregglar ner alla sina bodys ju {#lang_emotions_smile}
  • Lydisen
    Lybe skrev 2010-01-27 10:20:20 följande:
    Hade gärna följt med imorgon, men vi är förkylda allihopa=( Träffas gärna nåt nästa vecka iställetHar inte läst tillbaka, men är det fler som har större barn me?Hoppas att ni mår bra alla

Trist med förkylningen och att ni inte kan ses. Aldrig kul när de små är förkylda {#lang_emotions_frown}

Jag har bara EN liten krabat här hemma på 4 månader än så länge. Men givetvis finns planer på i alla fall ett barn till om det nu blir något då vi fick Viggo via provrörsbefruktning.

Du måste ha fullt upp hemma med en 4 åring och en liten en, eller ?

• Lydisen

Hej tjejer!

Vet inte om någon av er som ska träffas idag hinner läsa detta innan 12.45 men jag kommer inte idag, tyvärr. Lilleman har strejkat med sömnen i natt och hela morgonen så jag är helt slut och vi får tyvärr hoppa över idag. Jättetråkigt!

Svar på tråden Mammalediga i Malmö