• liams mamma07

vegetarisk nyårsmeny?!

ska ha middag på nyår och våra gäster är vegeterianer. äter inte fisk eller ägg. vi hittar ingen varmrätt som känns lyxig och festlig, skulle gärna vilja ha lite tips på god och festlig nyårsvarmrätt!! har helt kört fast och behöver hjälp...
    tack!!

• Svar på tråden vegetarisk nyårsmeny?!
  • flicka1985

Ni kanske redan har kommit på en varmrätt eftersom jag är lite sent ute, men mitt förslag är plankstek. Har ni ingen planka kan man såklart lägga upp allt på en tallrik också. Jag vet inte vad de brukar tycka om, men själv gillar jag sojafileér som man marinerat i något gott. Köper man färdig marinad får man dock se upp med köttbuljong och annat som de gärna slänger i. Detta passar bäst om ni har någon form av potatis till. Ska ni ha ris kan man kanske göra någon slags bakelse med filodeg och sojafärs. Har hört att Ica har en vegansk sojafärs (qourn har ägg i sina produkter) i sitt eget märke, men jag har inte tittat efter själv. Ett recept på bakelser (utan färs) finns här: veganvrak.blogspot.com/2008/01/nyrsmaten.html
    Receptet är veganskt, så jag antar att man kan byta ut de veg. alternativen till vanlig komjölksalternativ om man vill.

Hoppas ni har fått lite tips, annars har jag kanske hjälpt någon annan på traven.

Svar på tråden vegetarisk nyårsmeny?!