• Anonym

Hur full ska man vara för att sluddra och...

Jag har aldrig varit full själv så jag måste fråga er.

Hur full måste man vara för att sluddra?

Om man fortfarande kan skriva sms som är helt korrekta i stavning och med punkt osv då är man förmodligen inte speciellt full väl? Då vet man fortfarande vad man säger och vill säga just det eller?

Och om man kan tänka logiskt fortfarande betyder det att man inte är så full? Vet man vad man säger då?

Om man aldrig sluddrar, betyder det att man inte är jättefull eller att man bara inte är en sån som sluddrar på talet när man är full?

• Svar på tråden Hur full ska man vara för att sluddra och...
  • Anonym

Jag kan bara tala ur mitt eget perspektiv och av egen erfarenhet. Jag kan sluddra efter 1 cider, men jag kan, med viss anträngning skriva fullt grammatiskt korrekta sms även när jag är grovt berusad!

• Vasen

Det är ju helt individuellt. Jag som dricker en flaska vin om året ungefär sluddrar efter ett glas vin . Jag har även levt med en man som aldrig sluddrade. Han kunde dricka en flaska vodka och för de allra flest framstå som helt nykter. Men då var han ju sedan många år alkoholiserad.

• 010306

Olika från person till person.. Jag brukar bli sluddrig fast jag bara druckit lite men sen går det över .. Har en polare som kan va helt plakat men ändå stava sina sms perfekt. Gäller nog att känna personen för att veta.

• Anonym

Hmm, så om man framstår som nästan nykter fast man till synes har druckit en del så kanske man är alkoholist? Jag tror att han är halv-alkis så skulle det kunna vara därför han verkar hyfsat nykter fast han har druckit en hel del?

För en stor kille på säkert 100-110 kilo är 10-15 groggar (gin och tonic) t ex mycket på en hel kväll? Säg 8 timmar kanske.

Vasen skrev 2009-12-18 16:57:13 följande:
    Det är ju helt individuellt. Jag som dricker en flaska vin om året ungefär sluddrar efter ett glas vin . Jag har även levt med en man som aldrig sluddrade. Han kunde dricka en flaska vodka och för de allra flest framstå som helt nykter. Men då var han ju sedan många år alkoholiserad.
  • Anonym (Ensam mamma)
    Anonym skrev 2009-12-18 17:00:49 följande:
    Hmm, så om man framstår som nästan nykter fast man till synes har druckit en del så kanske man är alkoholist? Jag tror att han är halv-alkis så skulle det kunna vara därför han verkar hyfsat nykter fast han har druckit en hel del? För en stor kille på säkert 100-110 kilo är 10-15 groggar (gin och tonic) t ex mycket på en hel kväll? Säg 8 timmar kanske.
    Nej nej nej. Man är inte alkoholist för att man framstår som nykter fastän man bör vara full. Man har en väldigt hög toleransnivå och det KAN i och för sig tyda på ett visst missbruk eller beroende, men det är inte LIKA MED det i alla fall. Dessutom väger han ju ganska mycket och män tål ju mycket mer än kvinnor, så i detta fallet (och på åtta timmar) så är det inte alls säkert att det märks så mycket på honom. Alla har ju olika toleransnivåer och han verkar ju tåla en del, men det betyder inte att man alkis för det.

Jag har levt ihop med en missbrukare, alltså någon som missbrukade alkohol på ett dåligt sätt. Man kan missbrukar och så kan man bruka alkohol, en missbrukare använder alkoholen på ett felaktigt sätt och missbrukar den därmed. Han blev knackefull på några få öl och hade vad man kallar "dåligt ölsinne". Är man beroende av alkohol, så har man oftast en oerhört hög toleransnivå och klarar sig i regel inte utan alkoholen. Man mår dåligt om man inte får alkohol i blodet osv. Det är två olika grenar under benämningen alkoholism och det är då missbrukare och beroende. Det känns spontant inte (utifrån vad du berättar) att han faller under någon av dem. Det är bara en hög toleransnivå, förmodligen för att det är så många timmar det handlar om och hans vikt.
  • Marma

vet inte hur mycket jag ska drick aför att sliddra men förut sluddrade jag i princip jämt när jag drack (drack då mycket alltså) men kunde absolut skriva sms helt ok. lite lättare för då kan man tänka efter liksom....o har man tur så läser man innan man skickar o kan då rötta till felstavningar

• Marma

o ser att jag inte ens kan stava i nyktert tillstånd

• Anonym

Jag räknar ju inte hans drinkar precis men om vi säger att det är 15 stycken groggar och 4 öl under en kväll klockan 18-2 på natten, är det något en kille i hans storlek borde bli _väldigt_ berusad av eller bara lite smålullig?

Om han dessutom dricker en återställare, gin och tonic, igen när han vaknar mitt på dagen där efter? (vi var på konferens) Vad säger det om kvällen innan?

