• skvättis

Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!

Jag har handlat väldigt mycket på Tradera, har 65 omdömen och alla är positiva.
    För några dagar sedan vann jag ett bud på en jacka för 500:-
    När jag sedan kollade säljaren har han endast sålt en annan sak innan, för ett halvår sedan, och det fick han negativt på med kommentaren "en riktig skojare" så jag började ångra mig.
    Väntade några dagar med att svara på hans mail, sedan sökte han mig via sms.

Jag försökte med en bortförklaring om att jag måste glömt logga ut från mitt konto eftersom jag inte själv hade budat på jackan. Men sa även att jag tänkt betala ändå och sedan sälja jackan själv, men när jag såg hans omdöme så vågar jag inte längre.

Då har han kontaktat Tradera, vilket jag inte bryr mig om, men dessutom har han (vad han säger i alla fall) även polisanmält mig!

Nu är jag jätteorolig att detta skall sätta spår för mig! Vad händer efter detta?? Får jag en prick i registret? Hamnar hos kronofogden och får inte ta lån? Eller vad händer?`Vad ska jag göra nu???
    Ett tag ville jag ändra mig och ändå betala för jackan, men tänkt om jag inte får den???

HJÄLP!

• Svar på tråden Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!
  • skvättis
    Lakrids skrev 2009-12-18 21:09:58 följande:
    Du måste bli dömd för något för att få en "prick i registret", så det kan du släppa. Sedan är det så att OM säljaren polisanmält dig, så kommer det att dimpa ner ett brev från Polisen hem till dig inom ca 1 vecka där de informerar dig om detta. Vet dock inte riktigt vilken "rubricering" ditt "brott" skulle tänkas ha? Om jag vore dig skulle jag maila Tradera och berätta exakt hur det var och hoppas på dess förståelse. Dessvärre tror jag att du kommer att få betala jackan eftersom du genom att lägga bud ingått ett avtal och därmed accepterat att betala 500 kronor. Tradera kommer säkert att ta kontakt med säljaren om du talar med dem... och då tror jag säkert att du kommer att få jackan skickad till dig... säljaren törs säkert inte annat.. Lycka till!!! 
    Vad innebär brevet som eventuellt kommer från polisen? Vad gör jag med det i så fall??
    Jag har redan kontaktat tradera angående detta, men inte fått svar ännu.... men tradera bryr sig ju inte efter avslutad auktion.
  • Cupcaken

Gällande lag:

Du har lagen på din sida såhär står det på konsumentverkets hemsida vad som gäller vid auktion som är relevant i detta fall:

När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt.

Här är länk till distans och hemförsäljningslagen:

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Auktion/

• skvättis
    Astarte skrev 2009-12-18 21:19:28 följande:
    Är du säker på att omdömet fanns där när du lade budet? Även om affären gick igenom för ett halvår sedan kan ju omdömet vara nyare. Kolla om det går att se, i annat fall har ju förutsättningarna ändrats och då tycker jag du har rätt att bryta avtalet. Jag tänkte på det eftersom man ofta reagerar på färgen och siffran, så har du tur så fanns det inte då.
    Tack för tipset! Dock var omdömet lagt i maj... =/
  • skvättis
    Cupcaken skrev 2009-12-18 21:22:39 följande:
    Gällande lag:Du har lagen på din sida såhär står det på konsumentverkets hemsida vad som gäller vid auktion som är relevant i detta fall: När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt. Här är länk till distans och hemförsäljningslagen: www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../
    TACK!!!
  • fubar

Blipp har fel. Budet är visserligen bindande men det betyder inget. Säljaren måste i en ev civilrättslig rättegång kunna visa på att han lidit skada och det kan han ju inte. Han har varan som motsvarar det värde han skulle ha fått av dig. Ingen skada alltså.

Du har mycket större möjligheter som köpare att komma nånvart vid en situation där säljaren vägrar slutföra försäljningen.

• fubar

Tyvärr gäller inte konsumentköplagen när du handlar av en annan privatperson, då är det köplagen som gäller.

• skvättis
    fubar skrev 2009-12-18 21:26:00 följande:
    Tyvärr gäller inte konsumentköplagen när du handlar av en annan privatperson, då är det köplagen som gäller.
    Och vad säger den?
  • skvättis
    fubar skrev 2009-12-18 21:23:58 följande:
    Blipp har fel. Budet är visserligen bindande men det betyder inget. Säljaren måste i en ev civilrättslig rättegång kunna visa på att han lidit skada och det kan han ju inte. Han har varan som motsvarar det värde han skulle ha fått av dig. Ingen skada alltså.Du har mycket större möjligheter som köpare att komma nånvart vid en situation där säljaren vägrar slutföra försäljningen.
    Skönt!! Det enda han kan hävda är väl kostnaden för annonsen, men den brukar ju tradera kunna häva i och med att han kontaktat dem
  • fubar

Ingen ångerrätt efter att köpet slutförts. Man kan häva köpet om varan är defekt.

Be han skicka med postförskott, du får visserligen betala lite mer.

Svar på tråden Jag är polisanmäld av säljare på Tradera!!