• skvättis

Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!

Jag har handlat väldigt mycket på Tradera, har 65 omdömen och alla är positiva.
    För några dagar sedan vann jag ett bud på en jacka för 500:-
    När jag sedan kollade säljaren har han endast sålt en annan sak innan, för ett halvår sedan, och det fick han negativt på med kommentaren "en riktig skojare" så jag började ångra mig.
    Väntade några dagar med att svara på hans mail, sedan sökte han mig via sms.

Jag försökte med en bortförklaring om att jag måste glömt logga ut från mitt konto eftersom jag inte själv hade budat på jackan. Men sa även att jag tänkt betala ändå och sedan sälja jackan själv, men när jag såg hans omdöme så vågar jag inte längre.

Då har han kontaktat Tradera, vilket jag inte bryr mig om, men dessutom har han (vad han säger i alla fall) även polisanmält mig!

Nu är jag jätteorolig att detta skall sätta spår för mig! Vad händer efter detta?? Får jag en prick i registret? Hamnar hos kronofogden och får inte ta lån? Eller vad händer?`Vad ska jag göra nu???
    Ett tag ville jag ändra mig och ändå betala för jackan, men tänkt om jag inte får den???

HJÄLP!

• Svar på tråden Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!
  • mittenavapril

Men vad har han polisanmält dig för? Du har inte begått något brott som har med de brott poliser utreder.... möjlightvis ett civilrättsligt avtalsbrott, men det är inget som polisen bryr sig om. ...

• EJai

Ett bud är alltid bindande så du får helt enkelt betala denna jackan men be att få den skickad så man kan spåra vart jackan befinner sig. Har d papper på detta oh du fått klar tecken av han via mail så spara detta så får du helt enkelt anmäla denna sälare till tradera.

• Gustie

Vilken soppa.

Vet faktiskt inte vad som händer, om polisen tar emot en sån anmälan, vet inte riktigt vilka rättigheter och skyldigheter man har på Tradera.

Men han är ju sanslöst fräck om han anmäler dig, ifall han nu hade tänkt blåsa dig på pengarna för jackan.
    För ifall du betalar, och inte får jackan, så kan du ju polisanmäla honom, för då är det ju bedrägeri eftersom du betalat.

• Astarte

Kan han inte skicka mot postförskott? Det kostar några tior, men du får alltid lov att öppna paketet innan du betalar.

• UpsyDaisy

Man ska kolla säljaren innan man lägger bud. Antingen betala för jackan eller erbjud att betala för annonskostnaden.

Jag sålde en dator på tradera men den som vann betalade inte och jag hörde aldrig av honom. Slutade med att jag fick betala 70kronor för annonsen. Var riktigt irriterad.

• skvättis

Åh så jobbigt!
    Jag mailade och frågade om han polisanmält mig som person eller själva händelsen, och han svarade att han anmält innehavaren av kontot och det är jag.

Jag har också kontaktat Tradera, och skrivit om mitt dilemma.
    Skall jag erbjuda mig att betala för jackan om han tar tillbaka polisanmälan? Men hur kan vi göra då så att jag är säker på att jag verkligen får jackan??

• skvättis

Jo jag erbjöd mig att betala för annonsen, men han hade ju redan hunnit skicka alla anmälningar..... han var väldigt snabb på det =/

• fubar

Polisen skrattar nog åt en sån härn anmälan, vilket brott skulle du ha begått? Att bryta ett avtal är en civilrättslig grej Det är bara skitsnack från hans sida. Be att få pf så är det lugnt. Tradera skiter fullständigt om auktionerna går till avslut.

• Astarte
    skvättis skrev 2009-12-18 21:01:33 följande:
    Åh så jobbigt! Jag mailade och frågade om han polisanmält mig som person eller själva händelsen, och han svarade att han anmält innehavaren av kontot och det är jag.Jag har också kontaktat Tradera, och skrivit om mitt dilemma.Skall jag erbjuda mig att betala för jackan om han tar tillbaka polisanmälan? Men hur kan vi göra då så att jag är säker på att jag verkligen får jackan??
    Men vad är det han anmält dig för? Vilket brott menar han att du har begått?
  • skvättis
    fubar skrev 2009-12-18 21:02:59 följande:
    Polisen skrattar nog åt en sån härn anmälan, vilket brott skulle du ha begått? Att bryta ett avtal är en civilrättslig grej Det är bara skitsnack från hans sida. Be att få pf så är det lugnt. Tradera skiter fullständigt om auktionerna går till avslut.
    Vad menar du med pf?
    Men riskerar jag att få anmärkning hos kronofogden för detta?? Jag är så orolig!
Svar på tråden Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!