• Anonym (Ensam mamma)
    Anonym skrev 2009-12-18 18:07:24 följande:
    Jag räknar ju inte hans drinkar precis men om vi säger att det är 15 stycken groggar och 4 öl under en kväll klockan 18-2 på natten, är det något en kille i hans storlek borde bli _väldigt_ berusad av eller bara lite smålullig?Om han dessutom dricker en återställare, gin och tonic, igen när han vaknar mitt på dagen där efter? (vi var på konferens) Vad säger det om kvällen innan?
    Alltså, en återställare ser jag alltid som ett problem, så i och med det känner jag nog att det finns någon form av missbruk inblandat. Det låter väldigt mycket med 15 groggar och 4 öl under de timmarna, ja. Det är det onekligen. Men att han inte skulle bli påverkad av det ser jag inte en direkt kopplig till missbruk, däremot återställaren dagen efter känns inte OK. Det är där mina varningssignaler slår till. Fast det betyder inte att man skulle fått diagnosen "alkoholism" för det. Det betyder att han brukar alkohol på ett oansvarigt sätt. Det förhållandet till alkohol skulle jag inte vilja att någon i min närhet hade. Det känns bara fel.
  • Anonym

Första gången (mer eller mindre) som min sambo drack alkohol i tonåren så var det en hel flaska av någon hemblandad vodkablandning + en hel del starkcidrar och han blev inte påverkad överhuvudtaget, märktes ingenting. Då hade ändå andra druckit litegrann av den där flaskan och blivit så berusade att de hade spytt. Och han drack säkert mer än halva och annat också. Han vägde då bara drygt 50 kg.

Så vissa verkar ha högre tolerans helt enkelt. Har fortfarande aldrig sett honom det minsta berusad och det var ändå 13 år sedan...

Själv får jag dålig humor av en folköl typ...

• Marma

Anonym (Ensam mamma) skrev 2009-12-18 18:24:17 följande:

Alltså, en återställare ser jag alltid som ett problem, så i och med det känner jag nog att det finns någon form av missbruk inblandat. Det låter väldigt mycket med 15 groggar och 4 öl under de timmarna, ja. Det är det onekligen. Men att han inte skulle bli påverkad av det ser jag inte en direkt kopplig till missbruk, däremot återställaren dagen efter känns inte OK. Det är där mina varningssignaler slår till. Fast det betyder inte att man skulle fått diagnosen "alkoholism" för det. Det betyder att han brukar alkohol på ett oansvarigt sätt. Det förhållandet till alkohol skulle jag inte vilja att någon i min närhet hade. Det känns bara fel.
    bara en tankegång jag har nu...men återställare kom jag ihåg att jag drack mycket när jag blev riktigt jävla packad på kvällen i tonåren....man blev mer människa då liksom :-P lillbrorsan gör samma sak ibland vet jag. Beror lite på vad han ska gör oxå. men samma med en del kompisar jag hade....alltså e det verkligen så farligt om man bara tar det nån gång eller ibland? Tänkte bara ts vet du ifall han gör så jämt?
  • Anonym (Ensam mamma)
    SmåläningsMamman skrev 2009-12-18 18:30:01 följande:
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2009-12-18 18:24:17 följande:
    bara en tankegång jag har nu...men återställare kom jag ihåg att jag drack mycket när jag blev riktigt jävla packad på kvällen i tonåren....man blev mer människa då liksom :-P lillbrorsan gör samma sak ibland vet jag. Beror lite på vad han ska gör oxå. men samma med en del kompisar jag hade....alltså e det verkligen så farligt om man bara tar det nån gång eller ibland? Tänkte bara ts vet du ifall han gör så jämt?
    Nej, återställare är INTE ett ansvarsfullt alkoholbrukande. Det tillhör en av de tillstånd man har för att räknas in som missbrukare eller beroende. Helt ärligt; om man tänker efter... hur sjukt är det inte att behöva hälla i sig mer alkohol efter att man varit dunderfull för att "bli som människa igen". Är inte det ett missbrukande så säg?
  • Anonym (9)

Jag har skrivit grammatiskt perfekta sms när jag varit berusad som jag inte ens har en aning om att jag skrivit dagen efter.

Men som flera andra sagt tidigare, det där med återställare är definitvt en varningsklocka.

• Marma

Anonym (Ensam mamma) skrev 2009-12-18 18:36:07 följande:

Nej, återställare är INTE ett ansvarsfullt alkoholbrukande. Det tillhör en av de tillstånd man har för att räknas in som missbrukare eller beroende. Helt ärligt; om man tänker efter... hur sjukt är det inte att behöva hälla i sig mer alkohol efter att man varit dunderfull för att "bli som människa igen". Är inte det ett missbrukande så säg?
    om det händer jämt ja...men tänker mest om det händer typ ibland....för vi vet fortfarande inte hur ofta killen som ts nämner gör på detta sätt. Jag ser det så att händer det ibland så hugget som stucket men jämt o ständigt kan nog varningsklockor ringa ja....
    Och jag har aldrig sagt att det e ansvarsfullt drickande. Bara att jag vet många som gör/gjort det (återställare alltså) o de inga alkolister.
  • DreamBitch
    SmåläningsMamman skrev 2009-12-18 18:41:24 följande:
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2009-12-18 18:36:07 följande: om det händer jämt ja...men tänker mest om det händer typ ibland....för vi vet fortfarande inte hur ofta killen som ts nämner gör på detta sätt. Jag ser det så att händer det ibland så hugget som stucket men jämt o ständigt kan nog varningsklockor ringa ja.... Och jag har aldrig sagt att det e ansvarsfullt drickande. Bara att jag vet många som gör/gjort det (återställare alltså) o de inga alkolister.
    Jag tänkte på precis samma sak.

Till TS:
    Du tar endast upp en händelse i samband med en konferens. En gång känns lite som ingen gång.
    I övrigt är den enda information du ger oss mängden alkohol han dricker vilket egentligen är värdelöst vetande om man inte vet hur ofta detta sker.
    Jag reagerar även på att du i första inlägget skriver att det handlar om 10-15 stycken gin & tonic för att i nästkommande inlägg addera även 4 stycken öl.

En återställare säger egentligen ingenting om dagen innan utan endast om morgonen efter.
Svar på tråden Hur full ska man vara för att sluddra och...